Az osztrákoknál csökkent, nálunk nőtt a fürdők forgalma

10 év óta először csökkent az osztrák fürdők forgalma, miközben a hazai fürdők ismét növelni tudták vendégeik számát. Ausztriában 2012-ben 1,8%-kal kevesebb fürdőlátogatót fogadtak, mint egy évvel korábban, áll Fischer&Partner kutató cég felmérésben. Magyarországon ezzel szemben 2,2%-kal több vendég látogatott el a fürdőkbe – tájékoztatta Vancsura Miklós a Magyar Fürdőszövetség ügyvezető elnöke az éves közgyűlésük előtt a szakma képviselőit.

Ausztriában csökkent a fürdőlátogatók száma 2012-ben, melynek okát a tanulmányt készítő Fischer&Partner az osztrák fürdők hasonlóságában és elszigeteltségében látta. Ausztriában a fürdők folyamatosan fejlesztettek az elmúlt években, 4 év alatt 1,5 millió fővel nőtt forgalmuk, amely 2012-ben közel 8,5 millió látogató volt.

A hazai fürdők más képet mutatnak: 2012-ben 2,2%-kal növelni tudták vendégforgalmuk, míg a fürdők árbevétele 7,2%-kal növekedett átlagosan. A Magyar Fürdőszövetség 25 tagja körében végzett előzetes felmérést a 2012-es évre vonatkozóan. A 25 fürdő együttes vendégforgalma 14,1 millió fő volt, míg fürdőszolgáltatásból származó árbevétele 20,5 milliárd forint, mely 61%-a a fürdőt üzemeltető társaságok teljes árbevételének, mely közelített 2012-ben a 33,5 milliárd forinthoz.

A kedvezőnek tekinthető eredmények elsősorban a 2012-es év szerencsés időjárásának tulajdoníthatók, továbbá annak, hogy a sok helyen EU-s forrásból megvalósult szolgáltatásbővítő fejlesztések a tematikus, komplex térségi turisztikai kínálat népszerűsítését célozták meg.

„Az eredmények azonban romló tendenciát mutatnak a hazai fogyasztás visszaesésével" – fejlette ki Vancsura Miklós. "Így a növekedés fenntartásának érdekében szükséges a fürdőszolgáltatások igénybevételének ösztönzése a Széchenyi Pihenőkártya alszámlái közötti átjárhatóság biztosításával, a fürdőgyógyászati szolgáltatások hazai és nemzetközi elismertségének növelésével, melyhez egy átfogó egészségturisztikai koncepció és annak következetes betartására lenne szükség.

A fürdőink nagyon hasonlóak, a lehető legnagyobb célcsoportot célozzák meg és az egész család élmény- és gyógyfürdőjeként működnek. Azon fürdők és fürdővárosok voltak sikeresek 2012-ben, akik egyértelműen kommunikálni tudták a fürdő szolgáltatásait és a településeken elérhető programokat, továbbá a szolgáltatók képesek voltak összefogni egy TDM jellegű szervezetben. Gondok ott jelentkeztek, ahol ezen együttműködések nem valósultak meg, illetve a fürdők, mint elszigetelt „üzemek”, egyedül, elkülönülve működtek és nincs a háttérben egy értékes turisztikai termék sem.

Továbbá beigazolódott ismét, hogy az önállóan működő fürdőket és a helyi, szűk térségre pozícionált létesítményeket a térségek lakói nem tudják eltartani. A fürdőkről általánosságban megfogalmazott negatív hírek többsége ezen, rossz koncepció alapján megépült fürdőket emelik ki, miközben a többi hazai fürdőben komoly szakmai munka folyik” - emelte ki a szövetség elnöke.

A fürdők vendégösszetétele Budapesten és a határhoz közeli helyeken a külföldiek irányába tolódott el. (Ez a fejlemény a vendégéjszaka statisztikákban kevésbé látszik, mivel nőtt az egy napos üdülések aránya.) A jelentősebb vizes létesítményeink általában az országhatárhoz közel találhatók, így Szlovákiából, Romániából, Szerbiából tovább növekedett az 1 napos fürdőzők aránya. Ez részben kompenzálta a SZÉP kártyák bevételkieséséből adódó összegeket.

Ennél beszédesebb adat, hogy a 25 vizsgált fürdőszolgáltatót befogadó település (Budapestet is beleértve) regisztrált vendégéjszakáinak száma 2012-ben 13,3 millió volt. Ez az összes vendégéjszaka szám 61,6 százalékát teszi ki, de a főváros nélkül is a „vidéki” fürdővárosokhoz köthető a vendégéjek 42 százaléka.

Magyarországon megközelítően 180 állandó és idényjelleggel üzemelő gyógy-, élmény és strandfürdő található (közülük 74 a minősített gyógyfürdő). A felmérésében szereplő 25 szolgáltató reprezentatív képet fest a hazai fürdőszakma állapotáról.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.