Ugyanazt a valóságot éljük

Az idegenvezetők többsége –aki még a szakmában maradt– egzisztenciális bizonytalanságot él át munka és bevétel nélkül. A szakmai szervezetek több fronton is próbálnak változást elérni, hogy az ágazat meg tudja tartani a széleskörű műveltséggel és speciális készségekkel bíró munkaerőt, azonban úgy tűnik, süket fülekre találnak. Stumpf Éda idegenvezetővel, a Magyar Idegenvezetők Egyesületének (MIE) tiszteletbeli elnökével beszélgettünk.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az idegenforgalmi szektor a GDP több mint 10 százalékát adta az elmúlt években  idén ez másképp lesz, hiszen nincs turista az országban. A COVID19 megmutatta mennyire sebezhető a turizmus: a békeidőben ebből élő 400 000 ember jelentős része elhagyta a szakmát, egy részük –magabiztos nyelvtudásának köszönhetően- az országot is. Múlt héten írtunk az autóbuszosok kilátástalan helyzetéről, Stumpf Édával beszélgetve kirajzolódott, hogy az idegenvezetőknél is nehéz a talpon maradás, a szakember rávilágított: „ugyanazt a valóságot éljük”.

A két szakma helyzetét a párbeszéd és az érdemi segítség hiánya jellemzi. A MIe kísérletet tett törvényes szakmai érdekvédelemre: elektronikus és postai úton is küldött leveleket a döntéshozóknak  a Miniszterelnöki Hivatalnak, MTÜ-nek, MTSZA-nak, Pénzügyminisztériumnak, államtitkároknak – a legtöbbre választ sem kapott. A válságkezelő bizottság vezetőjével napi szintű telefonos, illetve személyes, email, postai levél és online egyeztetéseket bonyolítottak, de változást nem értek el. Ez az ignorálás MIe tagsága és az összes idegenvezető számára nem csupán elkeserítő, de sértő is - hangsúlyozza Stumpf Éda.

Segítség nélkül – ahogy a buszosoknál, hajósoknál, utazási irodáknál – fennáll a veszélye, hogy a szakma elveszíti a jól képzett munkaerőt; ezt az újraindulás után nem lehet gyorsan pótolni. Ahogy azt korábban megírtuk az idegenvezetők az állami kompenzáció fejében felajánlották, hogy videó és képanyagot készítenek az országimázs munkához, magyar csoportokat vezetnek belföldön, és segítik a TDM szervezeteket a hatékonyabb munkában – az elmúlt hónapok tapasztalatai azt mutatják, a döntéshozók részéről erre nem volt igény.

Stumpf Éda elmondta, a MIe kérte a döntéshozókat, hogy vezessenek be adó- és járulékfizetési moratóriumot, plusz rendszeres jövedelemhelyettesítő támogatást az idegenvezetők számára. Ha a határainkon túlra pillantunk, láthatjuk, hogy Nyugat-Európában az állam gondoskodott az idegenvezetőkről: a kisvállalkozóknak havonta 645-2000 euró jár, Szlovákiában például most emelték 350 euróról 800 euróra a havi támogatást. „Mi 300 eurónyi (100 ezer forint) havi támogatást és KATA elengedést kértünk. Azt a választ kaptuk, hogy az államnak nincs erre pénze”- meséli a szakember.

Lenne pénz, csak át kellene csoportosítani

Nyáron elindult egy fellendülés az idegenforgalomban, ami reményre adott okot, de szeptembertől megint leállt a munka. Stumpf Éda elmondta, hogy az idegenvezetőknek megrendült a bizalma az államban, aminek adóztak, de a bajban nem számíthattak rá. „Főként a nemzetközi összehasonlítás fényében, de más területekre ömlesztett pénzek láttán is úgy látjuk sokan: Lenne pénz, csak át kellene csoportosítani,új szempontok szerint”.

A tiszteletbeli elnöktől megtudtuk: az idegenvezetők öt féle jogi-illetve adózói kategóriában dolgoznak: a KATÁ-zók lehetnek egyéni vállalkozók vagy Betéti Társaság (Bt.) is, a nem KATÁ-sok pedig egyéni vállalkozók, Bt. vagy Kft. formában működhettek. Az egyéni vállalkozók szüneteltethetik a vállalkozásukat, ez azonban hátrányokkal is járhat(ott) például hitelképességben, vagy a CSED és a GYED igénybe vételekor. A nem KATÁ-s vállalkozásoknak tavasszal 90 napra elengedték a járulékokat, azóta viszont fizetniük kell – bevétel nélkül. Tehát aki társas vállalkozó, az vagy fizeti az adót vagy fel kell számolnia a vállalkozását.

Nem is kérdés: az idegenvezetők anyagi tartalékai elfogytak, a megélhetés érdekében a többségnek más munka után kellett néznie. Azoknak, akik másik szakma felé nyitottak, az álláskeresési járadék legfeljebb 3 hónapig járt, de előfordult, hogy –a bürokrácia miatt ezt több hónapig tartott elintézni.

Fejlesztés a vidékiek(egy részé)nek

Nagy port kavart nyáron a vidéki idegenvezetők támogatására kiírt pályázat, hiszen a budapestiek kimaradtak, éppen akkor, amikor segítségre volna szüksége az ágazatnak. A Kisfaludy2030 azonban nem a koronavírusra érkező reakció, hanem egy korábban megkezdett program. A megpályázott összeget a vállalkozások nem fordíthatták megélhetésre, csak vállalkozásfejlesztésre, eszközbeszerzésre. A támogatás egyik feltétele szerint csak működő vállalkozás igényelhette, amiből a vírus miatt kevesebb maradt. A másik feltételnek megfelelve egy turisztikai projektet kellett kidolgozni. „Nem tudjuk, azokat mire fogják használni”- mondja Stumpf Éda. 149 fő kapott végül támogatást, ez a ténylegesen aktív idegenvezetők 3%-a, a 14500 kiadott idegenvezetői engedéllyel számolva viszont csak 1%-a.

Kihasználják az „üresjáratot”

A Magyar Idegenvezetők Egyesülete eddig is tagja volt az Európai Idegenvezetői Szövetségnek (FEG), amelynek segítségével – a többi között- elérik a legfrissebb nemzetközi szakmai jelentéseket, idén pedig beléptek az Idegenvezetői Világszervezetbe (WFTGA) is, ami sok kedvezményt, például nemzetközi múzeumi belépőkártyát is biztosít.

A MIe a járványhelyzetre reagálva több lehetőséget biztosított: halasztásos fizetést engedélyezett a tagdíjakra, képzéseket tartott ingyen vagy nagyon kedvezményesen. „Az első félévben ingyenes nyelvi továbbképzéseket biztosítottunk, a második félévben pedig a piaci árak töredékéért tudtuk nyújtani ezt. Voltak tematikus képzéseink: tavasszal honlap készítő tréning, ősszel pedig, az újabb határzár után: fejvadász-coach tartott cv-írásra, állásinterjúra felkészítést” – meséli Stumpf Éda, aki azt is reméli, hogy a járványhelyzet növeli a társadalmi szolidaritást, és felelősségvállalást. Az esendőség szem elé került, ezért talán jobban odafigyelnek egymásra az emberek a hétköznapokban.

Bízni a jövőben

A MIe az elmúlt hónapokban folyamatosan egyeztetett a szakmai társszervezetekkel, a fővárossal és a Budapest Branddel a jelen helyzetről és a jövőbeli lehetőségekről. A szakmai társszervezetekkel együtt igyekeznek a mindenki számára elfogadható közlekedési kereteket kidolgozni a Budai Várban és egész Budapesten.

Remélik továbbá, hogy mind az országos, mind a budapesti döntéshozókkal ki tudják használni a jelenlegi állapotot a hiányzó keretek megteremtésére, főleg az idegenvezetői tevékenységről szóló és jogosulatlan idegenvezetést szankcionáló törvény megalkotására. Stumpf Éda szerint nem csak a jogosulatlan tevékenység elleni vállalkozásvédelem a cél, de egyrészt a szakmai minőség és ezzel az utasok érdekeinek védelme, másrészt egy új, modern, jól ellenőrizhető és nem hamisítható idegenvezetői kártya bevezetése. Ezt azért javasolják fizetőssé tenni, mert így az nem venné meg, aki nem keres pénzt a tevékenységgel, így ez egy szakmai profiltisztítás is lenne. Pontos, naprakész nyilvántartás ugyanis sehol nincs, hogy hányan végzik engedéllyel az idegenvezetést, csak hogy hány engedélyt adtak ki

Ember tervez

A turizmus számára akkor lesz valóban reménykeltő a helyzet, amikor elérhetővé válik a koronavírus elleni vakcina. Elképzelhető, hogy a bezártságra adott válaszul egy utazási boom követi a korlátozások feloldását, de az biztos, hogy a jövőben felértékelődik a biztonság szerepe: a fertőtlenítés és a távolságtartás valószínűleg „nem megy ki a divatból”. A kérdés már csak az, lesz-e még, aki kiszolgálja az utazók igényeit?


Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.
Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál

Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál 

Hamarosan a Wizz Air járatainak tíz százaléka repülhet zöld üzemanyaggal.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.