A turisták is megnyalják a tíz ujjukat

Amint a Széll Kálmán tér olyan lesz, amilyet a Főváros, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Főmterv Zrt. által választott Finta és Társai Építész Stúdióval együtt megálmodott. Addig még kell várni egy kicsit. 2014-re valósulhat meg az első foka annak a többlépcsős folyamatnak, mely a tervekben szereplő összes szépet és jót valóra váltja. Mindenesetre a Fővárosi Közgyűlés augusztus 31-én dönt a koncepciótervről Hutiray Gyula főpolgármester-helyettes előterjesztése alapján.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

És hogy milyen is lesz? A Főmterv rendezési koncepciójában így fogalmaz: „Összességében nem egy parkot, hanem levegős, árnyas zöldekkel tagolt közlekedési teret javaslunk kialakítani, mely képes a nagy utas-áramlások kulturált kiszolgálására, de alkalmas találkozási helynek, s a nívós városi tér sokoldalú emberi használatára is.”

Hangzatos szavakkal ismeri el a tervezet, hogy a tér „egy korábbi, nem ember központú városi közlekedési kultúra maradványa.” Mi több - retró hullám ide vagy oda -, a Főmterv úgy látja, hogy a Moszkva tér „mai leromlott formájában a szocializmus közlekedési és városképi skanzenje.” És hogy régi-új nevét se felejtsük, ekképp játszik a nevekkel és idősíkokkal: „A „rendszerváltásból” a Moszkva tér kimaradt. A Széll Kálmán tér nem maradhat ki!” Persze rögtön elejét is veszi annak, hogy holmi külsőségekbe feledkezzünk bele: „Ha a tér csak nevében tud megújulni, akkor nem változik semmi.”

Nos, mi is változik akkor a néven túl?

Az átépítés több ütemben valósulna meg, mellyel kapcsolatban leszögezik: „fontos szempont, hogy az építkezés egymásra épülően, visszabontások nélkül, moduláris jelleggel történhessen a mindenkori pénzügyi lehetőségek figyelembe vétele mellett.” Mást nem is diktálhatna a józan ész - vágja rá az átépítést finanszírozó adófizető. Nagyobb teret kapnak a gyalogosok, kerékpárosok és természetesen a közösségi közlekedés járművei. A tér bringás forgalmának átvezetésében mérvadó a mostanában a fővárosi vezetésre, különösen Hutiray Gyula főpolgármester-helyettesre jellemző rendszerben gondolkodás, vagy ahogy az elképzelésben olvasható a „hol van a legjobb helyen”, mintsem a „hol maradt még hely” elve. A teret környező utcák közül többen is kétirányúvá válhat a kerékpáros forgalom, a bringások által jelenleg is a Vérmező felé használt járda, egyben villamosmegálló teljes mértékben kerékpárúttá válna, a megálló pedig a vágányok közé költözik. A téren átvezető fő közúthálózati elemek nyitott vagy zárt kerékpársávokkal egészülnek ki, összekötve az eddig meglévő útvonalakat.

Autósok, nyugi!

Mielőtt az autóval közlekedők nekifognának dohogni, a tervezet leszögezi: a belváros egyik kapuja, ugyanakkor kapuja a Budai Várnak is, ennél fogva az sosem lehet egy csendes, motorizált forgalomtól mentes városi zárvány. A közlekedési ágak közül a legkevesebb változás a közúti közlekedésben lesz - nyugtat a terv.

Ezt meg a turizmusnak!

Az elképzelésekben még a turizmus is helyt kap. Jóllehet, a Moszkva sosem volt a bevett fővárosi turisztikai útvonalak egyike, logisztikailag sok transzfer esetében azonban megkerülhetetlen. Így akarta az ember vagy nem, kijutott a látványból a hazánkba látogató szabadidős és MICE turistáknak egyaránt. Bár a panoráma ablakon keresztül, a légkondiból kifele figyelve kevésbé tűnnek fel az apró részletek bájai, mintha valaki egyénileg indul a Vár és környéke felfedezésének a 16-os busszal, vagy keresi a Fogaskerekű végállomását. Mégis, a Moszkván busszal áthaladva a turisták közül meg-megkérdezik: „Ez meg mi?” „Hm, intermodális csomópont” - mondja az idegenvezető, remélve, hogy gyorsan átsuhannak. Majd a pirosra váltó lámpánál hozzáteszi: „Emberpiac, meg találkahely, kicsit csövesül néz ki itt a Vár tövében, meg minden...”

A Vár kapuja megfogalmazás nem csupán azt jelenti, hogy ide özönlik a Vár forgalma, hanem kiépülhet az úgynevezett „Vár kapuja tér”, mely zöld felületekkel, kilátópontokkal, éttermet, kávézót, illemhelyet magában foglaló kényelmi funkciókkal tagolt gyalogos térré válhat. Ez a Várfok utca végén, a korábban szállodáva alakítani kívánt Postapalota utáni terület helyén épülhet meg. Az utcát magát pedig lezárnák az autóközlekedés elől, csak a BKV, gyalogok és bringások hajthatnának be. A térhez kapcsolódóan valósulna meg az az elképzelés, mely szerint a Krisztina körúton turistabuszok részére le- illetve felszállóhelyet alakítanának ki, ahonnan teraszos lépcsősorral vagy lifttel juthatnak fel a népek a „vár kapuja” térre. Ez idén aligha valósul majd meg, bár a terv készítői javasolják már az első ütembe való felvételét. Az átépítés első ütemében kellene biztosítani a Fogaskerekű fogadásának helyét a tervezet javaslata szerint, annak meghosszabbítása esetén.

Szintén nem elsőként bontják majd el a metró kijárata fölött magasodó „legyezőt” és a csatlakozó épületeket. „Ez az épület a Széll Kálmán tér arculatának meghatározó eleme, így az újjáépítés emblémájává válhat.”  A felszínre bukkanó mozgólépcsőket a jövőben egy tetőrendszer kísérheti  a Várfok utcai feljárókig, ahol mozgólépcső és lift egyaránt közlekedhet. Alaposan újratervezve az óra megmarad, továbbra is találkahely lesz a tér.

Péééénz

És, hogy az impozáns tervek miből válnak valóra? A kormány a 2011-es költségvetésből 3 milliárdot irányzott elő; de nem csupán az átnevezett tér átépítésére. Ebből kell kiépíteni a budai fonódó villamoshálózatot, a térig meghosszabbítani a fogaskerekűt. Hutiray előterjesztésének tájékoztatása szerint csak a villamosra elmegy kétmilliárd, a maradék milliárdból indul a teveztetés illetve az első, elsősorban forgalmoszervezési munkákat elvégző, ütem kivitelezése. Számítások szerint azonban még ehhez nettó 2,5-3 milliárdra lenne szükség. Így a fővárosnak további 1,5 milliárdot kell kigazdálkodni még a kivitelezés előreláthatólag 2013-as megkezdésekor. Növekedhetnek a rendelkezésre álló források, ha a tér fejlesztésébe, mint az a főpolgármester-helyettesi előterjesztésben szerepel, ingatlanfejlesztők is beszállnak.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.