Ferihegy 1: Már amúgy is kicsi volt?

Ez persze sovány vigasz a bezárás estéjén, akkor is, ha csak öt évre zárnák be.

A Nap már északnyugati horizontról bámul vissza a Ferihegyre, a forgalmi előtéren akkora a sürgés-forgás, mintha a holnap sosem jönne el. Az a nap, amikortól a Ferihegy 1-re menetrend szerint utasszállító gép már nem érkezik. Legalábbis tervek szerint a következő öt évben nem. 2012. május 29-ét írjuk. A Ferihegy 1 utolsó napja a kényszerű szünet előtt.

Az utolsó járatokat búcsúztatni, és a terminált látványosan bezárni gyűlt össze a Budapest Airport (BUD) vezetősége és a sajtó. Egy Wizz Air gép füstölt el Bari fele, majd később Stuttgartba a Germanwings egy A319-ese. Szerdán már a kettesről kezdték az új napot, ahol a jelentések szerint az átállás teljesen zökkenőmentesen zajlott le.

Ez annyiban talán nem is baj, hogy a fapados csúcs alatt, reggel 6 körül valamint este a Budapest Airport szerint a T1 már kevésnek bizonyult a forgalom kiszolgálására. Az egyesen óránkénti négy-öt induló járat látható el torlódások nélkül - tudtuk meg Hardy Mihálytól, a BUD kommunikációs igazgatójától.

Ennél központibbat?

A fapadosok számára bizonyára remek marketingfogás lesz ezentúl, hogy ennél központibb terminálra szinte egyetlen fővárosban sem üzemelnek. Még ha ez a terminál néhány kilométerrel távolabb esik is a várostól, mint az egyes. De legalább ki lesz használva a kettes ezentúl. Még így is 1,1 millióval kevesebb utasra számítanak idén Hardy Mihály tájékoztatása szerint. Elmondta: 2012-ben 7,8 millió utast várnak. Tavaly 10%-os növekedés mellett 8,9 millióan fordultak meg a Ferihegy termináljain.

De ezzel a 7,8 millióval azért óvatosan bánjunk! - figyelmeztetett Hardy Mihály. Az utasok majdnem fele fapadossal repül, a fapadosok pedig a hálózati légitársaságokkal ellentétben igen hamar megszüntetik járataikat, ha a kihasználtság a szokásos 75-80% alá esik - tette hozzá.

Cigi és hamburger

És vajon mit szól a változó vásárlóközönséghez a márkás divatcikkeket, vakítóan csillogó kristályokat, órákat a SkyCourt-on árusító kalmár? Nos, bizonyára nem tapsol annyira, mint a vámmentes dohányáru osztálya, ahol - mint megtudtuk - igencsak megnőtt a Ryanair belépte óta a vásárlók száma. Hasonlóképpen a Burger Király és a Kentucky Fried Csirke is javuló értékesítési mutatókról számol be. Hardy Mihály az átalakuló vásárlóerő ellenére optimista; emlékeztet a full service légitársaságok európai és közel-keleti krémje azért továbbra is repüli Budapestet prémium utasaival. Így vagy úgy, de a városba kitekintve az utazási szakma nem ujjong az üzleti- és konferencia turizmus visszaesése miatt a Malév eltűnte óta.

Élet a karámon kívül

Azért persze fapados és fapados közt is van különbség. A Wizz Air, hogy az ultráktól - így is - megkülönböztesse magát, nem karámban gyalogoltatja utasait az utasforgalmi épületig, fizet a buszért. Hasonlóképpen jár el az easyJet, a Germanwings és a Norwegian is - derült ki. Joggal merül fel a kérdés: kapnak-e kedvezményt a listaárból a kettesre átköltözők? A hivatalos válasz szerint nem.

Állagmegóvás

Lenyűgöző, ha egy ötvenes-hatvanas évekbeli épületet igényesen, jelent és múltat egyaránt figyelembe véve újítanak fel, ahogy történt az F1 esetében is. A Népstadion tervezőjének másik legismertebb műve nem véletlen kapott annyi elismerést. Ifj. Dávid Károly épülete egy stilizált repülőgépet ábrázol felülnézetben, melyhez későbbi korokban toldották hozzá a kisgépes, GAT-terminált. Miért is ne adhatna az üres egyes a GAT-nak otthont? - merül fel a kérdés. Mert túl nagy ahhoz az utasszámhoz, amit ez a „műfaj” produkál - hangzik a BUD válasza. Tavaly 5186 gépmozgás mellett kb 30 ezren érkeztek a GAT-ra. 2011-ben összesen 109 949 gépmozgás történt a Ferihegyen. Nem érné meg, olcsóbban kijönnek a T1 állagmegóvásával. Addig is bíznak benne, hogy talán 2017. május 29-én újra nyit.

És hogy ki lesz az akkori Magyarországon majd a flúgplacc ura?


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.