Végleg eltűnhet a keskeny nyomtávú vasút Kárpátaljáról

Kárpátalján megszűnhet a Borzsa-völgyi keskeny nyomtávú vasút, amelynek egyik, privatizált szakaszán az új tulajdonos felszedte és vashulladékként eladta a síneket.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kárpátaljai kisvasutat fenntartó Lembergi Vasút – azzal az indoklással, hogy ráfizetéses a keskeny nyomtávú vasútvonal üzemeltetése – már többször felvetette a forgalom teljes leállítását. Ennél is rosszabb, hogy az Ukrán Állami Vagyonalap Kárpátalja megyei kirendeltsége törvénytelenül – az illetékes önkormányzatok tudta és beleegyezése nélkül – privatizációra bocsátotta a vasút Zárnya (Priborzsavszke) és Kovácsrét (Kusnyica) közötti szakaszát, a hozzá tartozó földterülettel együtt. Mindezt áron alul vásárolta meg az idén májusban egy luganszki vállalkozó, és szinte azonnal megkezdte a vágányok felszámolását – írta legutóbbi számában a beregszászi Kárpátalja című hetilap.

A keskeny nyomtávú vasút felszámolása több magyar ajkú települést is érint. Korábban ugyanis jelentős szerepet játszott a személyforgalomban. Sokan jártak rajta munkába Beregszászra, Nagyszőlősre, Ilosvára (Irsava), szombaton és vasárnaponként pedig rengetegen kirándultak szerelvényeivel az Ilosvai járás festői szépségű tájaira. Ma már csak ritkán és rövid szakaszon közlekednek a vonatok.

Az 1970-es évektől kezdődően elhanyagolták a pálya gondozását, a teherszállítást egyre inkább kamionokkal, tehergépkocsikkal oldották meg. A Borzsa-völgyi kisvasút elvesztette jelentőségét a személyforgalomban is, most pedig a végleges megszűnés veszélye fenyegeti.
A kisvasút védelmére alakult a Borzsavai Kezdeményezés nevű civil társadalmi szervezet a sínek felszedése miatt tiltakozó levelet küldött Olekszandr Ledidának, a Kárpátalja megyei közigazgatási hivatal elnökének. Ebben követelik a keskeny nyomtávú vasút felszámolásának azonnali leállítását, az eladás körülményeinek szigorú kivizsgálását, a felelősök példás megbüntetését – adta hírül a minap a beregszászi karpatinfo.net hírportál.

A levél szerzői emlékeztettek arra, hogy 2001-ben átfogó terv készült a kisvasút megmentésére, melyet az ukrán kormány – a belföldi turizmus fejlesztésének fontosságára hivatkozva – 2003-ban rendeletileg jóvá is hagyott. Ennek ellenére az idén júniusban az Ilosvai járásban található Dolha (Dovhe) közelében hozzáláttak a 103 éves Zárnya-Kovácsrét vasútvonal felszámolásához, a sínpárok felszedéséhez.

Mindez annak ellenére történt, hogy az utóbbi másfél évtizedben több olyan esemény történt, amely bizakodással töltötte el a kisvasút híveit. Rendbe hozták ugyanis a kisvasút vagonjait, néhány éve pedig augusztus első vasárnapját a Borzsa-völgyi kisvasút napjává nyilvánították. A külföldi turisták érdeklődése folyamatosan nőtt a kárpátaljai keskeny nyomtávú vasút iránt.
A Borzsavai Kezdeményezés és az Ukrajnai Vasutasok Európai Szövetsége még 2008-ban kidolgozta a fontosabb kisvasútszakaszok felújításának átfogó programját. A Történelmi és Turista Vasútvonalak Európai Társulása (Fedecrail) tárgyalásokat kezdett több osztrák vállalattal az Alpok és a Kárpátok keskeny vágányú vasútvonalai turisztikai célokra történő felhasználásának lehetőségeiről. A keskeny nyomtávú vasút megmentésében érdekelt kárpátaljai szervezeteknek sikerült szoros kapcsolatokat kiépíteniük magyar, lengyel, szlovák, román, kisvasutakat támogató szövetségekkel.

A múlt század közepén Kárpátalja több térségében működtek keskenyvágányú vasutak, mára azonban csak a Borzsa-völgyi kisvasút maradt fenn, a többit már 40-50 éve felszámolták.

Forrás: MTI


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.