Vidéken csökkent, a fővárosban nőtt a vendégéjszakák száma

Az MSZÉSZ tagjai számára közzétette a márciusra vonatkozó szállodai vendégforgalmi adatokat.

  • A hazai szállodákban márciusban a vendégéjszakák száma a múlt évhez hasonlítva 5,6%-kal csökkent, ami visszaesését jelent a januári 19,3%-os, illetve februári 3,2%-os növekedéshez képest. A belföldi vendégéjszakák száma – nyilvánvalóan a magas inflációnak tulajdoníthatóan – 12,9%-kal elmaradt a 2022 márciusitól, illetve 16,6%-kal a 2019 márciusitól, míg a külföldi vendégéjszakák száma 2,3%-kal felülmúlta a tavalyit, de 21,1%-kal kisebb volt a 2019 márciusinál. A vendégéjszakák számának csökkenése ellenére a hazai szállodák országos szinten márciusban 40,4 milliárd Ft bruttó bevételt értek el, ami 33,3%-kal nagyobb volt a tavalyinál, illetve 26,1%-kal a Covid válság előtti évben, 2019 márciusában elért bevételeknél is.
  • Budapesten márciusban a múlt évhez képest a vendégéjszakák száma 1,5%-kal nőtt, a fővároson kívüli szállodákban 10%-kal, a Balaton régióban 9,3%-kal csökkent a vendégéjszakák száma.
  • Ugyanakkor érdemes megnézni, hogyan alakult a 2023 márciusi vendégéjszakák száma a szállodákban a koronavírus járvány előtti év, 2019 márciusához, valamint 2022-höz hasonlítva. Ezt az alábbi diagram szemlélteti:

 

  • A hazai szállodákban regisztrált március havi vendégéjszakák megoszlását az alábbi diagram szemlélteti. Eszerint a tavalyi évhez képest a belföldi vendégéjszakák száma 12,9%-kal, a 2019. évitől 16,6%-kal elmaradt. A külföldi vendégéjszakák száma 2022. márciusához viszonyítva 2,3%-kal nagyobb, 2019-hez hasonlítva 21,1%-kal kevesebb lett. 

  

  • Az év harmadik hónapjában az NTAK adatai alapján országos szinten összesen 848 szálloda üzemelt a 2022 márciusi 881, illetve a 2019 márciusi 945 hotellel szemben. A csökkenés egyik oka a koronavírus okozta bezárások, másrészről pedig az eltérő módszertan (2019-ben KSH, 2022-ben NTAK) miatti eltérések.
  • 2023. márciusában a hazai szállodák teljes bruttó forgalma 40,4 milliárd Ft volt, ami33,3%-kal nagyobb a tavalyinál, valamint 26,1%-kal meghaladta a 2019 márciusi bevételt is.
  • Budapesten a szállodák márciusi összes árbevétele 18,1 milliárd Ft volt. Ez46%-kal meghaladja a tavalyit és 19,9%-kal a 2019 évit is. A Balatoni régió szállodáinak harmadik havi árbevétele 5,9 milliárd Ft volt, ami 30,3%-kal felülmúlta a múlt évit, illetve 45,3%-kal a 2019 márciusit. A fővároson kívüli szállodák összes árbevétele márciusban 22,4 milliárd Ft volt, ami 24,6%-kal több a múlt évinél, illetve 31,5%-kal a 2019 azonos hónapjában elértnél.
  • Az NTAK adatai szerint márciusban országos szinten a szállodák szobafoglaltsága 46,4%, bruttó átlag szobaára 27.856 Ft, bruttó REVPAR mutatója 12.115 Ft, bruttó TREVPAR mutatója 21.437 Ft volt. A szobafoglaltság 0,7%ponttal nagyobb volt a tavalyinál, de 8,8%ponttal elmaradt a 2019 márciusitól. A bruttó átlag szobaár 22,8%-kal felülmúlta a 2022 márciusit, valamint 51,2%-kal a 2019 harmadik havit. A bruttó REVPAR 25,5%-kal meghaladta a tavaly márciusit, illetve 19,4%-kal a 2019 harmadik havit. A bruttó TREVPAR 30%-kal nagyobb volt a 2022 márciusinál és 14,7%-kal a 2019 harmadik havinál.
  • Márciusban Budapesten a szállodák szobafoglaltsága 53,3% volt, ami 1,2%ponttal nagyobb volt a tavalyinál, de 15,8%ponttal elmaradt a 2019 márciusitól. A bruttó átlag szobaár 31.565 Ft lett, ami 17,8%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 43,7%-kal a 2019 márciusit. A bruttó REVPAR 17.786 Ft volt. Ez 32,8%-kal meghaladta a tavalyit, valamint 16,8%-kal a 2019 harmadik havit. A 28.197 Ft bruttó TREVPAR 44,9%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 14,7%-kal a 2019 márciusit.
  • Márciusban a Balatoni régióban a szállodák szobafoglaltsága 40,6% volt, ami 0,1%ponttal kisebb a múlt év márciusitól, illetve 7,1%ponttal elmaradt a 2019. évi eredménytől. A bruttó átlag szobaár 25.551 Ft volt. Ez 28,3%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 78,9%-kal a 2019 harmadik havit. A bruttó REVPAR 7.980 Ft volt. Ez 26,8%-kal meghaladta a tavalyit és 17,1%-kal a 2019 márciusit. A bruttó TREVPAR 16.267 Ft volt, ami 26,4%-kal nagyobb volt a múlt évinél, illetve 2,6%-kal a 2019 márciusinál.

 

  • A bruttó átlag szobaárak, REVPAR és TREVPAR mutatók fentiek szerinti növekedésével kapcsolatban arra hívjuk fel a figyelmet, hogy ebben jelentős szerepe volt annak is, hogy 2023 márciusában, az MNB adatai alapján a 384,8 HUF/EUR átlag árfolyam 2,1%-kal gyengébb volt a 2022 márciusi 376,8 HUF/EUR árfolyamnál, illetve 21,8%-kal gyengébb volt a 2019 márciusi 316 Ft-nál.

A következő ábrán látható az elmúlt években a március havi bruttó átlag szobaár alakulása a hazai szállodákban:

 

  • Idén az első negyedévben a hazai szállodákban összesen 3.621 ezer vendégéjszakát töltöttek el a vendégek, közöttük 1.750 ezer volt a belföldi, 1.872 ezer a külföldi. Az összes vendégéjszaka 4,7%-kal nagyobb volt a tavalyinál, de 16,4%-kal kevesebb a 2019 első három havinál. A belföldi vendégéjszakák száma 5,6%-kal elmaradt a 2022 évitől, illetve 13,6%-kal a 2019 hasonló időszakában elérttől. A külföldi vendégéjszakák száma 16,5%-kal felülmúlta a tavalyit, de 18,8%-kal elmaradt a 2019 első negyedévitől.
  • Idén az első negyedévben a hazai szállodák összesen 124,5 milliárd Ft bevételt értek el. Ez 65,2%-kal nagyobb a 2022, illetve 46,8%-kal a 2019 első három hónapjában elértnél.
  • Március végéig szállodáink országos szinten 42,6% foglaltságot, 27.924 Ft bruttó átlag szobaárat, 11.415 Ft bruttó REVPAR-t és 20.298 Ft bruttó TREVPAR-t értek el. A kihasználtság 10,2%-kal nagyobb volt a tavalyinál, de 7,4%ponttal kisebb a 2019 évinél.Az átlag szobaár 23,9%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 52,8%-kal 2019 első három havit. A REVPAR 43,8%-kal meghaladta a múlt évit és 24,9%-kal a 2019 évit. A TREVPAR 41,4%-kal nagyobb volt a tavalyinál és 18,8%-kal a 2019 évinél.
  • A budapesti szállodákban idén az első három hónapban a vendégek 1.460 ezer éjszakát töltöttek el, közöttük 244 ezer volt a belföldi, 1.216 ezer a külföldi. Az összes vendégéjszaka 16,3%-kal több volt a 2022 első három havinál, de 19,1%-kal kevesebb a 2019 első negyedévinél. A belföldi vendégéjszakák száma 4,7%-kal felülmúlta a tavalyit és 0,9%-kal a 2019 évit. A külföldi vendégéjszakák száma 19%-kal nagyobb volt a 2022 évinél, de 22,2%-kal a elmaradt a három évvel ezelőttitől.
  • A fővárosi szállodák az idei év első három hónapjában összesen 52,9 milliárd Ft bevételt értek el, ami 81,5%-kal felülmúlta a tavalyit és 37,9%-kal a 2019 első három havit.
  • A budapesti szállodákban március végéig a szobafoglaltság 50,4%, a bruttó átlag szobaár 31.226 Ft, a bruttó REVPAR 16.041 Ft, a bruttó TREVAR 25.337 Ft volt. A kihasználtság 8,4%ponttal meghaladta a tavalyit, de 10,9%ponttal elmaradt a 2019 évitől. Az átlag szobaár 23,4%-kal felülmúlta a 2022 évit, illetve 45,3%-kal a 2019 első három havit. A REVPAR 55,7%-kal nagyobb lett a tavalyinál, illetve 21,9%-kal a 2019 évinél. A TREVPAR 52,5%-kal nagyobb volt a 2022 hasonló hónapjaiban elértnél és 17,3%-kal a 2019 évinél.
  • A Balatoni régió szállodáiban az első negyedévben a vendégek 531 ezer vendégéjszakát töltöttek el, közöttük 406 ezer volt a belföldi, 125 ezer a külföldi. Az összes vendégéjszaka 6,4%-kal elmaradt a tavalyitól, illetve 14%-kal a 2019 első három havitól. A belföldi vendégéjszakák száma 12,9%-kal kevesebb volt a 2022 évinél és 9,3%-kal a 2019 első három havinál. A külföldi vendégéjszakák száma 23,4%-kal felülmúlta a tavalyit, de 26,3%-kal elmaradt a 2019 évitől.
  • Január-március hónapokban a Balatoni régió szállodái összesen 17,7 milliárd Ft bruttó bevételt értek el, ami 52,8%-kal több a tavalyinál, illetve 69,2%-kal a 2019 első negyedévinél.
  • Az első három hónapban a Balatoni régió szállodáinak szobafoglaltsága 35,4% volt. Ez 1,3%ponttal nagyobb volt a múlt évinél, de 7,5%ponttal alacsonyabb a 2019 évinél. A bruttó átlag szobaár 25.849 Ft volt, ami 26,5% felülmúlta a tavalyit, illetve 80,8%-kal a 2019 első három havit. A bruttó REVPAR 7.732 Ft volt. Ez 43,1%-kal nagyobb volt a 2022 évinél és 26,2%-kal a 2019 évinél. A bruttó TREVPAR 15.925 Ft volt, ami 40%-kal nagyobb volt a 2022 évinél, illetve 10,5%-kal a 2019 első negyedévinél.
  • Országos szinten 2023 márciusában a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Németország 70 ezer (b.index: 125%), Egyesült Királyság 63 ezer (b.index: 126%), Csehország 56 ezer (b.index:102%), Ausztria 45 ezer (b.index: 133%), Izrael 42 ezer (b.index: 134%), Olaszország 39 ezer (b.index: 204%), Románia 33 ezer (b.index: 117%), Egyesült Államok 32 ezer (b.index: 124%), Koreai Köztársaság 28 ezer (b.index: 194%), Szlovákia 27 ezer (b.index: 99%).
  • Budapesten 2023 márciusában a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Egyesült Királyság 60 ezer (b.index: 127%), Izrael 40 ezer (b.index: 133%), Németország 35 ezer (b.index: 146%), Olaszország 35 ezer (b.index: 248%), Egyesült Államok 28 ezer (b.index: 126%), Koreai Köztársaság 18 ezer (b.index: 199%), Románia 16 ezer (b.index: 116%), Spanyolország 16 ezer (b.index: 164%), Csehország 15 ezer (b.index: 135%), Franciaország 15 ezer (b.index: 82%).
  • 2023 márciusában a fővároson kívüli szállodákban a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Csehország 41 ezer (b.index: 93%), Németország 35 ezer (b.index: 110%), Ausztria 34 ezer (b.index: 136%), Szlovákia 17  ezer (b.index: 96%), Románia 17 ezer (b.index: 118%),  Ukrajna 13 ezer (b.index: 32%), Koreai Köztársaság 10 ezer (b.index: 185%), Lengyelország 6 ezer (b.index: 133%), Olaszország 5 ezer (b.index: 89%), Franciaország 4 ezer (b.index: 137%)..
  • Márciusban a hazai szállodákban 2,14 milliárd Ft értékű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek. Ez 10,7%-kal nagyobb volt a 2022 márciusinál, illetve 50,4%-kal a 2019 harmadik havinál. A szállodákban márciusban felhasznált SZÉP kártyák értéke a belföldi bruttó szállásdíjbevétel 24,7%-át tette ki.
  • Az első negyedévben szállodáinkban országos szinten összesen 5,65 milliárd Ft értékű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek. Ez 15,2%-kal több volt a tavalyinál és 53,5%-kal a 2019 első három havinál.
  • A nemzetközi STR riport szerint 2023 márciusában a közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 ország között a magyarországi szállodák nettó REVPAR mutatója volt a 3.  legmagasabb, 57,1€ (b.index: 125,9%). Magyarországot megelőzte Ausztria 69,1€ (b.index: 168,1%) és Szlovákia 58€ (b.index:169,5%), követte Csehország 48,1€ (b.index:158,2%), és Lengyelország 48€ (b.index: 116,1%).
  • Az STR riport adatai alapján 2023 márciusában a vizsgált 27 európai ország között a magyarországi szállodák szobafoglaltságban (59,3%) a 17, nettó átlag szobaárban (96,3€) a 19. és nettó REVPAR-ban (57,1€) a 17. helyen végeztek.

Nettó REVPAR (EUR)

 

2022. március

2023. március

2023/2022

Budapest

46,8

58,8

125,6%

Pozsony

30,1

57,5

191,3%

Prága

31,8

51,4

161,7%

Bécs

37,3

70,5

189,3%

Varsó

58,6

63,7

108,8%

  • Ugyancsak az STR adatai szerint a vizsgált öt közép-kelet-európai ország fővárosai között a budapesti hotelek március havi 58,8€ nettó REVPAR mutatója volt a 3. legmagasabb.
  • Az STR riport szerint 2023 márciusában a vizsgált 35 európai desztináció, főváros között Budapest szállodái szobafoglaltságban 58,8%-kal a 26., nettó átlag szobaárban 100€-val a 25., nettó REVPAR-ban 58,8€-val a 25. helyen végeztek.

 Régiós előrejelzés 

Az MSZÉSZ havonta végez országos felmérést a tagszállodák körében. 2023. április elején 147 adatszolgáltató tagszálloda töltötte ki a kérdőívet, mely alapján a szobafoglaltság előrejelzés a következő két hónapra az alábbiak szerint alakul.

MSZÉSZ régiók

szobafoglaltság előrejelzés

2023. áprilisra

szobafoglaltság előrejelzés

2023. májusra

Balatoni régió

52 – 61%

53 – 62%

Budapesti régió

72 – 81%

76 – 85%

Dél-Alföldi régió

56 – 65%

62 – 71%

Dél-Dunántúli régió

49 – 58%

54 – 63%

Északi régió

44 – 53%

50 – 59%

Keleti régió

54 – 63%

59 – 68%

Nyugati régió

57 – 66%

56 – 65%

Szállodanyitások

2023 március végéig Magyarországon 4 új szálloda nyílt meg: Palatinus Boutique Hotel (4*), Pécs, 29 szobával Boutique Hotel Gaia (4*), Kecskemét, 30 szobával, Flow Hotel és Konferenciaközpont (4*), Inárcs, 88 szobával, Mövenpick BalaLand Resort és FamilyPark (5*), Szántód, 109 szobával.

A részletes elemzés a mellékletben olvasható.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?