A bejelentések harmadát találta megalapozottnak a Fogyasztóvédelem

A fogyasztóvédők múlt évben lezajlott országos turisztikai témavizsgálatának eredménye szerint még mindig sok olyan szolgáltató van, aki az információk visszatartásával vagy éppen téves információk adásával próbálja számára előnyös döntésre késztetni az ügyfeleit.

Egy a napokban nyilvánosságra hozott összefoglaló szerint a témavizsgálat 95 százalékát arra a 86 beadványra alapozták, amik a turisztikai szolgáltatók tisztességtelennek vélt kereskedelmi gyakorlata miatt érkeztek a felügyelőségekhez 2011-ben. Ezekhez kapcsolódtak a érdekképviseleti szervezetek vagy más hatóságok jelzései alapján indult eljárások. Az érintett ügyek 29 százalékában állapítottak meg tisztességtelen piaci magatartást vagy más jogsértést.

A vizsgálatok gerincét a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008-as törvény előírásainak való megfelelés ellenőrzése jelentette. A jogszabály 31 pontos feketelistáján szereplő tiltott tevékenység mellett vizsgálták az esetlegesen megtévesztő vagy agresszív kereskedelmi gyakorlatot, és minden más olyan tisztességtelennek minősülő gyakorlatot, amikor a szolgáltató nem a szakmai gondosság követelményének megfelelően járt el, és ami alkalmas arra, hogy a fogyasztót olyan döntés meghozatalára késztesse, amelyet egyébként nem hozott volna meg.

Az eljárások közül 68 esetben született már döntés, további 18 ügyben még folyamatban van a vizsgálat. A lezárt eljárások közül 43 esetben nem találtak jogsértést, 20 esetben állapították meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megvalósítását, öt esetben pedig más fogyasztóvédelmi tárgyú rendelkezés megsértését.

A konkrét jogsértések között gyakran tapasztalta a hatóság, hogy a vállalkozások prospektusaiban, weboldalán a szálláshely jellemzőivel, az igénybe vehető szolgáltatásokkal kapcsolatosan feltüntetett tájékoztatás nem felel meg a valóságnak. Például a prospektus szerint a hotel harmadik emeletén található szobák panorámája parkra, kültéri medencére néz. A valóságban a szobák az épület tetőterében helyezkedtek el, és 2,5 méter magasan lévő ablakaikat kinyitni is csak segédeszközzel lehetett, nemhogy a kilátásban gyönyörködni. Volt olyan utazásszervező vállalkozás is, amelyik prospektusában tengerre nézőként tüntette fel azokat a szállodai szobákat, melyekből ténylegesen a szomszédos épület falára nyílt kilátás.

Jogsértőnek minősítették azt is, amikor egy élményfürdő üzemeltetője honlapján 16 órától hirdette a kedvezményes napi belépőjegyek váltását, valójában azonban ezt csak 17 órától biztosította. Megtévesztő mulasztást állapítottak meg a vállalkozás terhére amiatt is, mert nem nyújtott előzetes tájékoztatást a fogyasztók részére arról, hogy a szaunákat csak meztelenül lehet használni.

A fogyasztóvédelmi felügyelőségek a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot megvalósító ügyek 90 százalékában kizárólag a "kötelezés" szankciót alkalmazták. Megtiltották például a megtévesztő magatartás további folytatását, illetve elrendelték, hogy a vállalkozás biztosítsa a fogyasztók számára a megfelelő tájékoztatást. Csak két olyan ügy volt, ahol a kötelezés mellett fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabtak. A teljes témavizsgálat során összesen 80 ezer forint volt a kiszabott bírság összege.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.