Nő a kereslet a minőségi fehér borokra

Évtizedes trend látszik megtörni a magyarországi borpiacon: a vörös borok részesedésének növekedése megállt, s a minőségi szegmensben ma már egyre többen keresik a könnyű, gyümölcsös fehér borokat. A Tokaji Borvidék neves borászai szerint a változás egyszerre vezethető vissza a gasztronómiai szokások változására, valamint a hazai előállítású fehér borok minőségének javulására. A száraz fehér borok és a borkülönlegességek kategóriájára pedig egyaránt igaz, hogy elsősorban a prémium minőségű termékek számíthatnak a kereslet erősödésére – vallják a szakemberek.

A magyarországi borfogyasztásban is egyre erőteljesebben érezteti hatását a Nyugat-Európából begyűrűző gasztronómiai forradalom. Ugyanis a könnyű, egészséges ételek népszerűségének növekedésének köszönhetően a nehéz testes vörös borok helyett ismét egyre többen választják a könnyedebb fogyasztású, gyümölcsös fehér borokat.

„A fehér borok újrafelfedezése nem hazai sajátosság, hanem beleillik a nemzetközi fogyasztói trendekbe. Ugyanakkor a fehér borok korábbi magyarországi térvesztésének megállását az is segítette, hogy a termékek minősége összességében jelentősen javult az elmúlt években” – fejtette ki Áts Károly, a Tokaj Kereskedőház Zrt. főborásza.

Gyorsan zuhant a részesedés

A trendfordulót a számok is alátámasztják: az éghajlati adottságoknak megfelelően Magyarországon mindig is fehérborból állítottak elő nagyobb mennyiséget. Azonban részarányuk  a rendszerváltást követően csökkenni kezdett, alig két évtized alatt 75 százalékról 65 százalékra zuhanva, miközben a vörös borok részesedése fokozatosan növekedett. A folyamat csak a legutóbbi években tört meg: a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának korábban közölt adatai szerint a 2013-ban leszüretelt szőlőmennyiségből 2,663 millió hektoliter bor készült. Ennek a mennyiségnek a 65,8 százaléka fehérbor volt, amely mellett a vörösborok részesedése 28,5 százalékot tett ki. Ezzel párhuzamosan a számokban – szintén szoros összhangban a nemzetközi fogyasztói trendekkel - egyre jobban tetten érhető a rozéborok népszerűségének növekedése, amelyek részaránya tavaly már elérte az 5,7 százalékot.

Hasonló trendek jellemzik a nemzetközi piacot. Például a magyar borok egyik legfontosabb célországának számító Németországban hosszú évek csökkenő tendenciáját követően 2011-ben állt meg, majd indult újra növekedésnek az eladott fehér borok mennyisége. Így az Euromonitor adatai szerint a német piacon a 2011-es 664,7 millióról 2012-re 669 millió literre emelkedett az értékesített fehér borok volumene.

A könnyedebb borokat keresik

A magyar piacon a tisztánlátást nehezíti, hogy az értékesítésen belül a legnagyobb mennyiséget továbbra is az alacsonyabb árkategóriájú termékek teszik ki, ami egyértelműen a magyar fogyasztók fokozott árérzékenységére vezethető vissza. „Ezzel együtt az elmúlt 10-15 évben kialakult és megerősödött egy olyan fogyasztói réteg, amelynek a minőség az első számú szempont a borvásárlásnál” – hangsúlyozta Kalocsai László, a Dereszla Pincészet birtokigazgatója. A szakember hozzátette: a tapasztalatok azt mutatják, hogy a kereslet ebben a minőségi szegmensben is egyértelműen a könnyedebb fogyasztású termékek felé mozdult el az életvitel változását követve.

Ezzel párhuzamosan egyes speciálisabb szegmensekben is jelentős irányváltásokat mutat a fogyasztás. Az elmúlt 2-3 évben például jelentősen fellendült a gyöngyöző borok iránti kereslet, amelyek főként a fiatalabb fogyasztók körében népszerűek.

A borkülönlegességek körében pedig a prémium minőségi kategóriába tartozó Tokaji Aszúk iránti kereslet erősödött. „A Tokaji Aszúk népszerűsége elsősorban a minőségre különösen érzékeny, s a nemzeti vonatkozású termékeket kereső prémium fogyasztók körében nőtt. Ezzel összefüggő kedvező irányú változás, hogy közöttük egyre többen tartják egyes ünnepi alkamak kapcsán elengedhetetlennek egy-egy üveg Tokaji Aszú felbontását” – mondta Szepsy István, a Szepsy Pincészet vezetője.

Mindez egybevág a Tokaj Kereskedőház Zrt. által 2013-ban meghirdetett „tokaji minőségi forradalom” célkitűzéseivel. Ennek részeként a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa tavaly október végén a borvidéki rendtartás módosításával - a szőlőtermesztésre és a borkészítésre vonatkozó előírások szigorításával – jelentősen megerősítette a tokaji borok eredetvédelmét, az aszúkészítés szabályait is újraírva. A kormány pedig a Tokaji Borvidék kiemelt fejlesztési térséggé nyilvánításával, valamint a BOR-VIDÉK Tokaj Hegyalja Nemzeti Program elindításával fejezte ki elkötelezettségét a Tokaji Borvidéken elindult megújulás mellett, amelynek célja, hogy a borvidék 10 éven belül a világ elismert prémium bortermelő régiói közé emelkedjen.

A feltörekvő borvidékek kerülnek a figyelem középpontjába nemzetközi piacon
A világ vezető bormárkáinak, így a Bordeaux-i és a Burgundi boroknak a népszerűsége továbbra is töretlen marad a nemzetközi borpiacon, ám ezzel párhuzamosan várhatóan jelentősen erősödni fog az érdeklődés a kevésbé ismert, felfedezésre váró országok és régiók borai iránt is – derül ki a The Drinks Business beszámolójából. Az internetes szaklap által a legfontosabb 2014-es nemzetközi borpiaci trendekről készített összeállítás szerint mindenekelőtt a spanyolországi Bierzó, Magyarország, az olaszországi Campania, a portugál Vinho Verde, Svájc, valamint egyes németországi borvidékek számíthatnak a korábbinál nagyobb érdeklődésre. Mellettük pedig néhány egzotikusabb ország, közte Törökország és Kína termelői is elkezdhetik kiépíteni pozícióikat a nemzetközi piacon.
 
Kiemelkedő érdeklődés a minőségi magyar borok iránt New Yorkban
Rendkívüli érdeklődés mellett mutatkoztak be a prémium magyar borok New Yorkban. Az egyesült államokbeli nagyvárosban a New York-i magyar főkonzulátus szervezett szakmai szemináriumot, kóstolót és fogadást a magyar borok ismertebbé tétele céljával június 26-án. A mintegy 600 résztvevő többsége észak-amerikai kereskedő cégek, éttermek és az amerikai borászati szaksajtó képviselői közül került ki. Az eseményen előadást tartó John Szabo magyar származású Master Sommelier szerint a nap főszereplője a Tokaji Aszú volt, de nagyon jó fogadtatásra találtak a Magyarországon honos szőlőfajtákból előállított száraz borok is, demonstrálva Magyarország potenciálját a prémium minőségű száraz borok piacán. A neves szakértő úgy vélte: a minőségi magyar száraz borok megállják a helyüket a világ bármely más prémium borával szemben, ám további jelentős erőfeszítésre van szükség ahhoz, hogy ismertté és elérhetővé váljanak szerte a világban. A Tokaj Kereskedőház Zrt. kezdeményezésére a közelmúltban egy nagyszabású nemzetközi piackutatás kezdődött el. A munka még folyamatban van, de már látszik, hogy a minőségi magyar borok egyik legfontosabb külpiaca az Egyesült Államok s ezen belül New York lehet. Éppen ezért a tervek szerint a június végi rendezvénynek lesz folytatása azzal a céllal, hogy az észak-amerikai célközönség a tokaji borokon keresztül ismerje meg a magyar borágazat prémium termékeit.

Forrás: Élelmiszer Online


Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.
Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból

Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból 

A nagykóstolón több mint húsz Kárpát-medencei pincészet mintegy ötven borával ismerkedhetnek meg a látogatók.
Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején

Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején 

Ismét megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven.
Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon

Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon 

Ismét a Kincsem Parkban gyülekeznek a legjobb mozgó street foodosok.
Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc

Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc 

A McDonald’s jelentős forgalomcsökkenést jelentett be az idei első negyedévre vonatkozóan.
Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata

Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata 

Új séf, új étlap, új élmények.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.