Vitorlát fel! - Kezdődik a Kékszalag

A 48. Kékszalag Erste World Nagydíjhoz kapcsolódó események sora várja a látogatókat július közepén Balatonfüreden

A 48. Kékszalag Erste World Nagydíj jóval több mint egy vitorlásverseny: a résztvevőket és a látogatókat események egész sora várja a balatoni vitorlázás „fővárosában” Balatonfüreden. Idén július 14-én, a hagyományoknak megfelelően 9 órakor dördül el az az ágyú a balatonfüredi mólón, amely a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtját jelzi. A legismertebb magyar vitorlásverseny egyúttal Európa leghosszabb és legnépesebb regattája is: a szervezők körülbelül hatszáz résztvevő hajóra, mintegy háromezer vitorlázóra számítanak, akik között az elmúlt évekhez képest a külföldiek száma jelentősen nőhet.

De a programok nem korlátozódnak csupán a tókerülő versenyre. Balatonfüred számos kulturális programot rendez az esemény időszakában, párhuzamosan zajlik a VinCe Balaton borfesztivál is, s a Magyar Vitorlás Szövetség a vitorlázás iránt érdeklődő közönségnek is számos látványos bemutatóval kedveskedik. Lesz éjszakai, reflektorfényes vitorlásverseny a balatonfüredi hajóállomás előtt, Audi Ultra Cup sebességi verseny a Kékszalag leggyorsabb hajóival, és bemutatkoznak a sportág utánpótlásának versenyzői valamint a vitorlás iskolák is.

„Balatonfüred és a Kékszalag neve összeforrt, hiszen innen indult útjára ez az esemény, amely – bátran állíthatjuk – ma már nemzetközi hírnévre tett szert” – emelte ki Bóka István, Balatonfüred polgármestere a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj beharangozó sajtótájékoztatóján, a város vízparti központjában, a Vitorlás tér melletti Vitorlás Étteremben, amelynek emeletén található az ország egyetlen vitorlás múzeuma, a Vitorlazeum.

„A Kékszalag együtt képviseli a vitorlázó tradíciókat és legújabb technológiát. Egy pályán versenyeznek az idén 120 éves Kishamis és a „foil”-ok segítségével víz felett repülő, többtestű, karbonszálas hajók” – mondta köszöntőjében dr. Kollár Lajos, a rendező Magyar Vitorlás Szövetség (MVSz) elnöke.

Programok vízen és szárazföldön

A verseny előtti hétvége szombatján kerül sor a „bemelegítő” regattának is tekinthető Fehér Szalag versenyre, amelyet a legesélyesebb csapatok hajóik beállítására, sebességük felmérésére használnak. A Fehér Szalagon külön versenyt futnak a Balaton legpatinásabb, klasszikus vitorlásai: köztük a több mint ötven éven át a tókerülés időrekordját tartó Nemere II., a Balaton legidősebb, több mint száz éves hajója, a Kishamis és a legtöbb Kékszalagot nyert Tramontana.

A Kékszalaghoz kapcsolódó rendezvények sorában a Fehér Szalagot július 10-én a Balatonfüredi Yacht Club által rendezett Horváth Boldizsár emlékverseny és a Kékpántlika nevű ifjúsági verseny követi majd, amelyet július 13-án, szerdán tartanak. A Kékpántlikán a magyar vitorlázás jövőjét képviselő serdülő és ifjúsági korú sportolók állnak rajthoz egy Balatonfüred és Tihany között rendezett távolsági versenyen.

A Kékszalag rajtja, július 14-én csütörtökön, 9.00 órakor lesz, amikor a Balatonfüred és Zamárdi közötti mintegy hét kilométeres rajtvonalon sorakoznak majd fel a résztvevők. A korábbi versenyekhez képest változás, hogy a rajtvonal északi oldaláról indulnak a katamaránok.

A távot 48 óra alatt kell teljesíteni. A jelenlegi abszolút időrekordot a Fifty-Fifty nevű kétárbocos, kéttestű, magyar fejlesztésű hajó tartja, amely 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Balatonfüred-Balatonkenese-Keszthely-Balatonfüred távot. Ezúttal a Black Jack, egy 32 lábas fekete színű katamarán kormányánál ül majd a német Roland Gäbler, aki 2010-ben már megnyerte ezt a versenyt. Ez a csapat is komoly esélyesnek számít, akárcsak a tizenegyszeres győztes Litkey Farkas, aki ezúttal egy 35 láb hosszú katamaránnal szeretné elhódítani a címet. Természetesen nemcsak az abszolút versenyben osztanak díjakat, hanem minden hajóosztályban megvívnak a helyezésekért.

A Kékszalag sajátossága, hogy nem csak a profi, rendszeresen versenyző csapatok és a külön erre a célra kifejlesztett high-tech hajók állnak rajthoz, hanem olyan versenyzők is, akik számára maga a táv megtétele jelenti a próbatételt. Ebben az értelemben szokták a Kékszalagot a New York Marathon futóversenyhez hasonlítani: profik és amatőrök ugyanazon a pályán, együtt versenyeznek, ám a célba érés mindenki számára győzelmet és rendkívüli sportteljesítményt jelent.

Miközben a Kékszalag zajlik a vízen, Balatonfüred városa, a Magyar Vitorlás Szövetség kiemelt partnere további programokkal csábítja a látogatókat a tópartra. Az események sorából kiemelkedik az éjszakai vitorlásverseny, amelyen a magyar vitorlás sport kiválóságai mérik össze tudásukat néhány méterre a nézőktől egy reflektorokkal megvilágított pályán. Július 15-én pénteken pedig a Kékszalag leggyorsabb hajói versenyeznek az Audi Ultra Cup sebességi versenyen, közvetlenül a balatonfüredi Tagore sétány előtt: így mindenki megcsodálhatja majd őket. A versenyek sorát a 2szalag Erste World Katamarán Nagydíj zárja szombaton: ezt a keleti medencében rendezik meg azon kisebb kéttestű hajók (katamaránok) számára, amelyek méretük miatt nem indulhatnak a Kékszalagon.

A vitorlázás mellett számos kiegészítő parti program is várja a Balatonfüredre látogatókat a Kékszalag időszakában. Lesz flyboard (víz felett repülő deszka) bemutató, meg lehet választani a Kékszalag éttermét, és persze ki lehet élvezni a Füred Jazz, a VinCE Balaton és a nyári Balatonfüred hangulatát. Az események sorát a szombat esti díjkiosztó és egy utcabál zárja majd, amelyre a gyönyörűen felújított balatonfüredi reformkori városrészben kerül sor.

Erste World: együtt a Kékszalagon vitorlázókért, ügyfelekért, látogatókért

A 48. Kékszalag névadó támogatója az Erste Bank új szegmense, az Erste World, amely felvállalta, hogy kilép a szponzorok szokásos szerepköréből: megélhető izgalmakat és átélhető élményeket kínál vitorlázóknak, ügyfeleinek és a Balatonfüredre látogatóknak egyaránt.

Egy magyar fejlesztésű applikáció, a Kwindoo és az Erste World együttműködése révén a magyar vitorlásversenyek történetében idén először áll majd a versenyzők rendelkezésére egységes, GPS alapú nyomkövetési lehetőség: a Kékszalag Erste World applikáció. Ezt használva okostelefonon vagy táblagépen a versenyzők folyamatosan láthatják saját és ellenfeleik helyzetét, a GPS-koordináták révén a pályajelek is könnyebben megtalálhatóak, vészhelyzet esetén pedig egyetlen gombnyomással kérhetnek segítséget. A versenyt követően a felhasználók részletes értékelést kapnak, a parton maradt nézők pedig a kwindoo.com-on követhetik nyomon kedvenc csapatukat.

Az Erste World a vitorlázóknak egy fantasztikus nyereményt is kínál: a hajók a bóják közvetlen közelében lévő „értékkapukon” áthaladva pontokat gyűjthetnek, a maximális 19-ből legalább 14 pontot összegyűjtő csapatok között pedig kisorsolják a világ egyik elit vitorlásversenyére, a víz felett „repülő" katamaránokkal vívott Extreme Sailing Series októberi lisszaboni fordulójára szóló kétszemélyes VIP-belépőt, amellyel feljuthatnak egy ilyen, a vitorlázás Forma-1 osztályának számító, hihetetlen sebességgel száguldó versenygép fedélzetére is.

Az Erste World a sportág utánpótlásának támogatása mellett is elkötelezte magát: a Kékszalag Erste World applikáció által mért összes megtett kilométert megötszörözi, és ezt az összeget a Magyar Vitorlás Szövetség a vitorlázó utánpótlásra fordíthatja.

„Természetesen nemcsak a versenyzőknek, hanem ügyfeleinknek és a látogatóknak valamint a családtagoknak, barátoknak és szurkolóknak is szeretnénk a Kékszalag élményét felejthetetlenné tenni" – mondta Somlai László, az Erste World képviselője. Az Erste World ügyfelei egy hajó fedélzetéről közvetlen közelről csodálhatják meg a versenyen induló vitorlásokat a rajt után és kora délután, amikor a mezőny zömét várják a Tihanyi-szorosba. Ezen felül az Erste World jóvoltából két vitorlás is várja őket, belekóstolhatnak a vitorlázás és a Balaton értékeibe.

Biztonság minden előtt

A 48. Kékszalag Erste World Nagydíj időpontjában a Balaton bármelyik arcát mutathatja: lehet szélcsendes, napos időszak, amikor a versenyzőknek a hosszú, idegtépő várakozás feszültségével kell megküzdeniük, de lecsaphatnak akár komoly viharok is a mezőnyre. Bármilyen is legyen az időjárás, a versenyzők biztonsága elsőrendű szempont.

Ezért a 48 órás versenyre részletes biztonsági terv készül, a tó különböző szektoraiban motorosok vigyáznak a versenyzőkre. A végrehajtásban a Magyar Vitorlás Szövetség együttműködik a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatával és a balatoni Vízirendészettel is, akik szükség esetén szintén részt tudnak venni a mentésben.  

A verseny és támogatói

A versenytáv légvonalban mintegy 155 kilométer, és az útvonal megfelel az „alapító atyák” által 1934-ben megálmodott útvonalnak: a balatonfüredi rajt után északkeleti irányban kell hajózni, és jobb kéz felé elhagyni egy Balatonkenese elé telepített pályajelet. A következő állomás siófok, ahol a hajóknak egy két bója által alkotott „kapun” kell átvitorlázniuk. Innen irány a Tihanyi szoros, majd a Balaton nyugati medencéje következik, ahol a Keszthely előtt lerakott pályajelet kell kerülni, ismét jobb kéz felé elhagyva azt. Innen kezdődik a visszaút: cél a Tihanyi-szoros, majd onnan jön a célegyenes: vissza a balatonfüredi hajóállomás elé telepített célvonalhoz.

Ez a táv ugyancsak embert próbáló lehet. Vannak hajók, amelyek számára a 48 órás limitidő jelenti a legnagyobb ellenfelet, s nem csoda, hogy a mezőny 10-30 százaléka általában nem éri el a célvonalat. Persze a profik számára inkább a rekord elhódítása, és a Kékszalag elnyerése jelenti a legnagyobb kihívást, számukra minden méternek óriási jelentősége lehet.

„Stabil támogatói bázis nélkül egy ilyen nagyszabású esemény nem rendezhető meg” – emelte ki Holczhauser András, az MVSz főtitkára, aki a magyar vitorlás sport nevében ezúton fejezte ki köszönetét a támogatóknak. „A verseny névadó szponzora az Erste World. A Kékszalagot és magyar vitorlás sportot több mint egy évtizede támogatja a verseny kizárólagos autós partnere az Audi. Az MVSz órás partnere a Seiko. A Kékszalag hivatalos légitársasági partnere a Qatar Airways, ékszerész beszállítója pedig a Feil Diamond. A versenyzők biztosításáért az Eurorisk és Generali biztosító felel. A sportolók bőrének védelméről az Ilcsi gondoskodik. A verseny hivatalos díjbeszállítója a Herendi Porcelán Manufaktúra Zrt. lesz. A Kékszalag online közvetítést a ledvilag.hu támogatja, az élő televíziós közvetítéssel pedig idén is a DIGI Sport csapata hozza közelebb a nézőkhöz sportágunkat.”

Tavaly a Magyar Vitorlás Szövetség megállapodást kötött Európa két másik nagy tókerülő versenye, a Genfi-tavi Bol d’Or Mirabaud és a Garda-tavon zajló Centomiglia szervezőivel arról, hogy kölcsönösen segítik egymás vitorlázóinak eljutását ezekre a versenyekre. „Ezért a 48. Kékszalag Erste World Nagydíjon hajókat bocsátunk külföldi versenyeket promotáló csapatok rendelkezésére, és a „Team Kékszalag „is indul mindkét külföldi versenyen. Ezen felül folyamatosan kommunikáljuk a legfontosabb információkat a balatoni versenyről. Ennek eredményeképpen a tavalyi 12 külföldi nevezettel szemben idén 25 határon túlról érkezett csapatra számítok” – mondta Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára a verseny hétfői beharangozó sajtótájékoztatóján Balatonfüreden.

Forrás: Vendég & Hotel Online


Újabb atlétikai csúcsesemény gazdája lesz Budapest

Újabb atlétikai csúcsesemény gazdája lesz Budapest 

A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) újabb esélyt adna Magyarországnak.
Húsvéti szafari Nagykőrösön

Húsvéti szafari Nagykőrösön 

A tavaszi szünet első napján újra kinyitja kapuit Magyarország első és egyetlen autós szafari parkja.
Különleges kápolnát tártak fel Veszprémben

Különleges kápolnát tártak fel Veszprémben 

A 80 éve püspökké szentelt Mindszenty József egykori székhelye is megújul a beruházás során.
Banksy-kiállítás nyílik Budapesten

Banksy-kiállítás nyílik Budapesten 

A művész több mint száz alkotását lehet majd megnézni május 3-tól a Király utcai Komplex Kiállítóteremben.
Túrák és családi programok Székesfehérváron

Túrák és családi programok Székesfehérváron  

Íme a legjobb húsvéti programok és kirándulások a városban a hosszú hétvégén.
XIX. századi borospince az Árpád-kori romok alatt

XIX. századi borospince az Árpád-kori romok alatt 

A Wenckheim-pincét egy domb alá fúrták be, melyen a Csolt nemzetség által emelt monostor romjai állnak.
Milyen legyen a Feneketlen-tó környéke?

Milyen legyen a Feneketlen-tó környéke? 

Az április 30-ig véleményezhető terveken új stégek és a tóval kapcsolatot teremtő sétányok láthatók.
Húsvét a Skanzenben

Húsvét a Skanzenben 

Húsvétvasárnap és hétfőn a régi falusi húsvéti ünnepeket kelti életre a Szabadtéri Néprajzi Múzeum.
Hazai projekt az Új Európai Bauhaus Díj jelöltjei között

Hazai projekt az Új Európai Bauhaus Díj jelöltjei között 

A „Együttműködés a közösségekért" című magyarországi projekt célja egy multifunkcionális tér létrehozása a Józsefvárosban.
Váratlan helyről érkezett segítség a budapesti beutazó turizmushoz

Váratlan helyről érkezett segítség a budapesti beutazó turizmushoz 

A brit nézők körében közel két évtizede töretlenül népszerű BBC-műsor, "A Gyakornok" versenyzői legutóbb a magyar főváros turisztikai kínálatát is népszerűsítve versenyeztek egymással.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.