Növekedési pályán a magyar turizmus

A KSH adatai alapján a magyar turizmus – az iparágak közül elsőként - meghaladta a válság előtti szintet. Ünneplésre csak részben van okunk, sok még a tennivaló, amelyekről a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója beszélt.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rekordéven vagyunk túl

Éppen két évvel ezelőtt újították meg a Magyar Turizmus Zrt. vezetését, a társaság élére Horváth Gergelyt nevezték ki, aki keddi sajtótájékoztatóját a magyarországi turizmusra vonatkozó, 2011. évi végleges adatok elemzésével kezdte. „A számok azt mutatják, hogy a magyar turizmus a 2007-es rekordévet is felülmúlja - soha annyi vendég nem volt Magyarországon, soha annyi vendégéjszakát nem töltöttek el a magyar szálláshelyeken, mint tavaly” – mondta, és külön kiemelte, hogy a dinamikus növekedésnek köszönhetően tavaly a belföldi vendégéjszakák száma átlépte a 10 milliót.

Számokban:
A Központi Statisztikai Hivatal végleges adatai szerint 2011-ben a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő vendégek száma (8 021 069 fő) összességében 7,3%-kal, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma (20 615 517 éjszaka) 5,4%-kal nőtt 2010-hez viszonyítva. A külföldi vendégek számában (3 821 751 fő) 10,4%-os, az általuk eltöltött vendégéjszakák számában (10 410 774 éjszaka) pedig 8,3%-os növekedést regisztráltak az előző év azonos időszakához képest. A belföldi vendégek száma (4 199 318 fő) 4,7%-kal, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma (10 204 743 éjszaka) 2,7%-kal nőtt 2010-hez képest. A 2011-ben regisztrált vendégéjszakák száma a 2007-ben mért adatokhoz képest összesen 2,4%-kal emelkedett.

A Top 10 küldőpiac

Horvát Gergely elmondta, első számú küldőpiacunk továbbra is Németország annak ellenére, hogy ezen a piacon folyamatos a csökkenés: 2007-hez képest több mint 20%-kal kevesebb német vendégéjszakát töltöttek itt. A csökkenő tendencia a 2011-es év második felében fordult meg: azóta szinte minden hónapban pozitívan alakult a belföldi német vendégéjszakák száma. A vezérigazgató Ausztriát és Csehországot is kiemelte – utóbbival kapcsolatban kiemelte, hogy tavaly közel 514 ezer cseh látogatott hazánkba. Az orosz vendégekkel kapcsolatban is dinamikus növekedésről beszélt, és emlékeztette: világszerte nő nem csak az oroszok, de a többi nemzet utazóinak a száma, erre nekünk reagálni kell, és széles kínálatot nyújtani nekik.

Számokban:
A 2011-es év alapján meghatározott TOP 10 küldőpiacot megvizsgálva Csehország (+123,9%), Oroszország (+73,5%), Lengyelország (+43,2%), Románia (+17,8%), Ausztria (+13,8%) és Franciaország (+11,8%) esetében könyvelhettünk el pozitív változást.

Minek köszönhető?

A vezérigazgató a sikereket több dologban látja. Egyrészt abban, hogy lassan, de biztosan a belföldi utazás visszanyeri a presztízsét a magyarok körében. Másrészt, élénkül a beutazó turizmusforgalom, növekszik a hagyományos, illetve a feltörekvő piacok (Arab-öböl országai, Déli szomszédos országok, Dél-Ameria, Kína és India) szerepe. A Zrt. elmúlt két évéről elmondta: több mint 4300 marketingakciót szerveztek, 5000-nél is több külföldi média és turisztikai szakembert láttak vendégül tanulmányútjaikon, Budapest időközben a 11. legkedveltebb konferenciahelyszín lett a világon (hét helyezést előrelépve a világranglistán 2010-hez képest). Emlékeztetett a Turizmus Világnapja akcióra, a Torkos Csütörtökre és a Budapest Winter Invitation kampányra, amely összesen 150.000 vendégéjszakát hozott. Kiemelte a Magyar Kongresszusi Igazgatóság konferenciaturizmus élénkítését szolgáló kampányát is, amely 32.000 vendégéjszakát eredményezett.

Még nincs vége

Horváth Gergely úgy véli, bizakodhatunk és büszkék lehetünk az elért sikereknek, de ünneplésre csak részben van okunk. Nem rövid, hanem igen hosszú távú célokban gondolkoznak, feladatból van még bőven. „Azt kell fenntartanunk, hogy a turisztikai szektor a jövőben is versenyképes iparág legyen a magyar gazdaságon belül. „Marketingtevékenységünket folyamatosan hozzá kell igazítanunk a változó környezet kihívásaihoz, figyelembe kell vennünk többek között a jelenleg zajló légügyi piaci átrendeződésben rejlő veszélyeket és lehetőségeket, gazdasági és politikai változásokat. A jövőben is, folyamatosan törekszünk az együttműködés erősítésére a szolgáltatókkal, a helyi és térségi szintekkel, valamint a régiós TDM-ekkel egyaránt. Meggyőződésem, hogy a siker az összefogásban rejlik, ezért számítok a magyar turisztikai szakma aktív együttműködésére Magyarország turisztikai promóciójában.”

Számokban:
2011-ben a turizmusnak 1115,7 milliárd forint bevételt köszönhetett a magyar gazdaság, ez 16,1 %-os növekedés 2007-hez viszonyítva. A turizmusban jelenleg 400.000-en dolgoznak. 2011-ben kedvezően alakultak a szállásdíj-bevételek (140,5 milliárd forint, ez 8,4%-os növekedés), a válságot megelőző 2007-es évhez képest stagnálnak. A szolgáltatók a nehézségekre panaszkodnak, és ez nem is csoda: az infláció a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás ágazatban 22,2%-os növekedést mutatott.

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.