Így teljesített a nemzetközi és hazai szállodaipar az első félévben

Az STR riport és a KSH adatai alapján összeállította az idei első félévről szóló trendriportját a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége. 

Nemzetközi viszonylatban kiemelkedő teljesítményt nyújtottak Ausztrália, Délkelet-Ázsia és Dél-Amerika szállodái az idei első félévben, derül ki a kutatásból. Érdekes azonban, hogy 2011 júniusában az élénkülő kereslet, és az ennek eredményeként javuló szállodai szobafoglaltság ellenére a szállodai nettó átlag szobaárak Észak-Amerikában, Közel-Keleten, Észak-Afrikában és Délkelet-Ázsiában is csökkentek.

Az öreg kontinens: az árakon nem érezthető a magasabb kereslet

Idén júniusban Európában a turisztikai szezon beindulásával az év első öt hónapjához képest erősödött a kereslet, nagyobb mértékben javult a szállodák kihasználtsága, a szállodai átlagárak és REVPAR mutató növekedési üteme azonban elmaradt az év első 5 hónapjának hasonló adataitól. 2011 I. félévében az egyes európai régiók közül a legerőteljesebb növekedés Kelet-Európában ment végbe – ahol a REVPAR mutató 11,9%-kal javult a bázishoz képest – ennek ellenére a régió teljesítménye változatlanul a leggyengébb a több európai régióhoz képest.

Az STR riport által a Közép–kelet-európai régióban vizsgált 5 ország közül júniusban Magyarországon a REVPAR mutató növekedése (bázis i. 113.8%) meghaladta a január – május közötti fejlődés mértékét. Ennél is jobb teljesítményt nyújtottak azonban a REVPAR mutató szerint a csehországi (bázis i. 136.9 %) és a lengyelországi (bázis i. 120.6%) szállodák.

2011 júniusában az STR riportban szereplő 41 európai város között Budapest szállodáinak teljesítménye szobafoglaltságban a 32., nettó átlag szobaárban a 39., nettó REVPAR-ban ugyancsak a 39. helyre volt elegendő.

Itthon: az EU-s elnökség megdobta, az euró árfolyam rontotta a számokat

2011 júniusában folytatódott a hazai szállodai kapacitás csökkenése a 4*-os hoteleket kivéve. A 2011 január-májusi időszakhoz képest júniusban mérséklődött a kereslet-élénkülés, a belföldi vendégéjszakák csökkentek, a külföldiek kis mértékben nőttek.

A szállodák kihasználtsága országos szinten júniusban – a nyári szezon kezdetének, az EU elnökség rendezvényeinek köszönhetően – javult. Ennek ellenére júniusban a bruttó átlag szobaárak csökkentek. Ez utóbbiban szerepe volt annak, hogy ebben a hónapban az EURO/HUF átlag árfolyam 270,20 Ft volt a 2010 júniusi 281,16 Ft-tal szemben, azaz a forint 3,9%-kal erősödött. Ez negatívan hatott a júniusi szállodaárakra, bevételekre.

2011 I. félévében a múlt évhez képest javuló szállodai eredményekben a nemzetközi kereslet élénkülése mellett meghatározó szerepe volt a magyar EU elnökség rendezvényeinek, melyek elsősorban Budapesten éreztették pozitív hatásukat. Az MSZÉSZ felmérése szerint az EU rendezvények kb. 38.000 szobaéjszakát eredményeztek, amiből 36.400 a főváros – döntően 5 és 4*-os - szállodáiban realizálódott. Az MSZÉSZ becslése szerint fentiek eredményeként országos szinten a szállodákban összesen kb. 1.7 milliárd Ft forgalom keletkezett.

A belföldi kereslet növekedés mérséklődésében – egyebek mellett - szerepe lehet az Üdülési Csekk forgalom visszaesésének. 2011 I. félévében összesen 25,3 milliárd Ft értékben adtak el üdülési csekket a 2010 évi 35,7 milliárd Ft-tal szemben (bázis i. 70,9%). A szállodákban idén az I. félévben 5,3 milliárd Ft értékben használták azokat fel, a bázis 6,1 milliárd Ft-hoz képest (bázis i. 86,9%). 

A hazai árbevételek a 2007-es szinten

Országos szinten a szállodák bruttó szoba árbevétele 52.334 millió Ft volt (bázis i. 110,6%). Ebből a fővárosi szállodák szobaár bevétel forgalma 28.754 millió Ft-ot (bázis i. 113,9%) tett ki. 2010 I. félévében a budapesti szállodák az összes hazai szálloda szoba árbevételének 53,3%-át, míg 2011 I. félévében 54,9%-át teljesítették.

A gazdasági válság negatív hatását a hazai szállodák szoba árbevételének alakulására jól mutatja, hogy a 2011 I. félévi országos 52.334 millió Ft 5,5%-kal alacsonyabb a 2008-ban elért 55.410 millió Ft-nál, s lényegében a 2007 I. félévi 52.159 millió Ft körüli szintnek felel meg. A budapesti szállodáknál a visszaesés nagyobb volt, mivel az idén elért 28.754 millió Ft szoba árbevétel 11,6%-kal alacsonyabb a 2008-as 32.520 millió Ft-nál, s 7,8%-kal elmarad a 2007 első félévi 31.193 millió Ft szoba árbevételtől is.

Több beutazó a legtöbb fő küldőpiacról 

Beutazó turizmusunkban a legfontosabb 10 piacunk közül 9-ről növekedés történt. A növekedés két számjegyű volt a cseh, a lengyel, az orosz és a brit piac esetében. Németországból – a legnagyobb piacunkból – a beutazás stagnált, a tavalyi szinten maradt.

Kevesebb vendég a Balatonon

A kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma szerint 2011 I. félévében Észak- Magyarországon 10,3%-kal, Dél-Alföldön 5,8%-kal, Közép-Magyarországon 5,3%-kal, Nyugat–Dunántúlon 4%-kal nőtt a vendégéjszakák száma. Ugyanakkor a Balatonon 2,3%-os, Észak-Alföldön 1,7%-os, Dél–Dunántúlon 20,4%-os csökkenés történt.

Második legnagyobb turisztikai régiónk, a Balaton iránti kereslet csökkenése megmutatkozik abban is, hogy 2011 január–június hónapokban az itteni szállodák bruttó szoba árbevétele 6.185 millió Ft lett, ami 1,6%-kal elmarad a bázistól. A balatoni szállodák szoba árbevétele 2008 I. félévében 6.900 millió Ft, 2007 I. félévében 6.294 millió Ft volt, tehát az idei bevételek a 2008 évinél 10,4 %-kal, a 2007 évinél 1,7 %-kal alacsonyabbak.

Így hatott az árfolyam és az időjárás

2011 I.-VI. hónapokban az EURO/HUF átlag árfolyam 268.73 Ft volt a múlt évi 271.48 Ft –tal szemben. Ez 1,02%-kal alacsonyabb, tehát erősebb, mint a bázisban volt, azaz közel ilyen mértékben érintette negatívan a szállodák átlagárát, REVPAR mutatóját, forgalmát attól függően, hogy az egyes hotelekben milyen a bel- és külföldi vendégek aránya.

2011. májusában, júniusában – a turisztikai szezon elején – az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint, az időjárás kedvezőbb volt, mint a múltévben. Ebben a 2 hónapban a Balaton mellett a csapadékmennyiség idén havi 35-44 mm között volt a tavalyi 90-200 mm-rel szemben, és a napsütéses órák száma májusban 30%-kal, júniusban 15%-kal volt magasabb a tavalyinál.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.