Hogyan lehet szexibb a rendezvényszakma?

A rendezvénypiacot jellemző munkaerőpiaci kérdéseknek is szenteltek egy kerekasztal-beszélgetést az Event Touch-on. Jól jön minden szorgos kéz: a diákok és a harmadik országbeliek egyaránt.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A résztvevők megállapították, hogy a turizmus-vendéglátást most tanuló diákok körében a rendezvényszervező szakma kifejezetten szexi. Az utóbbi években a munkaerőhiány következtében ez a korábban elérhetetlen terület megnyílt a diákok előtt, akik ennek láthatóan örülnek. Egyetértettek abban is, hogy ugyanakkor a felnőtt lakosság toborzására is szükség van, amihez aktív marketing kommunikáció szükséges a szakma részéről.

Tippek a diákok "levadászásához"

Róbert Nóra, a Budapesti Gazdasági Egyetem Turizmus tanszékének oktatója egy felmérést hozott arról a szakma szereplői számára, miként lehet megszólítani, bevonzani a most turizmus-vendéglátást tanuló diákokat. Kiderült, náluk a 120 tanuló 90 százaléka a rendezvénypiacon szeretne elhelyezkedni. A pandémia némileg átformálta a hangsúlyokat a fiatalok munkahelyi elvárásaival kapcsolatban. A válság okozta általános egzisztenciális bizonytalansággal az első helyre a munkabér került, maga mögé tessékelve a rugalmas, atipikus munkavállalási formát, vagy a magánélet-munka egyensúlyt. A mestertanár azt is kiemelte, hogy a diákjai hamarosan kikerülnek a munkaerőpiacra, sőt, már az egyetemi évek alatt, de legkésőbb a szakmai gyakorlat idején  szívesen elhelyezkednének a szektorban. Ugyanakkor az sem árt, ha nem ingyen dolgoztatja a szakma ezeket a képzett, több nyelven magas szinten beszélő ifjakat, akik alkalmazása után ráadásul jelentős kedvezményként adó- és járulékmentesség jár. A szakember tapasztalata az, hogy a rendezvénypiaci szervezőknek nagy szüksége van a diákokra, ugyanakkor nemigen tudják őket elérni. Róbert Nóra javasolja az online platformokat, amelyeken a diákok sok időt töltenek, a BGE ingyenes karrierplatformját, és az általuk szervezett virtuális állásbörzéket, amelynek soron következő eseményét április 6-7-én tartják, és a héten még lehet rá jelentkezni. A Maresz-szel is együttműködik a BGE a diákok elhelyezkedésében, így a szövetséget is meg lehet keresni, és a szakember szerint okos megoldás nyílt napokat tartani a tanulók számára, hogy kedvet csináljunk számukra a szakmához és ismerkedjenek a munkakörnyezettel, amely iránt érdeklődnek. Róbert Nóra arra is rámutatott, hogy rossz színben tünteti fel a munkaadót, ha nem válaszol a diákok megkeresésére.

A szakma fehérítése komoly áremelkedéssel jár

Garics Levente, a Nebuló-Meló Iskolaszövetkezet elnöke azt hangsúlyozta, hogy ők csak diákokat foglalkoztatnak, és erősen specializálódtak a rendezvényipar kiszolgálására. Társaságuk esetében nem merül fel, hogy a diákok nem kapnak fizetést, hiszen éppen erre jött létre a szövetkezet, náluk pedig adott a fiatalok által áhított rugalmasság és a hivatalosság is.
Fazakas János, a Visual Europe Group nemzetközi értékesítési igazgatója hangsúlyozta, hogy egy ilyen rendezvényen is, mint az Event Touch, bátran és nyíltan kell beszélni arról, hogy a szakmát évtizedek óta jellemzi az illegális, féllegális szezonális foglalkoztatás gyakorlata, ugyanakkor szerencsére jó irányba is tapasztalható elmozdulás: fehéredik az ágazat a KATA és az EKHO adózási módok megjelenésével, és a folyamaton tovább segítene a szakma által régóta áhított rendezvényes áfa bevezetése. A szakember szerint a motivált munkaerő önmagát képzi, akinek viszont nincs a szakmához kedve, és csak a papír miatt végzi, abba ölhetjük az energiát, nem lesz jó kollégánk. Az is jellemző a rendezvényipari munkavállalókra, hogy a bér mellett fontosak számukra a legális munkaviszonyok, a túlóra kifizetése, vagy a biztonságos hátteret adó nyugdíj biztosítása, és ezek a szektorban kevéssé adottak, ami miatt különösen nagy a más szakmák elszívó hatása. Fazakas arra is kitért, hogy az ágazat fehérítését szolgáló intézkedések és a munkaerő megtartására irányuló béremelés 35-40 százalékos költségemelkedést hozott az elmúlt 3 évben, ami az inflációval kiegészülve már majdnem 70 százalékos emelkedést jelent. Fontos, hogy mindezt a megrendelők is figyelembe vegyék a büdzsé tervezésénél, a rendezvényszervező cégeknek pedig meg kell tanulniuk nemet mondani, nemcsak egy-egy lekérésre, hanem akár az olcsójános attitűdöt képviselő, amúgy jól bejáratott ügyfélre is, hiszen van az az összeg, amelyből valóban nem jön ki egy rendezvény, hiába is erőltetik. Az igazgató azt is elmondta, a munkaerőhiányt cégüknél úgy próbálják orvosolni, hogy irodákat nyitnak több közép-kelet-európai piacon és az aktuális kereslethez igazodva mozgatják a munkaerőt irodáik között.

Jól beváltak a harmadik országból érkező dolgozók

A rendezvényszervező cégeket, szállodákat, éttermeket munkaerővel, egyebek között pincérekkel, mosogatókkal, szobaasszonyokkal, takarítókkal ellátó Szépkilátás Kft szakmai vezetője, Revuczky Karion elmondta, hasznos lehetett a szakma számára a tavalyi államilag is támogatott felnőtt átképzési program. Segítségével más területekről tömegcateringre alkalmas szakácsokat képeztek, akiket a szállodák konyháin is tudtak alkalmazni, ami némileg enyhítette a munkaerőhiányt. Ahogy fogalmazott, a felszolgálókkal kapcsolatban már a Covid előtt lemondtak arról az elvárásról, hogy szakképzettek legyenek, a helyzet pedig az elvándorlással csak súlyosbodott. Revuczky szerint alapvető fontosságú olyan rendszereket felépíteni, amelyek rövid idejű, intenzív képzéssel alkalmassá teszik az alacsonyabban képzett munkaerőt is a vendéglátós-szállodaipari munkára. Mindemellett továbbra is megkerülhetetlen a harmadik országbeli munkaerő foglalkoztatása a háttérmunkákra. A társaságnál jó tapasztalatokkal foglalkoztatnak 5 éve ukránokat a mosogatás, szobatakarítás területén, és pár éve vietnámiakat és thai-okat is közvetítenek a magyar munkaerőpiacra - tette hozzá a szakmai vezető.

Turizmus Online


Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül
Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.
Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák

Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák 

Túraútvonal-szerű kiállításon tekinthetők meg Burger Barna az Országos Kéktúrán készült fotográfiái a Természettudományi Múzeumban
Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez

Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.