Ágazati vizsgálatot rendeltek el a Booking.com-mal szemben

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorsított ágazati vizsgálatot tart szükségesnek a Booking.com szállásfoglaló ki nem fizetett tartozásai miatt, ez derült ki a parlament Gazdasági Bizottsága turisztikai albizottságának keddi ülését követően.  

Gyorsított ágazati vizsgálatot tart szükségesnek a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a holland Booking.com szálláshely-közvetítő cég magyar szálláshely-szolgáltatók felé fennálló tartós tartozásának vizsgálata ügyében, a turisztikai ügynökség pedig jogsegély szolgálatot indított az érintetteknek, derült ki az Országgyűlés gazdasági bizottságának turisztikai albizottsága keddi ülésén.

 

Szatmáry Kristóf (Fidesz), az ülést levezető elnök szerint nem igaz, hogy a szolgáltató kiegyenlítette volna minden tartozását a magyar szálláshelyszolgáltatók felé. Azt vizsgálják az albizottságban, hogy milyen lépések kellenek ahhoz, hogy többet ne fordulhasson elő ilyen, vagyis az, hogy egy nagy multi több milliárdos tartozást halmozzon fel erőfölényével visszaélve. A politikus kérdésnek nevezte, hogy miért a nyári főszezonra időzítette a Booking.com az informatikai átállását, amire hivatkozott a nemfizetés okaként. Kérdésesnek nevezte azt is, hogyan működhet egy hasonló méretű cég érdemi magyar ügyfélszolgálat nélkül.

Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke arról tájékoztatott, hogy a gyorsított ágazati vizsgálat előkészítése folyamatban van, ez még ebben a hónapban elindulhat. A vizsgálat ideje legfeljebb 30 nap, amely meghosszabbítható. A vizsgálat eredményében konkrét javaslatok lesznek – mondta. A tájékoztatása szerint a vizsgálatban ellenőrizhetik az esetleges piaci torzulásokat, felmerülhet a jutalékkifizetés gyakorlatának vizsgálata is, hogy visszaélt-e az erőfölényével a cég. A gyorsított vizsgálat esetén a hatóság tud javaslattal élni a jogalkotó, vagy az érintett szolgáltatók felé – jelezte. Felidézte: minden idők legnagyobb bírságát, 2,5 milliárd forintot szabott ki még 2020-ban a Booking.com üzemeltetőjére a GVH, és megtiltotta, hogy a holland vállalat agresszív értékesítési módszereket folytasson. A versenyhivatal döntését azzal indokolta: a Booking.com B.V. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben, többek között megtévesztően hirdette egyes szálláshelyeit ingyenes lemondási lehetőséggel, valamint agresszív, pszichés nyomással késztetett mihamarabbi foglalásra.

Suhajda-Molnár Anikó, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgató-helyettese beszámolt arról, hogy kérdőívet küldtek ki a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban (NTAK) szereplő 40 ezer szálláshelyszolgáltatónak az ügyről, 16 százalékuk kezdte meg a kitöltését augusztus 14-ig. Eddig főleg magán és egyéb szálláshelyek üzemeltetői töltötték ki, akiket érint az eset. Több mint 6 ezer kitöltő közül csaknem 3 ezret érintett a fizetési probléma. A választ adók 45 százaléka szerint a cég folyamatosan változtatja a kifizetési határidőket, és 26 százalék nem kapott tájékoztatást a fennálló problémáról. Több mint egy hónapja tapasztaltak működési hibát a szálláshelyek, majdnem 700 szolgáltatónak több mint egymillió forinttal tartozik a Booking.com – ismertette. A turisztikai ügynökség a Booking.com három munkavállalójának küldött megkeresést a problémáról, a területi igazgató akkori tájékoztatása szerint augusztus 15-ig kifizetik a szálláshelyeket. Suhajda-Molnár Anikó elfogadhatatlannak nevezte, hogy a turisztikai főszezonban hozzák ilyen helyzetbe a magyar szolgáltatókat. Augusztus 9-től jogsegély szolgálatot vezettek be az érintett vállalkozásoknak, és az MTÜ fellépését követően volt, akinél meg is történt a kifizetés.

Perneki Judit, az MTÜ jogi képviselője arról számolt be, hogy telefonon is felvették a kapcsolatot az érintettekkel. Mindenkitől azt kérik, hogy juttassa el a releváns dokumentumait a turisztikai ügynökségnek. Megvizsgálták, hogy a céggel szemben lehet-e keresetet indítani a kialakult hátrányos helyzet miatt Magyarországon, azonban a szerződéseikben szolgáltatásaikra (a szálláshelyek, repülőjáratok vagy látványosságok esetében) a holland jog, illetve (az autóbérlés és egyéni személyszállítás/tömegközlekedés esetében) az angol jog az irányadó. Ha nem vezet eredményre az eddigi intézkedés, bevonják az igazságügyi minisztériumot a Booking.com szerződéses feltételeinek (ászf) vizsgálatára. Perneki Judit elmondta, hogy a Booking.com kizárja az elmaradt kamatok miatti kárigényt. Rigó Csaba Balázs hozzáfűzte, hogy a nemfizetés miatt indítható polgári per, ahol kénytelen lenne igazolni az informatikai problémát a holland cég. Ez azonban jelentős erőforrást igényel, és lassú eredményt hozhat. A versenyhatóság figyelme folyamatos az online szállásközvetítői piacon – jelezte a GVH elnöke.

Forrás: MTI


Új vizuális megoldások a Szabadság Szigetén

Új vizuális megoldások a Szabadság Szigetén 

Új fejezet nyílik a Sziget életében, megőrizve a különleges atmoszférát és a változatos programokat, miközben látványos újításokkal is várják a látogatókat.
Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán

Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán 

„Ez Magyarország legszebb szabadidősport-rendezvénye”, hallhattuk az ALDI Futógála beharangozó eseményén május 8-án, a Cafe Frei BudaParton lévő egységében.
75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest

75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest 

Idén Sopronban indul a fesztiválszezon.
Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon

Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon  

Az idei Gizella Napok keretében, május 10-én és 11-én vezetett sétákon fedezhetjük fel a Szent Mihály Főszékesegyházat, ahol Szent István király hitvesének két ereklyéjét is őrzik.
Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában

Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában 

Hamarosan az ország több pontján is megtekinthető a Szipál-univerzum.
TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket

TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket 

Bár a turizmus bizalmi mutatói még így is kedvezőbbek, mint a nemzetgazdasági átlag vagy más ágazatok indexei, a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás és az egyéb turisztikai szektor is visszaesést mutat.
Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért

Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért  

Célja, hogy a terület ökológiai, klímavédelmi és turisztikai szempontból is megújulhasson.
Új szakember a HotelPremio Group csapatában

Új szakember a HotelPremio Group csapatában 

Senior event szakember érkezett az ügynökséghez.
Fesztiválszervezők, taxisok, szórakozóhely üzemeltetők a célkeresztben

Fesztiválszervezők, taxisok, szórakozóhely üzemeltetők a célkeresztben 

Mindezek fokozott ellenőrzésére készül a fogyasztóvédelmi hatóság a tavaszi-nyári turisztikai szezonban.
Művészeti pályázat Tokajon

Művészeti pályázat Tokajon 

A világörökségi ranggal büszkélkedő borvidék helytörténeti jeleneteit, kulturális jelképeit ábrázoló művészi mozaikok tervezésére írt ki pályázatot Tokaj Város Önkormányzata.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.