Milyen képzéseket tartanak fontosnak a turisztikai szolgáltatók?

A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány nem reprezentatív felmérést végzett a hazai turisztikai vállalkozások oktatással és szemléletformálással kapcsolatos igényeiről. A 182 kérdőív kitöltő a hazai turizmus legkülönbözőbb területeiről érkezett (szálláshely szolgáltatás, vendéglátás, TDM, fürdő, turisztikai tanácsadás stb.), véleményük láthatóan alapvetően összecseng. A felmérés nyomán egyértelműen megállapítható, hogy a hazai turisztikai vállalkozások számára fontos a munkavállalóik továbbképzése, melyet az esetek jelentős többségében meg is valósítanak, és önerőből finanszíroznak - derül ki a szövetség honlapjáról.

A kérdőívet kitöltő turisztikai vállalkozások 78,6%-a szervezett már korábban továbbképzést munkavállalói számára. Ha ezeket a képzéseket tekintjük, akkor az tapasztalható, hogy a munkáltatók jelentős hiányosságot tapasztalnak a konfliktuskezelés és kommunikáció terén, mivel ilyen típusú képzést szerveztek legnagyobb arányban (43,3%) a munkavállalóik számára – a kötelező (munkavédelmi) képzéseken túl (44,4%). Szintén nagy arányban küldték el munkavállalóikat értékesítéssel és marketinggel kapcsolatos (41,1%), valamint idegen nyelvi képzésekre. Utóbbi továbbképzés aránya ugyan alacsonyabb (35,6%) a korábban említett képzésekhez képest, mégis arra enged következtetni, hogy a munkavállalók megfelelő idegen nyelvtudása továbbra is kihívást jelent a szektorban. Szintén többen szerveztek pénzügyi, számviteli és jogi továbbképzést munkavállalóik számára, de a szakmai jellegű továbbképzések (pl. barista, sommelier) sem elhanyagolhatóak. A kérdőívet kitöltő cégek jelentős többsége, 84,6%-a önerőből finanszírozta a munkavállalók továbbképzését, és csak 15,4%-a vett igénybe pályázati segítséget.

Amikor az egyes, különböző típusú képzések hasznosságáról kérdeztük a kérdőív kitöltők véleményét, szintén a kommunikációval és konfliktuskezeléssel kapcsolatos továbbképzéseket (74,4%), valamint az idegen nyelvi képzéseket (65,4%) tartották legnagyobb arányban fontosnak. Az idegen nyelvtudást tekintve az angol valamint német nyelvi képzést ítélik a vállalkozások leghasznosabbnak munkavállalóik számára, amely arra enged következtetni, hogy a két „világnyelv” továbbra is dominál a hazai turizmusban. A környező országok nyelveit közel azonos arányban (20,3%) tartják hasznosnak, mint az oroszt (18,1%).

A kérdőívet kitöltő hazai turisztikai vállalkozások egy 1-5-ig terjedő skálán rendkívül fontosnak ítélik meg a tudásfrissítést (72%) és az általános szociális és kommunikációs készségek fejlesztését (56,6%). Szintén magas arányban (40,1%) tartják rendkívül fontosnak a vezetők fejlesztését. Magyarország helyének ismeretét a világ turisztikai térképén közel azonos arányban tartják közepesen fontosnak (27,5%), fontosnak (25,3%) és rendkívül fontosnak (29,1%). A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia szemléletét képviselő programok ismeretét legnagyobb arányban közepesen tartják fontosnak (33%).

A felmérés eredményei alapján a kérdőívet kitöltő hazai turisztikai vállalkozások számára fontos a szervezet kohéziójának megteremtése, melyet csapatépítő és személyiségfejlesztő tréninggel, valamint megfelelő vezetői képzésekkel kívánnak elérni. A képzések formáját illetően a hagyományos tantermi képzéseket megelőzve a válaszadók többsége a gyakorlatorientált tréningeket, és webshop jellegű továbbképzéseket tartja leginkább ideálisnak.

A továbbképzéseket tekintve a munkavállalók létszáma, képzések időtartama és a képzések költsége jelenti a szűk keresztmetszetet a munkáltatók számára: évi kevés alkalommal (évi egyszer), viszonylag rövid időre (maximum 2-4 képzési nap) és kis létszámban (1-3 fő) tudják munkavállalóikat képzésre küldeni, amely hasznosságához jól szervezett és hatékony továbbképzésekre van szükség. Ugyanakkor ezen a helyzeten némiképp javíthat, ha a munkáltatót egyáltalán nem, vagy csak részben terheli a továbbképzés költsége.


Augusztusban Szabadság Szigete

Augusztusban Szabadság Szigete 

Az idei Sziget Fesztivál minden eddiginél fenntarthatóbb és higiénikusabb lesz – ígérte a szervezőcsapat a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás

Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás  

A Helló Európa! Fesztivál programjai a szabadság, az európaiság és a sokszínűség jegyében keltik életre Budapest ikonikus helyszíneit, köztereit és épületeit.
Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot

Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot 

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket.
Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?