Karikás ostorral a nehéztüzérség ellen

Budapest abban a szerencsés helyzetben van, hogy a név és a látvány, a város és a folyó, a századforduló monumentalitása eladja a terméket. De ez önmagában nem elég, legfeljebb az erős stagnáláshoz. Azon versenytársaink, amelyek megfelelő forrásokkal támogatott, következetes turisztikai marketingstratégiával népszerűsítik városukat, a válság közepette is növekedni tudtak.

Öröm az ürömben, hogy a válság miatt a nagyvárosi hosszú hétvégék (city break) népszerűsége nőtt; az átlagos tartózkodási idő viszont csökkent. Az mentette meg a főváros turizmusát a komolyabb krízistől, „hogy Budapest ár-érték aránya összevetve a régió többi fővárosával az egyik legjobb, ami persze ambivalens érzés, mert ezt a gyenge forintnak köszönhetjük” – mondja Molnár József, a Budapesti Turisztikai Desztináció Menedzsment (BTDM) Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.

Átalakuló szerkezet

A helyzetet súlyosbítja, hogy a főváros turisztikai marketingjéért felelős BTDM egyre szűkülő forrásokból kényszerül gazdálkodni. A jelenlegi körülmények között nem lehet felvenni hatékonyan a régiós versenyt - ismeri el Molnár József. Év elején 75%-kal kurtították meg a szervezet fővárosi támogatását, és összesen csupán 41 millió forintot kapnak, a gazdasági nehézségekre és a BKV katasztrofális pénzügyi helyzetére való hivatkozással. Az elvonás 270 millió forintra rúgott, amelyet még 60 millióval fejeltek meg, így az eredetileg kalkulált 115 milliós, a főváros által is elfogadott hiány 175-re nőtt. Molnár József szerint azonban a korábbi eredménytartalékoknak köszönhetően a költségvetésük pozitívan zárt. Köszönhető mindez a BTDM 2011-ben végrehajtott szerkezeti átalakításának, illetve a korábbi, hátrányos szerződések felülvizsgálatának, amelyek miatt számos szolgáltatást nem piaci áron szereztek be – mondja Molnár József. Felére csökkent egyebek mellett kiadványok költsége példányszámok és típusok átalakításával.

Reális a 800 milliós bevétel

Ugyanakkor a BTDM saját erőből mintegy 800 milliós bevételt kíván idén termelni információs és marketingtevékenységének, közhasznú feladatainak ellátására, negyven dolgozójának fizetésére. Ez nem kis munka annak tudatában, hogy a szervezet első számú bevételi forrása, a Budapest-kártya eladása jelentősen esett a szállodai értékesítés mintegy 50%-os csökkenése miatt.

Molnár József szerint ez a múltbéli szerződésekben homályosan meghatározott jutalékrendszer eredménye, pedig a Budapest-kártyával a szolgáltatók többnyire elégedettek. Egy nagy hiányossága van a kártyának – ismeri el. A kártya nem okos, azaz nem elektronikus alapú. Az elektronikussá tételhez szükség lesz a leolvasó rendszer kiépítésére, a kézi vezérlés megszűnésével hatékonyabban lehetne a jutalékrendszert is kezelni, ez azonban várat magára legalább a jövő évig.

Új felállás ősztől

Molnár József szerint reális a 800 milliós bevétel előteremtése, bár ősztől változik a felállás: a BTDM szeptember 1-jétől a Budapest Fesztiválközpont Nonprofit Kft. berkein belül végzi tevékenységét. A döntést a fővárosi közgyűlés meghozta, az integrálás végrehajtási terve még kidolgozás alatt áll.

„Attól, hogy összeolvad két cég, ugyanúgy megvan a létjogosultsága a turisztikai marketingszervezetnek, csak egy másik cégen belül” – hívja fel a figyelmet Molnár József. A szervezet marketingtevékenysége továbbra is marad. A BTDM átalakításának része a korábban összeköltözéssel is járó, Magyar Turizmus Zrt.-vel kötött stratégiai megállapodás, amely a párhuzamosságokat volt hivatott felszámolni. A fővárosi sajtóutakat, külföldi kampányokat az MT Zrt. intézi, a BTDM csak kivételes esetekben száll be. Helyette maradnak fő tevékenységei, a „kártyázás”, valamint az információs pontok és Budapestinfo.hu portál működtetése. „És persze a Budapesti Karácsonyi Vásár, amely nem csupán nemzetközi attrakció, de jelentős bevételteremtő, hiszen idén először pozitívan zárt az új vezetéssel ez is” – tudjuk meg. Korábban 400 millió forintból többel gazdálkodva jutott pénz kampányokra, kutatásokra, kulturális promócióra, nemzetközi kapcsolatok fejlesztésére. „Ezekről pénzszűke miatt most még álmodni sem lehet” – panaszolta Molnár József.

Fővárosi tagoltság

A BTDM igyekszik megtartani a koordináló pozíciót a Budapestturizmusstratégia 2017-ig történő végrehajtása során. Folyamatosan konzultálnak szakmai szervezetekkel a stratégia ügyében, érkeznek a javaslatok, és jöhetnek még novemberig, amikor a fővárosi közgyűlés szavaz róluk. A stratégia nem csupán az utazási szakma szereplőinek adhat távlatokat. A stratégia elkészítését egyes, turisztikailag frekventált kerületek polgármesterei is szorgalmazzák. Az idegenforgalomból származó közvetlen bevételeket – idegenforgalmi adó (ifa) – a kerületi kasszákban szívesebben látó Rogán Antal és más polgármesterek az ifa fővárosba, illetve turisztikai marketingbe történő visszacsorgatásához hozzájárulnak, ha látják a marketingstratégiát. És ha annak célkitűzéseivel és a megvalósítás eszközeivel sikerül egyetérteniük. Márpedig utóbbi a stratégia megvalósításának egyik nevesített akadálya is. Az, hogy a város többek szerint továbbra is 23 kiskirályság területe, amelyben mindenki leginkább a saját hasznát nézi. A szállodákkal – különösen a 4-5 csillagosokkal – nem túl bőkezűen ellátott peremkerületek meg az ötödik kerület jelentős ifabevételeit nézik. Jóllehet előbbi kategória házai a Malév eltűnése óta csökkenő mértékben járulnak hozzá a főváros idegenforgalmi bevételeihez. Ugyanakkor a hostelek, vendégházak, alacso- nyabb kategóriájú szálláshelyek forgalma megnőtt. A fapadosok pedig mára csaknem ötven százalékát adják a ferihegyi utasforgalomnak. A jól fizető turisták száma csökkenőben van Molnár József szerint is.

Csoportmérkőzés

A stratégia által hivatkozott európai városok Berger- féle csoportosítása szerint Budapest a 2-es csoportban olyan városokkal konkurál, mint Liszszabon, Brüsszel vagy a csoport végén szerepelő Ljubljana, Zágráb, Belgrád. A felosztás azonban annyiban tévútra terelheti a konkurenciaharcot, hogy a főváros elsősorban még mindig a cseh és az osztrák fővárossal vívja a csatát a turisták kegyeiért. „Le vagyunk maradva Bécshez, Prágához képest” - vallja be Molnár József. Fényévekre vagyunk tőlük az egy szállodai szobára eső bevételben (Revpar) és a vendégek átlagos költésében. „Az egységes üzenet megteremtése azonban nem könnyű folyamat egy egységesség híján működő városban. Budapest nagyon színes, összetett, rengeteg típusú vonzerővel rendelkező főváros” – fogalmaz a Budapest-turizmusstratégia.

Milliárdokat költenek a versenytársak

Nincs könnyű dolgunk a régiós nehézfiúkkal szemben. A Bécsi Turisztikai Hivatal teljes 2012-es költségvetése 23,9 millió euró. Forintban 7,2 milliárd; kimondani is félelmetes. De nem nyugtathatjuk meg magunkat azzal, hogy bezzeg ebből a pénzből „csak” 14 millió euró jut marketingre, mivel ez még mindig 4,2 milliárd forint. Ebből a pénzből 23 ország felé kommunikálnak a császárvárosból. 2011-ben ugyanúgy 23 országot láttak el, de csupán 13 millió euróból, míg 2010-ben 14 millió eurót szántak 24 országra. És hogy honnan ez a sok pénz? Tanulhatnánk ebből is: 59%-át a nettó szobaár 2,8%-át kitevő bécsi ifából dobják össze. 20%-ot áll Bécs város költségvetése, a maradék pedig egyfelől a híresen erős Bécsi Kereskedelmi Kamara erszényéből száll át, másrészt a Wien Info saját bevételszerző tevékenységéből. Másik régiós mumusunk, Prága forrásai egyértelműbbek; ott száz százalékban az önkormányzat állja a cechet. Turizmusmarketingre 2010 óta minden évben 100 millió cseh korona üti a markukat. A nem szerény összeg 11 milliárd forintnak felel meg. Berlin Bécshez hasonlóan gazdálkodik; kicsivel több mint 13 millió eurót költ turisztikai marketingre. Jóval többet, mint mi, ami jelen körülmények között azért is szomorú, mert a tavaly még Budapesttel közösen tervezett távol-keleti kommunikációt újra kellett tölteniük, sajnos ezúttal Budapest nélkül.

Tourinform iroda nyílt a Budai Várban


A világörökségi helyszínen működő iroda hiánypótló szerepet tölt be a főváros turizmusában. Budapest harmadik Tourinform irodájának ünnepélyes megnyitóján Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója
kiemelte: ez az iroda a 21. század turistájának igényeit szolgálja ki. „Az egyik legkedveltebb turisztikai attrakció, a Budai Vár területén a turisták tájékoztatása kiemelt jelentőségű feladat, amelyet a legújabb Tourinform
iroda megnyitásával kívánunk hatékonyan ellátni együttműködésben a Fiatal Vállalkozókért Alapítvánnyal és a Budavári Önkormányzattal. A Tourinform-hálózat évente közel 2 millió személyes érdeklődőt szolgál ki. Az irodákban
az adott település, illetve régió, sőt az egész ország turisztikai kínálatáról tájékozódhatnak az utazók. Az irodák munkatársai magyar és idegen nyelveken is rendelkezésre állnak, hogy a vendégeket a szálláshelykínálatról,
a vendéglátóhelyekről, a közlekedési lehetőségekről, különböző programokról, látnivalókról, illetve szolgáltatásokról tájékoztassák. Bízunk benne, hogy a Budai Vár irodájának köszönhetően ez a 2 milliós szám
nagyságrendekkel fog növekedni.” nagy Gábor Tamás, Budapest I. kerületének polgármestere azt mondta: a Budai Vár végre felébredt csipkerózsika-álmából, számos helyen folynak építkezések, és a Várnegyed néhány év múlva megújult külsővel örvendezteti meg az idelátogatókat. A Tourinform irodával kapcsolatban azt is kiemelte: egyedi kínálatokat és szolgáltatásokat kívánnak bevezetni, például az ideérkező iskolai osztályok
részére budavári programot szerveznének ingyen, illetve speciális túrákat, tematikus sétákat kínálnának az egyénileg érkező turistáknak. Ezeken felül speciális, a magyarokra jellemző, szép, szellemes ajándéktárgyakkal
töltenék fel az irodát. A Tourinform Budai Várban gyönyörű gyermekbútorokkal és játékokkal rendeztek be egy játszósarkot, hogy könnyebbé tegyék a kisgyermekes családok informálódását, illetve vásárlását. A belsőépítészeti kialakítást Vesztergom Ádám építész tervezte térítésmentesen.
Elérhetőség: 1014 Budapest, Tárnok utca 15.

nyitva tartás: minden nap 10-18 óráig


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.