Totális káosz – mégis nagy siker

Évek óta Közép-Európa egyik legjelentősebb vendéglátóipari beszállítói szakkiállítása az ötnapos salzburgi rendezvény, amelyen idén 730-an állítottak ki. És nemcsak hogy az utolsó négyzetmétert is kiárusították már jóval a kiállítás megnyitása előtt, hanem annyira sikeres ez a 47. alkalommal megrendezésre kerülő program, hogy új szereplő standot bérelni gyakorlatilag (és csúnyán fogalmazva) csak kihalásos alapon tud.

Igaz, idén a rendezők találtak még egy nyúlfarknyi területet, amelyet eddig nem vettek birtokukba a kiállítók: idén az első emelet egyik félreeső hallrészét is beépítették, és ide bulihangulatú standokat költöztettek.

Tehetségjegy, karrierlounge, bátor vendéglátás

Azt soha senki nem állította, hogy a salzburgi vásár a konkrét üzletkötések színhelye lenne. De hogy az öt nap során végig van lehetőség a hotel és a gasztronómia meghatározó szereplői között személyes kapcsolatok kialakítására, ismerkedésre és a következő üzleti szezon beszállítói ajánlatainak részletes feltérképezésére – az biztos. Ráadásul rengeteg olyan programot illesztettek az öt nap kínálatába a szervezők, amelyek mind előremutatóak, néhány meghökkentő is egyben. Idén például egyfajta tehetségjegyet (TalentTicket) hoztak létre, és a program középpontjába a gasztronómia utánpótlásának nemzedékét, a Z generációt állították, amihez egy működő gourme-konyhát is berendeztek a helyszínen.

A Karrierlounge lett az találkozópont, ahol a vendéglátósok, azaz a munkáltatói oldal megismerkedhet a tehetséges munkavállaló fiatalokkal. Ide többek között olyan nemzetközi cégeket is meghívtak, amilyen a Viking Cruises, az Europapark vagy az A-Rosa szállodalánc. Ösztönzésképpen pedig az öt nap alatt végig a vendéglátóipari szakképzések témájában szerveztek előadásokat a megszólított fiatal korosztálynak.

Tiszta asztal, bátor vendéglátás címmel a 10-es számú csarnok emeletének halljában jelenhettek meg idén tehát az új kiállítók, és ugyanitt dedikálta új könyvét a neves gasztroszerző, Günter W. Hager, aki 300 oldalon mutatja be a saját és a szakmából szerzett tapasztalatok alapján a vendéglátás mindennapi nehézségeit. Könyvének címét inkább nem fordítanánk le, az értelmezését ráhagyjuk az olvasóra: a Fucking Gastro, mi tagadás, a derék osztrákok körében elég nagy megrökönyödést keltett…

Élelmiszer-pazarlás, szakmai versenyek

Idén szintén az újdonságok közé tartozik, hogy a kiállítás ideje alatt megnövelték a prezentációs területeket (hogy miképp ezen a túlzsúfolt helyen, az maradjon az ő titkuk), ahol a helyi gasztronómiai szövetségek, szervezetek tartanak szakmai bemutatókat, versenyeket, valamint ugyanitt folyamatosan szakmai prezentációkat hallgathat a szakma az élelmiszer-pazarlás témájában, és megfelelő hulladékgazdálkodási ötletekkel is bombázzák a nagyérdeműt. Ugyanitt az osztrák gasztronómiai szövetség lehetőséget teremtett arra is, hogy a kiállítás ideje alatt a megromlott, nem friss vagy fel nem használt élelmiszer-hulladék leadható legyen, amelyet aztán adomány formájában juttatnak el a rászorulóknak.

A téma szerinti csoportosítás a legfőbb hiánycikk

A kiállítás látogatóinak egyöntetű véleménye szerint – és nincsenek kevesen, hiszen több mint 45 ezer szakmai látogató regisztrált belföldről és külföldről (főként az Alpok–Adria térségből, valamint a Duna vonala mellől) – kedvező változás lenne a salzburgi kiállítás szempontjából, ha téma szerint csoportosítanák a kiállítókat, vagyis egy-egy tömbben lehetne megtalálni a kilenc, egymáshoz fűzött pavilon valamelyikében a vendéglátóipari beszállítói oldal egy-egy képviselőjét. Nem lenne akkor gofriárus a bútorkereskedő mellett, vagy az IT-szektor képviselője a mirelit halkonzerves szomszédságában. Az öreg rókák szerint, akik régóta látogatják a salzburgi kiállítást, amúgy így is megtalálható bárki – hiszen a standok helye szinte kőbe vésett: minden cég és magánkiállító évtizedek óta ugyanazt a helyet kapja a tiroli Messe idején. Egy biztos: a salzburgi vendéglátós beszállítói kiállítást legalább egyszer látniuk kell a magyaroknak is, hogy képben legyenek a következő időszakra. És egy javaslat: ne egy-két órát szánjon a látogató a nézelődésre (Mozart városa megvár, a kiállítás viszont meghatározott ideig tart csak nyitva), hanem annál jóval többet.



Csak természetesen!
A salzburgi programra a Rauch Hungária Kft. hívta el szakmai partnereit, ahol a kiállítás látogatáson kívül alkalmat kerítettek arra is, hogy bemutassák legújabb gyümölcskészítményeiket és a legutolsó éttermi, vendéglátós trendeket. Az esemény rangját jelzi, hogy Jürgen Rauch, az osztrák családi tulajdonú cég ügyvezetője is jelen volt a programon. Egy német szakértő, Pierre Nierhaus mutatta be prezentációjában azokat a gasztrotrendeket, amelyeket a világban jártában-keltében látott, és figyelemre méltónak talált. Ilyen például a mindig tömött Chicago-i Aviary bár, ahol a hosszú pultnál 6-7 bártender készít természetes alapanyagú koktélokat, vagy a világhírű koppenhágai Noma, ahol a 450 eurós menük mellé gyakran ajánlanak biodzsúzokat kísérőnek. Ugyanitt tartotta említésre méltónak az előadó, hogy a dán Noma filozófiájának egyik eleme: zöldségek, növények leveleit használják nemcsak díszítésre, hanem ételeket is készítenek belőlük. Szintén a bio-irányzatot erősíti a New York-i ShakeShack-lánc, ahol a siker egyik oka, hogy burger kínálatukat kizárólag organikus alapanyagokból készítik. 

Forrás: Vendég&Hotel Online


Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.
Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.
Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban

Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban 

Olaszország legkiválóbb múzeuma adott otthont a magyar alkotásoknak a Milan Design Week alatt.
Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?