Feszültség a kézipoggyász miatt

Egymásnak feszülnek az európai repülőterek és a fapados légitársaságok a reptéri vásárlások volumenének csökkenése miatt.

A low cost légitársaságokkal utazók egyik legnagyobb gondja a poggyászaik súlya és darabszáma. Különösen problémás a repülőterek vámmentes boltjaiban vásárolt árucikkek (többnyire, italok) ügye, mivel azokban egyrészt be kell férniük a megadott méretű kézipoggyászba, másrészt a poggyász súlye sem haladhatja meg általában az 5 kilogrammot. Ez eléggé nehéz ügy, mivel aki akár egy üveget is vesz a tax freeben, az máris közel jár az egy kilóhoz. Az EU tagállamok között, amikor bevezették a tax free helyett a valamivel magasabb travel value árakat, az volt a cél, hogy ne zárják ki az eladásból az EU-n belüli forgalmat. A fapadosok viszont ennek ellenére sem változtattak az előírásaikon. A problémát gyökeresen megváltoztatta volna az az elképzelés, melyet a KLM terjesztett elő az EU légitársaságainak konferenciáján, hogy az utas az áruért ott fizet, ahonnan indul, és az érkező állomás (belépő oldalán lévő) tax free boltjában a nyugta ellenében megkapja az árut.

Ezzel a megoldással csak az EU-n belül napi, több tíz tonna felesleges teher szállításától mentesülnének a szállítók. Ellenben csak akkor működne a dolog, ha egységes lenne a kínálat és az árak. A felvetést nem fogadták el.

Viszont most, amikor a repülőtereknek komoly anyagi gondjaik vannak és az EU-n belül a fapados és menetrendszerű járatok üzemelői egymással versengve nyomják le a le/felszállási, kiszolgálási és egyéb árakat, égetően szükséges lenne a reptereknek a tax free/travel value üzletektől befolyó pénzre. Ha viszont csökken az eladás, a kézipoggyász korlátozások miatt, akkor a fapadosok által igénybevett reptereken drasztikusan esik a bevétel.

Most az Európai Repülőterek Szövetsége, valamint az Európai Regionális Repülőterek Szövetségre arra készül, hogy kérje a fapadosoktól a kézi poggyász előírások oly módú módosítását, hogy azok súlyába a tax freeben/travel valueban vásárolt áruk ne számítódjanak bele. Nehéz tárgyalássorozatra van kilátás, a megoldás, ha egyáltalán létrejöhet, valószínűleg megint csak az egyes repülőterek rugalmasságán fog múlni.

Érdekes módon már a hetvenes években született egy félmegoldás, néhány európai repülőtéren, így Budapesten is. Volt ugyanis a belépő vámterület előtt egy kisebb tax free bolt, ahol érkezés után lehetett vásárolni és így a súly nem terhelte sem az utazókat, sem a szállítót. A hatósági vám kritériumnak is megfelelt, hiszen még a vámolás előtt volt. Sajnálatos módon ez megszűnt és úgy tűnik, hogy még a fentiek fényében sem indítják újra.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?