Csodás bepillantás a budapesti Art Deco világába

Mintegy 250 plakáton, bútoron, öltözéken, iparművészeti alkotáson és más műtárgyon keresztül idézi meg az 1920-as, 1930-as évek Budapestjének vizuális kultúráját a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Art Deco Budapest - Plakátok, tárgyak, terek (1925-1938) címmel keddtől látható kiállítása.

Az MNG legfrissebb tárlata nem egy művészi életművet vagy egy alkotói iskolát állít középpontba, hanem egy életstílust, egy ízlésvilágot: a húszas-harmincas évek Budapestjére oly jellemző art decót - mondta el a kiállítás hétfői sajtóbemutatóján Vígh Annamária, a Nemzeti Galéria főigazgató-helyettese. Mint hozzátette, a bemutatott anyag alapját az MNG gazdag gyűjteménye adta. Az intézmény grafikai gyűjteményének art deco plakátkollekciójából magában is izgalmas kiállítást lehetett volna rendezni, de számos különleges műtárgy érkezett az Országos Széchényi Könyvtárból (OSZK) és az Iparművészeti Múzeumból is - hangsúlyozta Vígh Annamária.

Katona Anikó kurátor elmondása szerint a tárlat megrendezését hétéves kutatómunka előzte meg, melynek során számos, eddig még soha be nem mutatott kincsre találtak rá. Régen adott otthont az MNG hasonló kiállításnak, ahol ennyiféle tárgy kap helyet a gyíkbőr táskától a kerámia teáskészletig, a fametszetes könyvtől a ruhákig - emelte ki, hozzátéve: a kiállítás hangsúlya ennek ellenére a plakátművészeten maradt. Az art deco kifejezést valójában csak a hatvanas években alkották meg, azzal a céllal, hogy leírják ezt a sajátos stílust, amely felhasználta az avantgárd és a Bauhaus eredményeit, de lényegi eleme maradt a dekorativitás, a könnyedség és az elegancia. Ez a sok forrásból táplálkozó ízlésvilág elsősorban a nagyvárosi középosztály révén terjedt el, de - például a moziplakátok révén - minden társadalmi rétegre hatott - fejtette ki a kurátor.

A húszas évek elejére radikálisan átalakult a női divat. Eltűntek a fűzők, rövidebbek lettek a ruhák, így minden addiginál fontosabbá vált a sport, a diéta, a szépségápolás, de sminket sem csak a "félvilági" nők használtak már; mindez pedig jól nyomon követhető a korszak plakátjain is. Az art deco betört a polgári otthonokba is, a Bauhausnál lágyabb vonalú bútoraival vagy olyan emblematikus tárgyakkal, mint a kiállításon látható Orion rádió. Az Orion kiváló példája a korszak gondolkodásának, hiszen az Egyesült Izzó a márka elindításakor nemcsak egy logót terveztetett - a jellegzetes, három arcú fejjel -, hanem már egy egész arculatot - idézte fel Katona Anikó.

A nagyvárosi élet szimbolikus helyszínei mégis a nagyáruházak voltak, amelyek szintén nagy gondot fordítottak plakátjaik, csomagolóanyagaik, papírzacskóik tervezésére is. Ekkoriban élte aranykorát Hollywood, minden társadalmi réteg számára elérhető szórakozást nyújtva. A húszas évekre már kialakultak a filmművészet zsánerei és megvoltak ezek sztárjai - például a romantikus hős Valentino vagy a naiva Bánky Vilma -, érdekesség azonban, hogy minden külföldi film is helyi tervezésű plakátot kapott Magyarországon. A moziplakátok egyik kiemelkedő darabja Bottlik József Fritz Lang Metropolis című filmjéhez tervezett remeke. Ezt az alkotást ma is gyakran reprodukálják a nemzetközi művészettörténetben, de eredetiben csupán egy példány maradt a plakátból: az OSZK által őrzött nyomattal a látogatók is találkozhatnak.

Budapest mulatói és revüi Európa-szerte ismertek voltak ebben a korszakban, olyan legendás intézményekkel, mint a Nagymező utcai Arizona. Ezt a gazdag éjszakai életet jelmeztervek, plakátok és egyéb műtárgyak idézik meg az augusztus 28-ig látható kiállításban. Mint a szervezők kiemelték, az Art Deco Budapest című tárlat áll az MNG április 20-i Múzeum+ estjének középpontjában is, ekkor tárlatvezetések, beszélgetések vezetik be az érdeklődőket a húszas, harmincas évek világába.

Forrás: MTI


Közel hároméves fennállása során nagyot ment a Pénzmúzeum

Közel hároméves fennállása során nagyot ment a Pénzmúzeum 

2022. március 15-ei nyitása óta több mint 300 ezren látogatták meg az intézményt.
Tizenhét magyar kastélyt épített fel egymaga, de ezek közül egy sem látogatható

Tizenhét magyar kastélyt épített fel egymaga, de ezek közül egy sem látogatható 

Magyar kastélyokat, számos hazai középületet, sőt, az Eiffel-tornyot is megépítette a pécsi illetőségű Szűcs Pál.
Zsolnay kerámiák otthona a szecessziós álomvilla – videóval

Zsolnay kerámiák otthona a szecessziós álomvilla – videóval 

Újabb Zsolnay remekművek kerültek a pesti ResoArt Villa bemutatótereibe.
Különleges témájú alkotások ezen a kiállításon

Különleges témájú alkotások ezen a kiállításon 

A most nyíló Vízhez hasonló című kiállítás gerincét azok a művek adják, amelyek Stuttgartban készültek 1993-1995 között.
További fejlesztések Szigligeten

További fejlesztések Szigligeten 

A fejlesztés a 2021-ben befejezett szigligeti várfelújításra épül, amelynek következtében immáron éves szinten több mint 200.000 látogató érkezik a szigligeti várba, így magára a településre is.
Mi köti össze Budapestet Alicantéval? – MTÜ évértékelő 2024-ről

Mi köti össze Budapestet Alicantéval? – MTÜ évértékelő 2024-ről 

Egyrészt a közvetlen légi járatok, másrészt az a tény, hogy 2024-ben Budapest és Alicante holtversenyben az első helyet szerezte meg a világon a városok közötti versenyben – vendégszám tekintetében.
Érkezik az Art and Antique

Érkezik az Art and Antique  

Idén február 6. és 9. között rendezik meg Magyarország legnagyobb klasszikus és kortárs művészeti vásárát.
Ötvenéves a Kiskunsági Nemzeti Park

Ötvenéves a Kiskunsági Nemzeti Park 

A park az elmúlt fél évszázad során a természeti értékek védelmének, az ökoturizmus fejlesztésének és a környezeti nevelésnek a szimbólumává vált, egyedülálló természeti kincseket és kulturális örökséget őrizve az utókornak.
Friss MSZÉSZ Trendriport: így teljesítettek a hazai szállodák

Friss MSZÉSZ Trendriport: így teljesítettek a hazai szállodák 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette novemberi trendriportját a KSH adatai alapján.
A lead szerepe a webshopok világában

A lead szerepe a webshopok világában 

A webáruházak világában a lead fogalma egy olyan kifejezés, amiről talán már hallottál, de miért is annyira fontos a digitális kereskedelemben? Adott esetben egy lead az a személy, aki valamilyen szinten érdeklődést mutat a termékeid iránt. Ő lesz az az érdeklődő, aki talán még csak vacillál, de már az első lépéseket megtette feléd – például megadta az e-mail címét vagy telefonszámát. 

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.