A németek az idén is utazni akarnak

Másfél óráig araszoltunk a dugóban, mire megérkezett a transzferbusz a szállodából a berlini ITB-re – ekkor már sejtettük, hogy idén is teltházas a rendezvény.

És valóban, talán néhány tucattal kevesebb volt a kiállító, mint egy évvel ezelőtt, de az immár 64. berlini Internationale Tourismus Börse (ITB) nem mutatja a kifáradás jeleit. Sőt, az idén március 7-11. között megrendezett vásár 160.000 négyzetméteres területén 187 ország 10.644 kiállítója vonultatta fel turisztikai kínálatát.

Egy-két nap alatt jóformán lehetetlen volt végigjárni a regionálisan elrendezett közel 30 pavilont, ha pedig a szakmai rendezvényekre, konferenciákra is kíváncsi volt valaki, akkor reggeltől estig egy perce sem maradt.

De lássuk a szervezők számait: a statisztikák szerint 20%-kal több látogatót regisztráltak idén, mint 2011-ben, a 113,006 szakmai látogató 39,7%-a ráadásul külföldről érkezett. A szakmai látogatókra való speciális odafigyelés olyan újdonságokban nyilvánult meg, mint az ITB Buyers Circle-program: a kiválasztott vásárlókat limuzinok szállították a jókora kiterjedésű vásárközpont pavilonjai között, egyik megbeszélésről a másikra.

Élő közvetítés Egyiptomból

A vásár idei díszvendége Egyiptom volt. Az ország turisztikai minisztere, Mounir Fahkry Abdel Nour kijelentette, hogy a politikai jellegű problémák ellenére óriási volt standjukon az érdeklődés, és támogatást mutattak a tárgyalópartnerek Egyiptom iránt. Az érdeklődők az egyiptomi pavilonban élő internetes kapcsolatba léphettek kinti netezőkkel, és valósidejű csatornákon követhették az eseményeket számos egyiptomi üdülőhelyen.

A kiállítás konferenciaprogramjában idén a bloggerek és az utazási technológia került a középpontba. A bloggerek számára rendezett fogadáson 120-an jelentek meg, a szombati napot pedig teljes egészében az utazási applikációknak szentelték. A turizmus és a fenntarthatóság kapcsolatrendszerét is boncolgatták az idei ITB-n, a hátrányos helyzetű utazók ötmilliárd eurós forgalmat generáló piacával külön rendezvény foglalkozott.

Optimista a német szakma

Klaus Laepple, a Német Turisztikai Iparági Szövetség (BTW) elnöke elmondta, hogy a vásáron a hangulat nagyon pozitív volt. Az ott megkötött szerződések összértéke minden bizonnyal meghaladta a hatmilliárd eurót. „Az emberek, különösen a németek, még mindig utazni akarnak. Minden jel arra utal, hogy az idei egy jó év lesz a német turisztikai ágazat számára. Optimistán tekintünk a jövőre” – hangsúlyozta Laepple.

Jürgen Büchy, a Német Utazási Szövetség (DRV) elnöke szerint az eddigi foglalások és az előrejelzések alapján a németek idén nyáron még többet fognak utazni, mint korábban. „Várakozásaink szerint a német utazási piac 2-3%-kal nőhet az idén” – tette hozzá.

94 országból 6975 újságírót akkreditáltak a vásárra, amelyet 64 nemzetközi delegáció keresett fel, köztük a thaiföldi Ubolratana Mahidol hercegnő. Jövőre március 6-10. között rendezik meg az ITB-t Berlinben, a hivatalos vendég Indonézia lesz.

 

Politikusok a magyar standon

Amint arról korábban már beszámoltunk, az ITB-n hazánk turisztikai kínálatát a Magyar Turizmus Zrt. és 26 társkiállító képviselte egy 308 m2-es standon. Magyarország a korábban már számos nemzetközi vásáron elismert, felszín alatti vízkincsünket középpontba állító nemzeti standon mutatkozott be.

Hazánk idén is abban a megtiszteltetésben részesült, hogy az ITB-t megnyitó hivatalos sajtórendezvény után, már a kiállítás előtti napon megtarthatta sajtótájékoztatóját.

Az ITB-n részt vett Becsó Zsolt, az Országgyűlés Sport- és turizmusbizottságának tagja, továbbá a Magyar Turizmus Zrt. szakemberei: Maráczi Gábor stratégiai igazgató, Hrabovszky Zsolt nemzetközi értékesítés ösztönzés igazgató és Mezősi Csilla, a Zrt. egészségturisztikai szakértője. A vásári megjelenést és a kapcsolódó szakmai programokat a helyszínen Sztojanovits Kristóf, az MT Zrt. németországi igazgatója irányította.

A kiállítás ideje alatt került sor az Európai Turisztikai Bizottság (European Travel Commission, ETC) és az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UNWTO) szakmai rendezvényére, melyen Maráczi Gábor is részt vett.

Maráczi Gábor kérdésünkre elmondta, hogy az ETC és az UNWTO együttműködési megállapodást kötött, az UNWTO alelnöke, Somogyi Zoltán, illetve Petra Hedorfer, az ETC Elnöke, a DZT vezérigazgatója kezdeményezésére. Ennek értelmében a két szervezet közös ernyő alatt hajt végre bizonyos aktivitásokat. Az együttműködés egyik legfőbb célja, hogy bemutassák a döntéshozóknak, milyen fontos gazdasági ág a turizmus.

Maráczi Gábor emlékeztetett arra, hogy az UNWTO előrejelzése szerint idén egymilliárd turistaérkezés lesz a világban, 2030-ra pedig 1,8 milliárd várható, erre pedig fel kell készülnie a turizmusnak.

A közvélemény Magyarországnak drukkol

Március 7-én este, a Magyar Nagykövetséggel együttműködésben az MT Zrt. fogadást szervezett szakmai partnerei részére a „Magyarország – az egészség forrása” mottó jegyében. A magyar standon Dr. Czukor József nagykövet és Sztojanovits Kristóf köszöntötte a több mint 200 meghívott vendéget.

A magyar standot március 8-án az FDP – CDU/CSU koalícióban kormányzó – párt turisztikai munkacsoportja, valamint Klaus Brähmig, a Német Parlament Turisztikai Bizottságának elnöke is felkereste.

A nagykövet a megbeszélések után lapunknak hangsúlyozta, hogy „mindent megteszünk azért, hogy a Magyarországgal kapcsolatos sajtóvita ne hasson a turizmusra”. Hozzátette, hogy „jól átjön a stand üzenete, miszerint Magyarország az egészség forrása. Magyarország egészséges, az ételeink is azok, érdemes hozzánk jönni. Megvan a szimpátia Magyarország iránt. A közvélemény Magyarországnak drukkol! Ezt kell a turizmusnak ügyesen kihasználni" – emelte ki a diplomata.

Arra is emlékeztetett ugyanakkor, hogy a Malév eltűnésével két berlini járat tűnt el, ezért (is) elemi érdekünk a nemzeti légitársaság újraindítása.

Magyarország legfontosabb küldőpiacainak rangsorában Németország megőrizte első helyét. A KSH 2011. évi előzetes adatai szerint a tavalyi több mint félmillió (516 ezer) német vendég közel kétmillió (1963 ezer) vendégéjszakát töltött el hazánk kereskedelmi szálláshelyein.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?