Borravaló, szervizdíj

Általában a vendéglátóhelyeken a borravalót és a felszolgálási díjat szinonimaként használják, pedig adózási szempontból lényeges különbség van a két fogalom között. Cikkünk összeállításában dr. Kis Péter András, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adószakmai szóvivője volt segítségünkre.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

FELSZOLGÁLÁSI DÍJ: HAVI ELSZÁMOLÁS

A felszolgálási díj a vendégek kiszolgá­lásáért felszámított külön díj, amelyet a fogyasztónak adott számlán, nyugtán elkülönítetten kell feltüntetni. A felszá­mított felszolgálási díjat havonta kell a vendéglátásban közvetlenül az üzletben a közreműködőknek kifizetni. A kifizetés­nek meg kell egyezniük a felszolgálási díj adókkal és járulékokkal csökkentett hányadával. A társadalombiztosítás ellá­tásaira és a magánnyugdíjra jogosultak­ról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló törvény alapján a külön jogszabály szerinti felszolgálási díj után a foglalkoz­tató – a foglalkoztatott helyett – 15 szá­zalékos mértékű nyugdíjjárulékot fizet.

Amennyiben a fizetés bankkártyá­val történik, akkor a borravaló összege a munkáltatóhoz folyik be, így a bevallá­sokban ez a bérjövedelem soron jelenik meg. A kifizetői (’08-as) bevallások ha­vonta érkeznek, így a felszolgálási díjra és annak járulékára vonatkozó adatok összesíthetőek. Egy magánszemély több kifizetőtől is részesülhet felszolgálói díja­zásban, ezért a magánszemélyek számát pontosan megállapítani nem lehet.

KÖZVETLENÜL KAPOTT BORRAVALÓ

A vendéglátóhely felszolgálója a fogyasz­tótól közvetlenül kapott borravaló után 15 százalék nyugdíjjárulékot fizethet. A felszolgáló a borravaló után fizeten­dő járulékot a személyijövedelemadó-bevallásában vallja be, a bevallás be­nyújtására előírt határidőig fizeti meg, továbbá a bevallásában adatot szolgáltat a 15 százalék nyugdíjjárulék alapjáról és összegéről.

Tekintettel arra, hogy ez az adózó vá­lasztásán múlik, a bevallások ezen ada­tai nem tekinthetőek releváns adatnak a vendéglátásban megforduló borravaló összege szempontjából, hívja fel a figyel­met a NAV.

ADÓMENTES BEVÉTEL A VENDÉGLÁTÁSBAN

A magánszemély által külön jogszabály szerint felszolgálási díj címen megszer­zett bevétel, valamint a vendéglátóüzlet felszolgálójaként a fogyasztótól közvetle­nül kapott borravaló adómentes bevétel, személyijövedelemadó-kötelezettséggel nem jár. Egyéb esetben (nem vendéglátó­üzlet esetén) a személyijövedelemadó-be­vallásban „Egyéb jogcímen kapott jövede­lemként” kell elszámolni azt a borravalót, amelyet a magánszemély közvetlenül a fogyasztótól kapott.

A borravaló bevallására a forma­nyomtatványokban nem minden eset­ben állnak rendelkezésre külön sorok. Ezeken a nyomtatványokon a borravalót egyéb – akár lényegesen jelentősebb – jövedelmekkel együtt kell szerepeltetni az erre szolgáló sorokban.

A felszolgálási díjat gyakran el­mulasztják bevallani a vállalkozások, azonban a közérdekű bejelentésekből, az egyéb jelzésekből, illetve az adóhivatal kockázatelemzési tevékenységéből szár­mazó információkból sokan kerülnek az adóhivatal látókörébe, akiknek ilyen kötelezettségük keletkezett, bevallásuk­ban viszont nem tüntették fel az ebből származó bevételüket.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.