GPS és napelem: áprilisban indul a Bubi

Első alkalommal próbálhatta ki a közönség a rövidesen Budapest utcáin megjelenő közbringarendszer, a MOL Bubi almazöld kerékpárjait és gyűjtőállomásait a VII. PORT Bringaexpón a kőbányai vásárvárosban.

A „Budapest bicikli” (MOL Bubi), a főváros új kerékpáros közösségi közlekedési rendszere áprilistól 75 gyűjtőállomáson 1100 db, speciális igénnyel összerakott egyenkerékpárral várja a Budapesten közlekedési alternatívát keresőket. A különlegesen strapabíró, GPS követővel ellátott háromsebességes bicikli – a kiállítás sztárja – szó szerint is új színt hoz majd a főváros közlekedésébe, ahogy erről a hétvégén minden látogató maga is meggyőződhetett. A Bringaexpo első, szakmai napján dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és Szollár Domokos, a MOL magyarországi kommunikációs igazgatója mutatta be a MOL Bubi bicikliket és a dokkolókat.

Nem kerékpárkölcsönző

A MOL Bubi a közösségi közlekedés új formája, nem pedig kerékpárkölcsönző: az egyéni közlekedés szabadságát ötvözi a kötöttpályás közlekedés megbízhatóságával. Áprilistól több mint ezer, a jól csengő, nagy hagyományú Csepel márkanév alatt gördülő kerékpárt használhatnak a fővárosban közlekedők a közbringarendszerben. A rendszer névadó szponzora a MOL, amelynek célja a közösségi közlekedés támogatása, a fenntarthatóság segítése és egy új, pozitív gondolkodásra épülő társadalmi modell előmozdítása.

Az áprilisban debütáló rendszer alkalmas lesz arra, hogy a felhasználók télen-nyáron napi 24 órában, a kezelő nélküli dokkban biciklire pattanhassanak, és használat után a kerékpárokat egy tetszőleges állomáson helyezhessék vissza. A 75 gyűjtőállomás helyét a BKK már korábban, a budapestiek és a Magyar Kerékpárosklub véleményének figyelembevételével kijelölte. Az állomáshálózat a Margitsziget–Budafoki út, illetve a Déli és a Keleti pályaudvar közötti tengely mentén lesz elérhető. A belvárosi zónában 300-500 méterenként találhatók gyűjtőállomások. A rendszeres felhasználók éves/féléves bérlettel kerekezhetnek majd, de a kerékpárok természetesen alkalomszerűen is használhatók, hiszen akár a termináloknál, akár a rendszer honlapján, akár okostelefonon is lehetőség lesz a bankkártyával történő díjfizetésre is. A gyűjtőállomások teljes listája és térképe a bkk.hu/bubi oldalon elérhető (www.bkk.hu/bubi/terkep).

A kerékpárok Magyarországon készülnek, azokat a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. gyártja és szállítja. A T-Systems Magyarország Zrt. végzi a rendszer-integrációt, biztosítja az adatkommunikációt és a speciális szoftvermegoldásokat, a főbb rendszerelemeket pedig – alvállalkozóként – a német Nextbike GmbH szállítja.

Egyedi alkatrészekből készültek a bringák

A piros logókkal futó, almazölden csillogó masszív közbringák sok felhasználói szempontnak tesznek eleget, ahogy az első ránézésre megtapasztalható. Alapkövetelmény természetesen a defektmentes abroncs, a megszokottnál jóval nagyobb teher- és strapabírás. Ehhez olyan extra biztonsági megoldások járulnak, mint a teljesen zárt fékrendszer vagy a folyamatosan működő, megállás után egy ideig még világító – dinamóval hajtott – lámpák. A tervezők gondoltak a biciklik biztonságára is: mindegyik kerékpár rendelkezik lopás ellen védő GPS-modullal, így az egyes bringák sorsa könnyen nyomon követhető. Emellett a bringák olyan egyedi alkatrészekből készültek, amelyeket nem is érdemes ellopni, ugyanis más kerékpárokhoz nem hasznosíthatók. A gyűjtőállomásokra kamerarendszer ügyel.

Napelem és érintőképernyő

A MOL Bubi a konzorciumi tagok közös fejlesztésének eredményeként olyan látványos, innovatív megoldásokat is tartalmaz, mint például az állomások megújuló energiával, napelemmel történő működtetése vagy a nagyméretű érintőkijelzővel felszerelt terminálok. Az üzemeltetési feladatokban a csepeliek által kifejlesztett különleges „stringbike” kerékpárok elektromos rásegítésű változatai is szerepet kapnak: a kerékpárszállítást környezetkímélő módon oldják meg, és a helyszíni javításokhoz is főként ilyenekkel vonulnak majd a szerelők.

A budapesti kerékpáros forgalom 1994 óta majdnem az ötszörösére nőtt. A gépjárműforgalom egy részének kiváltásával csökkenhetnek a dugók, csökkenhet a légszennyeződés, a kerékpározással járó napi rendszeres testmozgás pedig hozzájárul az egészség megőrzéséhez. A rendszer átadásáig közlekedéstechnikai módosításokat is végez a BKK: a csomópontok közlekedését kell újraterveznie, és növeli a kerékpárutak számát.

Az Európai Unió támogatásával megvalósuló fejlesztés több mint egymilliárd forintba kerül. A „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” című projektet az EU Regionális Fejlesztési Alapja az Új Széchenyi Terv keretében támogatja. A rendszer kialakításának költsége nettó 899.000.732 forint, melynek 85%-a EU-s támogatás, az önrészt pedig a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára. A rendszer üzemeltetését fő szponzorként a MOL támogatja.

 


Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.