Dr. Nagy Zoltán Zsolt dékán köszöntőjében kiemelte, ezzel a rendezvénnyel a tanszék hagyományt szeretne teremteni. Magyarország az egészségturizmusban komoly szerephez juthat, de ehhez elengedhetetlen a szükséges szakembergárda létrehozása.
Pontos definícióalkotás szükséges
A prezentációk sorát Halassy Emőke, a Magyar Turizmus Zrt. Kutatási irodavezetője kezdte. Mint elmondta, rendkívül fontos lenne pontos definíciókkal körülhatárolni az egészségturizmust. A telítődő turisztikai piacon ehhez a szegmenshez kiváló alapokkal rendelkezünk, hosszú távú stratégiákat kell alkotni, de a termék meghatározása és a fogalmak tisztázása nélkül nehézkes a statisztikai mérés. Az ETC és az UNWTO kidolgozott egy tanulmányt Study on Health címmel, ezzel a kezdeményezéssel végre pontosan elkülöníthetővé válnak az egészségturizmus fogalomköréhez tartozó szolgáltatások. A témában hamarosan kerekasztal-beszélgetést szerveznek Budapesten.
Vancsura Miklós, a Sárvári Gyógy- és Wellnessfürdő ügyvezető igazgatója az elmúlt évek fejlesztéseiről beszélt. Sárvár vonzerejét a mai modern igényeket is teljes körűen kielégítő fürdő is növeli, hiszen ma már minden korosztály számára kínálnak kikapcsolódási lehetőséget. A modernizáció és bővítés növelte a vendégszámot.
Több kell a hagyományos egészségturisztikai szolgáltatásoknál
Az egészségturizmus 21. századi kihívásiról Kaisinger András, a Spirit Hotel Thermal Spa vezérigazgatója beszélt. A szálloda a kiváló környezeti adottságok mellett egyedülálló kínálattal rendelkezik, mely a négy őselem találkozása során keletkező harmóniában testesül meg. A Spirit vendégei elsősorban a prevencióra fókuszálnak, egyedi igényeik vannak, elvárják a magas minőséget és a személyre szabott szolgáltatásokat, és erre hajlandók is nagyobb összegeket áldozni. Az igények pedig változnak, és a hagyományos termékstruktúra ma már nem elegendő.
A vendégek részéről érkező új elvárások hívták életre a My Spirit Egészségprogramot, mely során a szállóvendégek pontos egészségügyi állapotfelmérésen vehetnek részt, a holisztikus szemléletű program alternatív gyógymódokat alkalmaz. A projekt része volt a My Spirit applikáció létrehozása is, melyen keresztül követhetik a résztvevők az egészségprogramot.
A jó spa nem épül, hanem megteremtik
Ezzel a gondolattal kezdődött dr. Szegedi Andrea, az EuroSpa Investment Kft. turisztikai tanácsadójának előadása. A spa kifejezést itthon még kevésbé használják. Jelentése eredetileg „Egészség a víz által”, a kelet- és közép-európai turisták mégis inkább a szépészeti szolgáltatásokkal azonosítják, míg az amerikaiak bármit spának tekintenek, mely a teljes ellazulást szolgálhatja. Az egészségturizmus tág fogalomkörén belül a spa iparág egyre vonzóbb a turisták számára, mivel az utóbbi ötven évben drasztikusan nő a mozgásszegény és egészségtelen életmódot folytató emberek és az idősek száma. Az egyes szállodákban kialakított spa-részleg növelheti a vonzerőt és egyediséget. Az egységes minősítési rendszerek alapvető fontosságúak, hiszen a szolgáltató számára a marketinget célirányossá teheti, a vendég is egyre tudatosabban választ. Az ESPA minősítő rendszerének hazánkban egyedül a Sárvári Gyógyfürdő felel meg.
Potenciális fürdővendégek: kínai turisták és a fiatalok
Aranyossy Mihály, a Magyar Turizmus Zrt. Nemzetközi és Kongresszusi Igazgatóságának irodavezetője előadásában arra a kérdésre kereste a választ, kerülhet-e a fókuszba a közép-európai egészségturisztikai termék a kínai turisták utazásakor. A világ legnagyobb számú, legtöbbet utazó és legtöbbet költő turistái a kínaiak, 2016-ban várhatóan 133 millióan kelnek útra és 11%-uk fogja Európát, azon belül talán Magyarországot felkeresni. A kínai turista egyre fiatalabb, önálló, online intézi utazásait, érdeklődése szegmentált. A kínaiak szívesen utaznak egészségturisztikai motivációval is külföldre, hosszú távon jelenthetnek fizetőképes keresletet akár az európai egészségturizmusnak is.
Czinege Szilvia a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. képviseletében a fiatalok megszólítását helyezte előadása célkeresztjébe. A budapesti fiatalság korlátozott számban látogatja a város egyébként világszinten páratlan gyógyvízkincsét nyújtó fürdőit. Az utóbbi években a holding egyre inkább nyit a fiatalok felé, különleges vízi partikat rendez fürdőiben. Az elmúlt öt évben a fejlesztések és új koncepciók hatására a 12 fürdőkomplexumban összesen 1 millió fővel nőtt a vendégszám. Budapest gyógyfürdőinek látogatottsága az európai átlagtól elmarad, ennek legfőbb oka, hogy a nagyszerű fürdők közelében nincs elegendő és megfelelő szálláshely.
A szakmai nap lezárásaként dr. Németh Ákos, az Országos Meteorológiai Szolgálat főtanácsosa előadásában a turisztikai klimatológiával foglalkozott. Nem is gondolnánk, milyen lényeges feladat egy-egy szabadtéri fürdő tervezésekor figyelembe venni az időjárási tényezőket a megfelelő klimatikus viszonyok megteremtéséhez. A klimatológiai indexek figyelembevételével megtervezhető egy gyógyfürdő éves működése a kül- és beltéri fürdőmedencék használatát illetően.