Az egészségturizmus az országmarketing legjobb esélye lehet

- derült ki a november 30-i II. Országimázs Konferencián, Budapesten. Jóllehet, szakmai körökben a magyarországi kínálat, gyógyszállóinkhoz hasonlóan, elismert, de a világgal való megismertetésük még várat magára. A konferencián felszólalók közül többen a Magyar Turizmus Zrt-tól várnak több munkát. Vélemények szerint úgymond az ügy nagyköveteiként sokat lendíthetnek a dolgon vízhez kötődő sportolóink is.

Nem az első alkalom az utóbbi időkben, hogy kiteszik a képünkbe: Magyarország továbbra sincs kellőképpen kitalálva. A rendszerváltáskori Magyarország ugyan ideig jó alapot szolgáltatott az imázs megteremtéséhez, de erre ideje lenne már ráhúzni valami korszerűt - sürgetett Dr. Kincses Gyula, egészségügyi turisztikai szakértő. Szóval, szedjük össze magunkat, mert, mint fogalmazott: „tschikosch és piroschka leértékedődtek.”

Az évekig külföldön élt Pocsai Alex, a sárvári Spirit Hotel társtulajdonosa ennél messzebb ment. Szerinte még mindig él küldőpiacaink népében egyfajta ellenségkép, melynek lebontásában viszont sokat segíthet az egészségturizmus.

Nem tamagocsi

Kincses Gyula úgy látja, az egészségturizmus nem csupán kis energia- és befektetés igényű, de a magyar hagyományoknak és lehetőségeknek is leginkább megfelelő ágazat. Mi több, válságálló, hiszen az egészségére folyamatosan költ az ember saját termelékenysége érdekében. „Nem tamagocsi, hogy egyszer foglalkozunk vele, aztán majd meglátjuk, mi lesz” - így Kincses. Sőt, az öregedő nyugati társadalmak növekvő egészségügyi kiadásai landolhatnának akár a mi zsebünkben is.
Gyógyvíz kihasználásunk ugyan nemzetközi színvonalú, de nem egészült ki megfelelő mennyiségű hozzáadott érték alapú szolgáltatással - hűtött le. A gyógyhelyeket specializálni kell, hiszen minden gyógyvíz egyedi. Ezzel egybecseng Dr. Mándó Zsuzsanna, a Hévízgyógyfürdő orvosigazgatója meglátása; szerinte az egyes fürdőknek nincs arculata, nem tudják, mit gyógyítanak.

Remek imázs az egészségturizmus

a kerekasztal beszélgetést vezető Mezősi Csilla, az MT Zrt. egészségturizmus szakértője szerint is, de az imázs csak akkor nyer értelmet, ha annak tárgyát az ország maga is gyakorolja. Azaz hétköznapunk része-e a fürdőkultúra? - szegezte Mezősi kérdését a résztvevőknek. Az európai síturizmus 50%-át elnyelő Ausztria példájával élve Puczkó László a a Xellum Kft., The Tourism Observatory for Health alapítója szerint lehetne, de egyebek mellett az ÁNTSZ egy-két értelmetlen szabályozásán változtatni kellene, hogy korai életkorban kezdve a szülőkkel együtt szokjunk hozzá. Ráadásul az osztrák síszezon néhány hónapjával szemben nekünk egész évben használható termálvizeink vannak, gyógyhatás tekintetében pedig a dobogón állunk - így Ruszinkó Ádám, a Magyar Egészségturizmus Marketing Egyesület elnöke.

„Bárcsak így lenne!” - sóhajtott fel Szőke László, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. vezérigazgatója, reagálva a vitaindító kérdésre. 90-95% a külföld javára ismertette Szőke a Gellért és Széchenyi fürdő látogatottsági arányát. Budapest amúgy sem fürdőváros Szőke szerint, hanem a fürdők városa, mivel a fürdőkhöz csak elvétve csatlakoznak gyógyszállók. A vállalat finanszírozási gondjai miatt a fővárosi fürdők állapota rossz a fejlesztések nem voltak célirányosak, összehangoltak. A mára magára utalt BGYH-nak 1 milliárdja lenne fejlesztésre, de össze kell kapnia magát, mivel a 2014-ben kezdődő időszak uniós támogatásai a fejlettnek tartott közép-magyarországi régióba aligha csepegnek.

Nem csak a pénz

A nem csak a fővárosra jellemző alulfinanszírozottság mellett a „szakemberek terén is még van hova fejlődni” - hangzott el. Különösen a vezetésben Ruszinkó Ádám szerint. Úgy látja, a fürdővezetők gyakran a helyi politikai vezetés ismertségi köreiből kerülnek ki. „Álláshirdetések közt ilyet még nem láttam” - állította Ruszinkó.

Horváth Gergely, az MT Zrt. vezetője, azért igyekezett megnyugtatni, az egészségturisták hosszú tartózkodási idő után 93%-ban vissza is térnének. Kiemelte: a minőségre kell gyúrnunk, melyben egyetértett Kincses is mondván, hogy árelőnyünkből minőségi előnnyé kell változtatni.

Persze nem mind egészségturista, aki annak látszik. Puczkó László kifejtette: csak, mert valaki belépőt vált egy gyógyfürdőbe, még nem válik egészségturistává.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.