Szabálytalanságokat tárt fel az OTA-k működésében az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság és az unió fogyasztóvédelmi hatóságai 2016 októberétől kezdődően 352 EU-szerte elérhető ár-összehasonlító és utazásfoglalási weboldalt vontak összehangolt átvilágítás alá. A vizsgálat során megállapították, hogy az árak 235 weboldal – vagyis az ellenőrzött weboldalak kétharmada – esetében nem voltak megbízhatók.

A fogyasztóvédelmi együttműködési hálózathoz tartozó 28 ország (26 uniós tagállam, Norvégia és Izland) hatóságai összesen 352, ajánlat- és ár-összehasonlító weboldalt ellenőriztek, főképp az utazási ágazatban.

Ezek közül a weboldalak 23,6%-a szálláshelyek árait, 21,3%-a a jegyárakat (repülő-, hajó-, vonat- és buszjegyek), 5,1%-a az autókölcsönzési árakat vetette össze, míg 44,6%-uk termékek és szolgáltatások kombinált összehasonlítását kínálta (jegyek, szálláshelyek, utazási csomagok stb.)

Az átvilágítás egy sor szabálytalanságot tárt fel az internetes összehasonlító eszközök működése terén.

A főbb szabálytalanságok az árakkal és azok kiszámítási és megjelenítési módjával voltak kapcsolatosak: az esetek 32,1%-ában az ár-összehasonlító oldalon megadott ár nem egyezett meg a foglalási folyamat végén megjelenő árral; a weboldalak 30,1%-ánál nem volt egyértelmű az összesített (adókat is tartalmazó) ár vagy annak kiszámítása; a weboldalak 20,7%-a olyan promóciós árakat hirdetett, amelyek a hirdetés időpontjában nem voltak elérhetők az adott foglalási felületen keresztül; a weboldalak 25,9%-a azt a benyomást keltette, mintha bizonyos ajánlatok már csak korlátozott számban állnának rendelkezésre (pl. „már csak 2 maradt”, „már csak ma elérhető”), anélkül, hogy egyértelművé tette volna, hogy ezek az állítások csak az adott weboldalra vonatkoznak.

A fogyasztóvédelmi együttműködési hálózathoz tartozó hatóságok által azonosított további szabálytalanságok a következőket érintették: az összehasonlító eszköz üzemeltetőjének kiléte: a weboldalak 22,7%-a csak korlátozott információkkal szolgált (pl. név, telephely címe), míg 4% egyáltalán nem közölt erre vonatkozó adatokat; a felhasználók által adható értékelések: a weboldalak 21,3%-a zavaros vagy átláthatatlan módon jelenítette meg a felhasználói értékeléseket (és/vagy olyan elemeket is megjelenített, amelyek megkérdőjelezték az értékelések valódiságát); az összehasonlítás által érintett információk: a weboldalak 10,5%-a nem adta meg az összehasonlításhoz szükséges lényegi információkat.

A legkevésbé problémás terület a hirdetések megjelenítése és a marketing volt. A weboldalak csupán 2,8%-a esetében tártak fel ezzel kapcsolatos szabálytalanságot.

A vizsgálat kimutatta azt is, hogy a weboldalak az árat a foglalási folyamat későbbi szakaszában a fogyasztó tájékoztatása nélkül új elemekkel növelték, vagy hogy a meghirdetett akciós árakon valójában nem kínáltak szolgáltatást.

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „Az internet számos információt bocsát a fogyasztók rendelkezésére utazásaik előkészítéséhez, az árak összehasonlításához és az utazásfoglaláshoz. Ugyanakkor, ha az összehasonlító weboldalakon megjelenő értékelések zavarosak, az árak pedig nem átláthatók, ezek a weboldalak félrevezetik a fogyasztókat. Az érintett vállalkozásoknak ugyanúgy tiszteletben kell tartaniuk az európai fogyasztóvédelmi szabályokat, mint az utazási irodáknak. A fogyasztóvédelmi hatóságok felszólítják a weboldalak üzemeltetőit, hogy kezeljék ezeket a problémákat. A fogyasztók azonos védelmet érdemelnek az internetes és a hagyományos szolgáltatások igénybevétele során.”

A főbb megállapítások, a következők voltak:

Annyit fizet a foglalási folyamat végén, mint amennyire eredetileg számított? Az esetek harmadában az elsőként megmutatott ár nem egyezik meg a végső árral.
Valódi ajánlat vagy csalogató reklám? Az esetek ötödében a meghirdetett akciós árakon valójában nem kínáltak szolgáltatást.
Zavarodott fogyasztók vagy zavaros árak? A vizsgált oldalak mintegy harmada esetében nem volt egyértelmű a teljes ár, illetve kiszámításának módja.
Az utolsó olcsó szoba a szállodában, vagy csak az utolsó promóciós áron kínált szoba az adott weboldalon? Négyből egy weboldal nem jelöli, hogy az ajánlatok rendelkezésre állására vonatkozó állítások (pl. „már csak 2 szoba”, „már csak a mai napon”) szigorúan az adott weboldalra vonatkoznak.



A következő lépés, hogy a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat felveszi a kapcsolatot a szabálytalanságokat tartalmazó 235 weboldal üzemeltetőivel, és felszólítja őket ezek kijavítására. Amennyiben az üzemeltetők nem tesznek eleget a felszólításnak, a nemzeti hatóságok – az alkalmazandó nemzeti jogtól függően közvetlenül vagy a nemzeti bíróságok útján – közigazgatási vagy jogi eljárást kezdeményezhetnek.



A weboldalak uniós szintű átvilágítása (átfogó vizsgálata) többféle ellenőrzést tartalmaz, melyeket a fogyasztóvédelmi hatóságok különböző országokban egyidejűleg folytatnak le. Az ellenőrzések feltárják, hogy az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat tiszteletben tartják-e. Amennyiben az ellenőrzések során megállapítást nyer, hogy egy weboldal sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot, a fogyasztóvédelmi hatóságok kapcsolatba lépnek az érintett vállalkozással, és felszólítják a jogsértés megszüntetésére.

A korábbi átfogó vizsgálatok a következő területekre irányultak: légitársaságok (2007), mobil tartalomszolgáltatás (2008), elektronikai cikkek (2009), internetes jegyvásárlás (2010), fogyasztói hitelek (2011), digitális tartalmak (2012), utazási szolgáltatások (2013), az elektronikai cikkekre vonatkozó garanciák (2014) és a fogyasztói jogokról szóló irányelv (2015).

A Bizottság minden évben kezdeményezi valamely szektor weboldalainak összehangolt átvilágítását. Ennek elvégzéséhez a 28 ország (26 uniós tagállam, Norvégia és Izland) fogyasztóvédelmi hatóságait tömörítő fogyasztóvédelmi együttműködési hálózattól kap támogatást. A hatóságok feladata az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok érvényesítése az EU-ban.

 

Forrás: Europa.eu


Horvátország könnyít a határátlépésen

Horvátország könnyít a határátlépésen 

Horvátország feloldja a ragadós száj- és körömfájás betegség miatt bevezetett intézkedések egy részét, de további rendelkezéseket vezet be a kockázatok megelőzése érdekében.
Zagorje – Horvátország zöld szíve

Zagorje – Horvátország zöld szíve 

Természeti szépségek, történelmi látnivalók és gasztronómiai élvezetek karnyújtásnyira.
Török öröm: ütős vendégszámokkal indította 2025-öt a mediterrán ország

Török öröm: ütős vendégszámokkal indította 2025-öt a mediterrán ország 

Eddig soha nem látott eredményekkel indították az idei turisztikai szezont.
Jelentősen szigorítják a határellenőrzést a németek

Jelentősen szigorítják a határellenőrzést a németek 

Ezúttal nem a száj- és körömfájásjárvány terjedésének megfékezése az ok – másról van szó.
Elege van a turistákból sok helybélinek a Kanári-szigeteken

Elege van a turistákból sok helybélinek a Kanári-szigeteken  

A helyi hatóságok adatai szerint az idén rekordszámú látogató árasztotta el a Kanári-szigeteket.
Szlovák határellenőrzés: továbbra is érvényben a szigorítás

Szlovák határellenőrzés: továbbra is érvényben a szigorítás 

Még egy hónapig azok a szabályok érvényesek, amelyek április 7-én kerültek bevezetésre.
Interaktív kalandtúrák indulnak Bécsben

Interaktív kalandtúrák indulnak Bécsben 

A fiatalokat megcélzó túra fő célja, hogy a résztvevők jobban megismerjék az osztrák fővárost.
Görögország: szigorúbb szabályok a lakóautósoknak

Görögország: szigorúbb szabályok a lakóautósoknak 

Görögország szigorította a lakóautókra vonatkozó szabályozásokat, ami felháborodást váltott ki a lakóautós közösség körében.
Régi-új szakemberrel bővült Dubaj magyarországi képviselete

Régi-új szakemberrel bővült Dubaj magyarországi képviselete 

Bővül a Dubai Department of Economy and Tourism (DET) magyarországi képviselete.
Szűkítik a Mount Everestre induló mászók körét

Szűkítik a Mount Everestre induló mászók körét 

Az utóbbi években több kritika érte Nepált, hogy túl sok engedélyt ad ki sokszor tapasztalatlan túrázóknak is – ezért most jön a szigorítás.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.