hirdetés
hirdetés

A Budapest Airport 2016-os tervei

Rekord után fejlesztések

1037: ennyin múlott, hogy a ferihegyi repülőtér nem 10,3 millió utast szolgált ki 2015-ben. Nem nagy különbség, Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója szerint ez az év végi Lufthansa-sztrájk hozománya. De ennek híján is fennállásának legnagyobb utasszámát könyvelhette el tavaly a repülőtér. A jövő pedig egészen fényesnek tűnik – tudtuk meg a vezérigazgatótól egy sajtóreggelin.

hirdetés

Jellemzően az európai járatokon nőtt tavaly a forgalom, jelentősen hozzájárulva a 2014-hez képest 1,2 millióval több utashoz. A Budapest Airport 12,5%-os utasszám-növekedésével maga mögé utasította Bécset (1,5%), Varsót (6,1%) és Prágát (7,4%). Ennyi desztináció (95) ennyi légitársasággal (44) még nem volt elérhető a BUD szerint.

Móló és VIP-váró

A fejlődés itt nem ér véget. Ha az A és B terminálok elérik 15 millió utasnyi kapacitáshatárukat, elkerülhetetlenné válik az utasforgalmi épület bővítése – mondta Lammers. Ez vélhetően 2018-nál távolabbi időpont, amikorra 12 millió utasra számít a BUD. A tervek szerint eddigre már áll a 2B terminál és a SkyCourt találkozásánál az előtér betonjára nyúló móló. A nem schengeni utasokat kiszolgáló épületrész egyfelől kiváltaná a fapados „bódéváros” ide eső részét, másfelől állóhelyül szolgálna a széles törzsű gépek számára, akár az A380- asnak is – ismertette Jost Lammers. A móló építésének 2016-ra tervezett megkezdéséhez zöld utat jelent, hogy a 2012-ben megszerzett építési engedélyt folyamatosan megújíttatta a repülőtér. Az eredetileg a 2A és a SkyCourt közé tervezett 2-es számú mólóra azonban még várni kell, ezen a fertályon maradnak a fapadosok külső kapui. Ugyanakkor még idén kialakítanak egy VIP-várót a 2A terminálon a nagyon igényes, a repülőtérre utolsó pillanatban érkezni szerető és az igényüket finanszírozni is képes utasok számára. „Naponta tizenöt ilyen utasunk van” – mondta Lammers. A saját biztonsági ellenőrzéssel rendelkező várónak már kijelölték a helyét. Ezzel párhuzamosan marad az 1-es terminálnál a magángépeket fogadó GAT is, mivel a 2A-n nyíló várót a menetrend szerinti utasoknak szánják.

Felívelőben a hagyományosok

Vélhetően a prémiumutasok számottevő része a hagyományos légitársaságok valamelyikén utazik, amelyek 2015-ben szintén jelentősen bővítették kapacitásaikat. Példaként az Emirates Boeing 777-esre váltását vagy az Air Transat megjelenését idéznénk. Idén a számos diszkont-légitársasági járatnyitás mellett a British Airways, LOT, Qatar Airways, airberlin növeli járatai számát, típust vált a Swiss (A319 helyett Embraer CSeries jár). A széles törzsűek kínálatát az Air Canada Rouge növeli június 10-én induló torontói járatával. Még tavaly decemberben látott napvilágot az Ex- Yu Aviation portálon, hogy a szlovén Adria Airways egy gépét Budapesten állomásoztatná, amellyel nyugat-balkáni járatokat repülne. Jost Lammers szerint ez továbbra is ellátatlan piac, ahova a fapadosok gépei túl nagyok, de az Adria kisebb gépei ideálisak lennének a Tirana-, Pristina-, Ljubljana-útvonalra.

Nem csak a módosabb utasok költik a pénzüket a SkyCourt üzleteiben – derült ki az utasforgalom-növekedés mértékét is meghaladó kereskedelmiforgalom-bővülésből. 20% növekedéssel 110 millió eurós forgalmat bonyolítottak. Idén további üzletek nyitását tervezik. Szintén fejlesztik a biztonsági ellenőrzést. A néhány hónapos próbaidőre érkezett testszkenner mellé további öt-hat berendezés beszerzését tervezi 2016-ban a repülőtér.

Egy szálloda, ezernyi parkolóhely

„Soha nem voltunk ilyen közel hozzá” – válaszolta Lammers a repülőtéri szálloda építését firtató kérdésünkre. Ágazati pletykák szerint az Ibis üzemeltetné a tervek szerint 2017- ben nyíló három csillag pluszos, 140 szobás szállodát. Értesülésünket Jost Lammers nem kívánta sem megerősíteni, sem cáfolni. Azt azonban elárulta, hogy a szálloda moduláris szerkezetű lesz, bővíthető, amennyiben a kereslet nagyobb kapacitást kíván majd. A konferenciatermekkel is felszerelt hotel a mostani taxiparkoló helyén állna, amelyet áthelyeznének. Nem ez az egyetlen változás a repülőtéri parkolás rendjében. Idén és 2017- ben újabb ezer férőhely létesülne. Hogy miből telik majd a sok fejlesztésre? „Tizenöt-húsz millió euróval tudunk a fejlesztésekhez hozzájárulni” – közölte Lammers.

A Kartago Tours januári katalógusbemutatóján ismertették a BUD illetékesei a repülőtéri parkolás tervezett változásait. Ezek szerint a termináltól legtávolabb fekvő Holiday parkoló 250 aszfaltozott férőhellyel bővül. Közvetlen mellette létesül egy murvás parkoló 600 hellyel, ez olcsóbb lesz, mint a burkolt terület. A parkolóból a terminálig vezető út előtetőt kap. A parkoló területén csomagkulik állomásoznak majd. A magasabb kategóriájú Holiday Plus parkolóban 160 új hely létesül, szintén fedett sétány köti majd össze az utasforgalmi épülettel.

A 2017-re felépíteni tervezett repülőtéri szálloda azon a placcon áll, ahol ma a Főtaxi autói várnak. A reptérrel szerződött taxiknak külön parkoló épül a terminálhoz bejövő út Vecsés felőli oldalán. Emellett lesz a rendelt taxik várakozóhelye. Nagyjából itt terül majd el a repülőtéren csoportfelvevő különjárati buszok parkolója is. A mai taxisparkoló mögötti zöld területet aszfaltozzák le és adják át Central Parking néven, itt 250 hely létesül.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai