Tovább nőtt a szállodák függősége az online szobafoglalási portáloktól

A HOTREC – az EU tagországainak szálloda, vendéglátó, kávéházi szövetségeinek brüsszeli székhelyű ernyőszervezete – 2016. július 18-i sajtóközleménye ismerteti azt több, mint 2000 szálloda megkérdezésén alapuló tanulmányt, amely azok értékesítési tevékenységére irányult. A tanulmány szerint a két évvel korábbi felmérés óta tovább nőtt a szállodák függősége az online szobafoglalási portáloktól. Ezt mutatja, hogy 2015-ben a szállodákban eltöltött minden 4. vendégéjszakát ezeken keresztül foglaltak. Az online foglalási portálok piacát három nagy OTA uralja, melyek piaci részesedés együttesen 92%. Közöttük a legnagyobb szereplő a Priceline Group (Booking.com) 60%-os részesedéssel. A tanulmány egyik fő megállapítása, hogy az elmúlt hónapokban a szállodák nem tapasztalták, hogy az OTA-k közötti verseny növekedett volna, bár sokan ezt várták az OTA-k által a múlt évben bevezetett un. „szűkített paritási klauzuláktól”. Ezt igazolja a felmérésben résztvevő szállodák döntő többségének tapasztalata, hogy az OTA-k nem csökkentették jutalékaikat.

A felmérés egyik megállapítása, hogy az OTA-k szállodai foglalásokban történő részesedésének növekedésével párhuzamosan 55%-ra csökkent a közvetlen foglalások aránya. A szobafoglalási trendek azt mutatják, hogy az online portálok egyre inkább átveszik a szállodák értékesítési csatornáinak kortollját. Különösen igaz ez két meghatározó szereplőre a Booking.com-ra és az Expedia Csoportra, amelyek Európában tovább növelték piacrészesedésüket (a két portál együtt a szállodai online platformok foglalásainak 80%-át produkálja). A harmadik meghatározó piaci szereplő – a HRS Group – jelentősen visszaesett az elmúlt két évben. Az online foglalási portálok piacán levő kb. 200 ezer hotel – melyek 75%-a 10 főnél kevesebbet foglalkoztató mikrovállalat – van az egyik oldalon, s jelenleg a fenti két domináns OTA a másik oldalon. Így nem igényel magyarázatot, hogy „kinek a kezében van a kormánykerék”.

„A tanulmány egyértelműen bemutatja, hogy az online portálok folyamatosan növelik piacrészesedésüket a szállodai foglalásokban, míg a szállodák saját közvetlen csatornái visszaszorulóban vannak, ami a hotelek OTA-któl való függőségének erősödését eredményezi. Ez a helyzet azért is különösen kritikus, mert úgy látszik, hogy az OTA-k piaca egyre inkább kétszereplőssé válik – vagy inkább egyszereplőssé? – Európában, s közülük az egyik (Booking.com) kontrollálja a piac közel kétharmadát” mondta Christian de Barrin a HOTREC ügyvezető igazgatója.

A Booking.com és az Expedia 2015 nyarán a szűkített paritási klauzula bevezetését jelentő intézkedésétől Európában a versenyhatóságok azt várták, hogy erősödni fog az online foglalási portálok közötti verseny. A verseny erősödését az jelentette volna, ha a szállodák OTA-k részére fizetett jutaléka csökkent volna. Ez nem következett be, a tanulmány keretében elvégzett felmérésben résztvevő szállodáknak csupán 8,5%-a jelezte, hogy az elmúlt évben csökkentették az általuk fizetendő jutalék mértékét. A többi szálloda válasza szerint a jutalékkulcs mértéke változatlan maradt. Azon válaszadók között, amelyek a jutalék mértékének csökkentését igazolták vissza, döntően nagy szállodavállalatok és láncok hoteljei voltak. Alig volt olyan önálló kis szálloda, amelynél a jutalék mértéke csökkentésre került. „Kulcsfontosságú, hogy az értékesítési folyamatban résztvevő szereplők – a foglalási portálok és a hotelek - között kialakult aránytalanság ellenére megmaradjon minden egyes szálloda piaci szabadsága, hogy képes legyen szolgáltatásainak értékesítése során saját feltételeit érvényesíteni, a közvetítőkkel kötött szerződéseknél fair feltételeket elérni.” – hangsúlyozta Markus Luthe a HOTREC Distribution Task Force elnöke.

Forrás: Vendég&Hotel Online

Forrás: MSZÉSZ


Verdi Budapest Hotel: befejeződött a márkaváltás, jöhet a felújítás

Verdi Budapest Hotel: befejeződött a márkaváltás, jöhet a felújítás 

Új név, új arculat, új lehetőségek.
Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók

Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók 

A tavalyi évhez hasonlóan népszerű a húsvét a belföldi utazók körében – derült ki az egyik szállásfoglaló portál adataiból.
MSZÉSZ Dél-dunántúli régióülés: hosszabb foglalási ablakok, növekvő számú nyári foglalások

MSZÉSZ Dél-dunántúli régióülés: hosszabb foglalási ablakok, növekvő számú nyári foglalások 

Április 15-én, kedden zajlott a szakmai program Pécsett.
Pihenés és konferenciaélet újratöltve:  nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája

Pihenés és konferenciaélet újratöltve: nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája 

A ház az elmúlt években teljesen megújult: a teljes felújtásnak köszönhetően modern külsővel és elegáns belső tereivel várja ismét vendégeit.
Az Emírségben nyitotta meg új egységét a Rove-lánc

Az Emírségben nyitotta meg új egységét a Rove-lánc 

A Rove Al Marjan Island szálloda az Al Marjan-sziget tengerpartján nyílt meg Rász el-Haimában.
Belföldi szállásfoglalások alakulása Q1 alatt

Belföldi szállásfoglalások alakulása Q1 alatt  

Főként rövid, 1-2 éjszakás belföldi utazásokat választottak a hazai vendégek az év első három hónapjában.
Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában

Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában 

Az Orient Express La Minerva a legújabb ötcsillagos szálloda, amely Rómában nyílt meg.
Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus

Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus 

Bár hivatalosan csak kedden nyitott újra a visegrádi Hotel Silvanus, már sok szoba volt foglalt, és a szerdai ünnepélyes megnyitó alatt is egyre érkeztek vendégek a házba.
Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában

Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában 

A tűzesetet „kis tűzként” írták le, azonban lángokat is lehetett látni az épületen belül, ami aggodalmat keltett a vendégek és a személyzet körében.
Magyar portré- és divatfotós kiállítása nyílt a Vár tövében

Magyar portré- és divatfotós kiállítása nyílt a Vár tövében 

Hetedik Art Corner kiállítás – a Leo Bistro és a Hotel Clark közösségi tereiben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.