„A globalizáció jó fiúi vagyunk”

Aligha láthattunk korábban olyat, amit február 8-án szerdán, Brüsszelben. A Concert Noble patinás pódiumán egy asztalnál ült Carolyn McCall, az easyJet, Carsten Spohr, a Lufthansa Csoport, Willie Walsh, az IAG, Jean-Marc Janaillac, az Air France-KLM valamint Michael O'Leary a Ryanair vezérigazgatója és közös célokról diskuráltak. A közös célokat rendszerbe az A4E, Airlines for Europe foglalta alig egy évvel ezelőtti megalakulásakor. A szövetség nem tétlenkedik, eddigi tevékenységükről számoltak be a nemzetközi sajtó előtt szerdán.

„Michael O'Leary-nek is itt lenne a helye” — jelentette ki Bernard Gustin, a Brussels Airlines vezérigazgatója 2012-ben szintén Brüsszelben az azóta marginálissá vált Association of European Airlines (AEA) közgyűlését követően. Az AEA felismerése megkésve, de megvalósult; a légitársaságok elfogadva a szabad piac törvényszerűségeit nem csak vetélytársként, hanem a közös lobbimunkában partnerként tekintenek egymásra. „Ez valami újnak a kezdete. Először ül így együtt mindenki; közösek a kihívások” — állította nyitóbeszédében McCall. A lobbizás helyszíne az uniós döntéshozás. Ahogy az volt az AEA számára is, azonban az A4E-ben új seprűként mintha több lenne a spiritusz. Végül is a szövetség Európa, de a Lufthansa Csoport, IAG, Air France-KLM személyeben a világ legnagyobbjait tudhatja soraiban. Nem mellesleg a tavalyi több mint 900 millió európai utas, a világviszonylatban legmagasabb kihasználtság, a GDP-ből való részesedés további nyomatékot ad a követeléseknek. „Lobbista vagyok” — mutatta be magát még a tavalyi, budapesti CEE Aviation konferencián Thomas Reynaert, A4E-ügyvető. A témáik pedig az európai légiközlekedést országonként eltérő módon terhelő adók mérséklése vagy megszüntetése, a repülőtéri illetékek racionalizálása, egységes légtér megteremtése, egységes környezetvédelmi és repülésbiztonsági szabályok megalkotása.

Willie Walsh elmondta, hogy 2016-ban mintegy 5,6 milliárd eurónyi különadót fizettek be a légitársaságok a tagállamoknak. Mindeközben Hollandia és Írország felfüggesztette ezek kivetését. Előbbi 300 milliós bevétel mellett 1,3 milliárd veszteséget szenvedett el egyebek mellett amiatt, hogy a hollandok a környező országok repülőtereit használták az adó nélkül kedvezőbb repülőjegyárak miatt — ismertette Walsh. A különadókat a szabadidős forgalom, így a turizmus sínyli meg. Az A4E munkájának köszönhetően Olaszországban az adó mértékének csökkentése plusz 1 millió utast hozott. „A politikusokat ki kell gyógyítanunk a hülyeségükből” — mondta az amúgy az esemény során szinte minden korábbi pózolásától mentes O'Leary. (Szinte: két panelbeszélgetés között nem bírta megállni, hogy a kamerák kereszttüzében ne lejtsen egy rövidke kánkánt.)

„A repülőterek ágazatunk útonállói” — így O'Leary. A mindenhol a legolcsóbb díjakat kisíró Ryanair-vezér tudja, miről beszél. Csak mert mások üzleti modellje megengedi, hogy mélyebben az utas zsebébe nyúljanak, még nem értenek egyet a repülőtéri költségek mértékével, melyek miközben a repülőjegy árak 10 év alatt 20%-kal csökkentek, addig repülőtéri illetékek duplázódtak — hívta fel a figyelmet Jean-Marc Janaillac. „Az utasok nem vásárolni, hanem utazni mennek a repülőtérre” — fakadt ki Willie Walsh a plázásodó repülőterek ellen. Az A4E szerint a nagy repülőterek infrastruktúra-fejlesztése részben szükségtelen, amit végül az utas fizet meg. Kérik a reptéri díjakról szóló 2009/12/EC direktíva felülvizsgálatát, nagyobb jogalkotói beavatkozást a repülőterek díjkalkulációjába. Felmerült, hogy a repülés biztonsága állami érdek; nem a repülőtereknek, vagyis az utasnak kellene ezért fizetni, hanem a költségvetésnek. Henrik Hololei, az EU Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatóságának főigazgatója nyugalomra intett: kutatásokra, több információra van szüksége a döntéshozásnak.



A légi irányítás apropóján nem csak a repülési útvonalakat és menetidőket pénztárcakímélő módon rövidítő légtéregységesítés került szóba, hanem a sztrájkoló irányítók jobb belátásra térítése is. 2016-ban 41 sztrájknap keletkezett irányítói munkabeszüntetés miatt. A sztrájkok nyomán 2010 óta 12 milliárd eurónyi veszteség érte az európai gazdaságot, különösen a turizmust — tudtuk meg O'Leary-től. Aligha mennének bele a tagállamok, hogy a kötelező állami feladatként ellátandó légi irányítás — mint ahogy O'Leary felvetette – átkerüljön a versenyszférába, de első lépésnek megteszi, hogy a szövetség együttműködési megállapodást kötött az európai légiforgalmi irányítói szolgálatokat tömörítő CANSO Europe-pal.

Alaposan elverte a port az ágazaton Michael Cramer, az Európa Parlament képviselője. A környezetvédelemmel foglalkozó polititkus szerint az európai CO2 kibocsátás 8%-a szárad a légi közlekedés lelkén. Vitatta, hogy az ETS, kibocsátás-kereskedelmi rendszer hatálya alá tartozó légi közlekedés az ETS kvótarendszerét kiváltandó, széndioxid kibocsátásának ellentételezését az ICAO tavaly őszi montreali döntésének értelmében globálisan saját hatáskörben oldaná meg. Cramer a csökkentést nem látja, annál inkább a jelen kibocsátási szint stabilizálását. Vitapartnerét, a Finnair-vezérigazgató Pekka Vauramo-t kirohanásával teljesen a sarokba szorította. Varuumo igyekezett Cramerrel megértetni, hogy a légitársaságok a kettős szabályozást szeretnék elkerülni. Az ICAO által elfogadott tervekben szerepel az is, hogy az ágazat, 2050-re a 2005-ös érték felére csökkenti éves széndioxid kibocsátását, illetve minden kibocsátott tonna CO2-t a fejlődő országok energiaiparának zöldítésében ellentételezne. Az ICAO kezdeményezését 60 ország, köztük Magyarország is támogatja. Ugyanakkor a keletkezett kvótatöbblet miatt az unió is a jelenlegi rendszer átalakításán dolgozik. Az A4E elérte, hogy a reformálás során a bizottság tárgyalja a IATA és az ICAO által is jóváhagyott tervet.

Az európai légitársaságok jövőjéről a német point-to-point piacért a színfalak mögött „pofozkodó” O'Leary és Spohr folytatott csipkelődő, vállveregetős eszmecserét a plénum legnagyobb örömére és megállapították, hogy a fapadosok prémiumosodnak, a hagyományosok fapadosodnak, és ahogy arra már van is példa, egymás „beszállítóivá” válnak. Ami jó az utasnak, nem árt az üzletnek — állapították meg, hozzátéve, hogy további konszolidáció várható. Mindeközben a szövetség kéri a Európai Bizottságot, hogy nemzetközi lobbierejét latba vetve küzdjön a légiközlekedés további liberalizációjáért, különösen most, amikor protekcionizmus és bezárkózó nacionalizmus gördíthet akadályokat egy világágazat elé. „A nacionalizmus elfogadhatatlan. A globalizáció nem egy fenyegetés, jobbá teszi a világot. Mi a globalizáció jó fiúi vagyunk” — mondta Carsten Spohr.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?