Adományokból újítják fel a tiszafüredi turistalátványosságot

A Tisza-tó fővárosaként emlegetett Tiszafüred nemcsak gyógyvizéről, az évente megrendezett Halas-napokról, a különleges csónakokról nevezetes, hanem a vasútállomás területén szoborként álló ipari műemlékről, a mozdonymatuzsálemről is.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Naponta sokan megállnak mellette, akik vonattal, illetve autóbusszal érkeznek a városba. Az idén kereken harminc éve, hogy a turisták érdeklődésének egyik célpontja lett ez az egykor működő gőzmozdony, vagy ahogy becézik, a Nyalóka. Az elmúlt évtizedekben azonban jelentősen kikezdte az időjárás, a fémlemezei elrozsdásodtak, sőt egy-egy darabját letörték és el is vitték. Bár az eltelt harminc év alatt egyszer lefestették, de ez kevésnek bizonyult. Így igazán megérett arra, hogy teljesen felújítsák.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő, kiállítási tárgyként nyilvántartott gőzös rendbehozatalát a helyi Főnix Televízió operatőre, Zobolyák András kezdeményezte. A felújítás mintegy 500-700 ezer forintra becsült költségét adakozásból igyekeznek összegyűjteni, a kivitelezést pedig a helyi Hámori András Szakközépiskola és Szakiskola tanulói végzik el. Varga András, az oktatási intézmény igazgatója a Turizmus Online-nak elmondta, hogy Zobolyák András 2013 tavaszán azzal a kéréssel kereste meg, hogy vállalkozóként az iskola szerkezetlakatos és hegesztő tanulói újítsák fel a mozdonyt. Ehhez biztosítják a szükséges pénzt. Előzőleg tiszafüredi intézményeket és magánszemélyeket keresett fel annak érdekében, hogy támogassák ezt az ügyet, a rekonstrukcióhoz szükséges engedélyeket pedig megszerezték.

A felújításhoz szükséges anyagok rendelkezésre állnak, így februárban meg is kezdték a munkát. Először leszerelték a mozdony lámpáit, bontható elemeit, és az iskola tanműhelyeiben újították fel azokat. Áprilisban pedig – miután az utolsó engedély is megérkezett – a helyszíni munkákhoz is hozzáláttak. Bráda János és Sinka Ferenc szakoktatók irányításával a 11. évfolyamból tizenkét tanuló szakmai gyakorlat keretében végzi el a szükséges tennivalókat. A mozdony teljesen elrozsdásodott lemezeit kivágták, és a méretek alapján az iskola tanműhelyében készítik el a gőzös új burkolati részeit. Ezeket pedig az elkövetkező hetekben illesztik majd a helyükre a tanulók.

Ezzel párhuzamosan festik le a mozdony feltárt részeit, és bíznak abban, hogy a következő három évtizedben kibírják majd az időjárás okozta megpróbáltatásokat. A felújítást várhatóan október második felében fejezik be. Így Nyalóka a tél beállta előtt régi pompájában díszlik majd. Egyébként a felújítást szervező és kivitelező csoport a továbbiakban is várja az érdeklődők támogatását.

Azt is megtudtuk, hogy a ma már több mint 75 éves gőzmozdonyt Budapesten, az egykori MÁVAG telephelyén gyártották 1938-ban. A 28 és fél tonna súlyú erőgép maximális sebessége 70 kilométer volt óránként. Ez a mozdony akkor a 275. sorozatjelet és a 120-as sorszámot kapta. A második világháború utáni jóvátételek során két évig a régi Osztrák Államvasutak Keleti Vasutak vonalain futott. Később, 1948 októberében érkezett vissza Magyarországra, amikor ismét a MÁV tulajdonába került. Elsősorban a dunántúli állomásokon szolgált. Közel három évtized után, 1976. október 29-én selejtezték le, majd – mint kiállítási tárgyat – 1984-ben szállították Tiszafüredre. Működésének 37 éve alatt több mint kétmillió kilométert futott. A már akkor is idős járművet a MÁV püspökladányi műhelyében újították fel és tették alkalmassá arra, hogy kiállíthassák.

Tiszafüreden most azt is tervezik, hogy októberben ünnepélyes keretek között adják majd át a felújított mozdonymatuzsálemet, mint a Tisza-tó „fővárosának” egyik turisztikai látványosságát.


Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül
Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.
Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák

Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák 

Túraútvonal-szerű kiállításon tekinthetők meg Burger Barna az Országos Kéktúrán készült fotográfiái a Természettudományi Múzeumban
Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez

Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.