A magyar turista ebben jár élen az egész régióban

Az idén külföldi nyaralásra induló magyarok 83%-a a helyszínen is bankkártyával, okostelefonnal vagy okosórával tervez fizetni, ezzel Magyarország első a régióban a Visa nyolc közép- és kelet-európai országra, köztük hazánkra is kiterjedő, „Utazási és fizetési szokások 2023” címmel megjelent tanulmánya szerint.

A Visa CEE Utazási és Fizetési Szokások 2023 felmérése a következő országokra terjedt ki: Bulgária, Horvátország, Csehország, Magyarország, Lengyelország, Románia, Szlovákia és Szlovénia. A Kantar kutatócég 2023 márciusában végezte el a felmérést 1000 fős reprezentatív mintán (18-65 évesek) az említett országok mindegyikében.

A kutatásból az látszik, hogy a digitális fizetések a legnépszerűbbek a közép-kelet-európai megkérdezettek körében, és több mint háromnegyedük tervez így fizetni külföldi nyaralása során. Magyarország a felmért nyolc ország közül élen jár ezt a tendenciát tekintve: a külföldre utazó magyarok 83%-a kártyával, okostelefonnal vagy okosórával kíván fizetni a nyaralása során - derült ki a budapesti High Note Skybarban megrendezett sajtótájékoztatón. 

A hagyományos Visa-kártyával, vagy az okostelefonnal, illetve okosórával fizetni külföldön ugyanolyan gyors, kényelmes és biztonságos, mint saját hazánkban - a vizsgált országok válaszadói a külföldi kártyás fizetés előnyeiként a kényelmet (58%), a biztonságot, így azt, hogy nem kell félnünk a készpénz elvesztésétől (53%) és a gyorsaságot (52%) nevezték meg.

Már telefonnal és okosórával is egyre többen fizetünk
A magyar utazók ötöde (21%) okostelefonnal vagy okosórával szeretne fizetni. A régióban a külföldi mobilfizetés a lengyel és a román turisták körében is népszerű, az arány 22% mindkét nemzet esetében.
“A fizetés egyik legnépszerűbb módja - többek között a külföldi nyaralások során - a mobiltárca, amelyet a Visa rendszerei és technológiái támogatnak” - nyilatkozta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős területi vezetője. “Amikor a felhasználó hozzáadja kártyáját egy okostelefon digitális pénztárcájához, a Visa az adatokat egy egyedi számsorral helyettesíti. Ez a tokenizálásnak nevezett technológia egy extra biztonsági réteget jelent. A Visa segítségével a fogyasztók védettek a csalás, a kártya elvesztése vagy ellopása ellen, mivel lehetőségük van visszatérítést kérni, ha valami probléma történik” - tette hozzá Sármay Bence.

„A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2022-ben nagymértékben emelkedett a mobiltárcába regisztrált kártyák száma, így év végén már 1,7 millió kártya volt használható okostelefonnal. Ezeknek a szolgáltatásoknak a használata is dinamikusan bővült, 2022 utolsó negyedévében a kártyás fizetéseknek már közel az ötöde mobilba regisztrált kártyával történt. Ezek az adatok is mutatják, hogy az ügyfelek egy része nyitott az új technológiákra, ezek a szolgáltatások pedig itthon és utazás közben egyaránt egyszerűsíthetik a fizetéseket” – mondta Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója.
Visa kártyával a világ több millió elfogadóhelyén, több mint 150 féle valutában lehet fizetni, és a turisták szívesen használják is ezt a lehetőséget. A magyarok leginkább éttermekben, élelmiszerboltokban, múzeumokban, ajándékboltokban és a tömegközlekedésen fizetnek kártyával vagy okostelefonnal.

A magyarok csaknem negyede másik kártyára vált utazása során
A magyar utazók több mint fele (57%) ugyanazt a fizetési kártyát tervezi használni külföldön, mint otthon. A magyar válaszadók 23%-a másik kártyára vált, ami még a románok (25%) és a lengyelek (23%) körében kedvelt megoldás. A bankkártyát váltó magyarok 33%-ának multidevizás bankszámlája van. A közép-kelet-európai utazók háromnegyede már útrakelése előtt dönt a külhonban használandó fizetési módról.
A Visa betéti kártyái elérhetőek az MKB Bank és a Takarékbank egyesülésével nemrég létrejött MBH Bank kínálatában is. „A gondtalan utazás érdekében javasoljuk ügyfeleinknek, hogy külföldi utazás előtt feltétlenül tájékozódjanak arról, hogy bankkártyájukhoz – legyen szó lakossági vagy vállalati, betéti vagy hitelkártyáról - kapcsolódik-e beépített utasbiztosítás, és ha igen, milyen feltételekkel” – javasolja az MBH Bank Lakossági termékmenedzsment vezetője.

Az élményen nem, inkább a szálláshelyen spórolunk

A szakember kiemelte, hogy ahogyan minden évben, bankjuk is végzett egy kutatást a hazai közönség utazási terveiről, szokásairól. Eszerint saját megtakarításból költenek leginkább utazásra honfitársaink, illetve az adott havi jövedelmükből, harmadik helyen pedig a SZÉP-kártyás költések állnak. Utóbbi aránya 2019-hez képest 4 százalékkal nőtt és jelenleg 26-os a részaránya. Az MBH felméréséből az is kiderült, hogy a magyarok 50 százaléka belföldi utazást tervez idén, és az élményeken kevésbé spórolnak, inkább a szálláshelyek minőségén vagy a tartózkodás hosszán húzzák meg a nadrágszíjat.

A magyarok mindössze negyede köt utasbiztosítást

“Amennyiben nincsen vagy az adott utazáshoz magasabb térítési összegű biztosításra van szükség, a már meglévő beépített biztosítás mellé opcionális utasbiztosítás köthető. Opcionális utasbiztosítás igényelhető a VISA Fenntartható bankkártya mellé is, amely környezettudatos ügyfeleink számára lehet kiemelt választás, hiszen amellett, hogy kedvező feltételeket biztosít a vásárlásokhoz, külföldön, belföldön, online, vagy akár digitális formában a telefonon is, 100%-ban újrahasznosított anyagból készül” – tette hozzá Kelemen Tamás, aki azt is elmondta, hogy kutatásuk eredményeként negyed-negyed arányban vannak azok a válaszadók, akik kötnek utasbiztosítást, akik általában kötnek, akik általában nem kötnek, és akik egyáltalán nem kötnek.

A magyarok fele interneten vásárolja utazását
Az e-kereskedelem elterjedésével egyre inkább az interneten vásárolunk különféle termékeket és szolgáltatásokat. Ezért nem meglepő, hogy a nyaralásért is online fizetünk. A hazai egyedi utazók 80%-a vásárol majd valamilyen szolgáltatást online: 69%-uk szállást, 27%-uk költ közlekedésre, 21%-uk pedig a belépődíjakra és a kirándulásokra költ. A közlekedés, a szállás vagy a további látnivalók kifizetésekor a magyarok jellemzően kártyával vagy digitális pénztárcával fizetnek.

A Visa tanulmánya szerint a külföldre szervezett utazási csomagot vásárló magyarok közel fele (49%-a) ezt az interneten teszi, az utazási irodák weboldalain vagy a számos utazásszervező ajánlatát összesítő platformokon keresztül. A szervezett utakat választó nyaralók több mint kétharmada (67%) kártyával vagy digitális pénztárcával fizet a utazásáért. Az üdülésük megvásárlását online intézők aránya Horvátországban, Szlovákiában és Szlovéniában a legmagasabb, a külföldre utazók háromnegyede online vásárol.

Az infláció ellenére a magyarok harmada külföldön tervez nyaralni
A megkérdezett magyarok 32%-a tervezi, hogy idén külföldre megy nyaralni. Minden második magyar 200 és 400 euro közötti összeget tervez költeni személyenként külföldi nyaralásra, a tervezett utazások átlagos hossza pedig 7 nap.
A külföldre utazók 44%-a nem szeretne lemondani utazási terveiről még akkor sem, ha az infláció továbbra is magas maradna és a megélhetési költségek emelkednek. A külföldre utazó magyarok 55%-a azonban ebben az esetben gazdaságosabb szálláslehetőségek után nézne, 55%-uk pedig fontolóra venné az utazása lerövidítését.
A magyarok közel 50%-ának külföldi nyaralási terveit nem befolyásolja a feszült geopolitikai helyzet, míg 37%-uk kijelentette, hogy idén végre elutazik egy korábban a Covid-19 világjárvány miatt elhalasztott útra - ez különösen igaz a legfiatalabb válaszadókra.

Honfitársaink kétharmada két külföldi utazás tervez idén
"A magyarok a leggyakrabban Horvátországot (24%), Olaszországot (20%), valamint Ausztriát (19%) és Görögországot (14%) említették úti célként. Honfitársaink egyszerűen pihenni szándékoznak - a kikapcsolódást városnézéssel vegyítve. A megkérdezettek 13%-a aktívan, túrázással és sportolással tölti külföldi szabadságát” - tette hozzá Sármay Bence.
A külföldi utazást tervező magyarok kétharmada legalább kétszer akar külföldre menni idén, de a második utazás általában csak 1-2 napos lesz. Ezek főként városlátogatások, amelyek különösen népszerűek a millenialok és a Z generációhoz tartozók körében. Ilyenkor a kártyás, okostelefonos vagy okosórás fizetés különösen hasznos lehet. Londonban a tömegközlekedési jegyekért csak digitálisan lehet fizetni, a világ legkészpénzmentesebb országának tartott Svédországban pedig sok moziban, étteremben és üzletben a digitális fizetés lehet az egyetlen lehetőség.

Fizetési tippek külföldre utazóknak

A tájékoztatót tartó szakemberek jó néhány hasznos tanácsot is megosztottak a résztvevőkkel, hogy mire érdemes odafigyelni az utazás megkezdése előtt, illetve utazáskor a zökkenőmentes fizetés érdekében. Elhangzott, hogy ha külföldön kártyájával fizetünk vagy készpénzt veszünk fel, előfordulhat, hogy választanunk kell a helyi pénznem vagy a forint között. Ha a helyi pénznemet választjuk, versenyképesebb árfolyamot kaphatunk. Felhívták arra is a figyelmet, hogy a Visa bankkártya használata külföldön kedvezőbb árfolyamú lehet, mintha pénzváltóban váltana valutát. Rámutattak, hogy indulás előtt érdemes módosítani beállított limitjeinket, és az úton tervezett fogyasztási szokásainkhoz igazítani. Jó jelezni bankunknak, ha távoli, egzotikus országba készülünk, hogy kártyacsalást feltételezve óvintézkedésként ne tiltsák le kártyánkat. Az is hasznos, ha felfrissítjük emlékezetünkben PIN kódjainkat és kéznél van a bankunk ügyfélszolgálati telefonszáma is. Továbbá, előre érdemes itthon gondolkodni, ha külföldön szállodába megyünk, illetve autót bérlünk, mivel ezekhez hitelkártyát kérhet a szolgáltató. Ehhez pedig még indulás előtt hitelbírálási eljárásra lehet szükség.

A tájékoztatón zárásként még az az érdekes adat is elhangzott, hogy az Európai Unióban a kártyás visszaélések rangsorában hátulról a harmadik helyen állunk, ami további bizalmat ébreszthet a hazai fogyasztókban az eletronikus fizetési módok iránt.


 



 

 


Magyar design a nemzetközi élvonalban

Magyar design a nemzetközi élvonalban 

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) immár negyedik alkalommal biztosít megjelenési lehetőséget a kreatívipari szereplőknek a designipar egyik legnívósabb szakmai eseményén, a Milan Design Weeken április 7-13. között.
Mátraszentistváni Sípark: soha ennél rosszabb szezont!

Mátraszentistváni Sípark: soha ennél rosszabb szezont! 

Közel ötvenezer vendéget fogadott a Sípark a 2023-2024-es téli szezonban.
Több, mint ötven koncert – teljes a Jazzfest Budapest programja

Több, mint ötven koncert – teljes a Jazzfest Budapest programja 

A Jazzfest Budapest április 27. és május 14. között negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a főváros különböző helyszíneire.
Még jelentkezhet a Kerékpáros Turisztikai Konferenciára

Még jelentkezhet a Kerékpáros Turisztikai Konferenciára 

Így még azok is csatlakozhatnak előadóként, akik nem tudták időben elkészíteni az absztraktjukat.
Vidéki vs. fővárosi rendezvényhelyszínek – szakértői kerekasztal a Rókusfalvy Birtokon

Vidéki vs. fővárosi rendezvényhelyszínek – szakértői kerekasztal a Rókusfalvy Birtokon 

Az „Út a fenntartható desztinációmenedzsment felé” című kerekasztalbeszélgetés a vidéki és fővárosi rendezvényhelyszínek szerepét vizsgálta.
Francia példa a szatmári és beregi térségben a turizmus fellendítéséért

Francia példa a szatmári és beregi térségben a turizmus fellendítéséért 

Cél, hogy a helyi nyersanyagok és termékek, valamint a térség épített és természetei értékei széles körben ismertté váljanak.
Várják a pályázatokat a MaReSz Flash Awardra

Várják a pályázatokat a MaReSz Flash Awardra 

Már több mint 50 pályázat érkezett az idei Flash díjra, a rendezvényszakma legnevesebb megmérettetésére.
Elkészült a V4 országok zarándokhelyeinek digitális térképe

Elkészült a V4 országok zarándokhelyeinek digitális térképe 

A projekt a Visegrádi országok zarándokturizmusának támogatását célozza meg.
Visit Hungary: összesítő adatok a tavalyi belföldi vendégforgalomról

Visit Hungary: összesítő adatok a tavalyi belföldi vendégforgalomról 

Magas volt a belföldi vendégforgalom 2024-ben, a vármegyék nyertese Veszprém volt, ahol több mint egymillió hazai vendéget fogadtak.
Elérhető állások a vendéglátás és idegenforgalom területén

Elérhető állások a vendéglátás és idegenforgalom területén 

Az emberek szabadidejüket szívesen töltik az otthonuktól távol, mert így egy kicsit ki tudnak törni a megszokott mókuskerékből. A szabadság alkalmat ad arra, hogy kiszabaduljanak a hétköznapok monoton rutinjából. De mi a helyzet azokkal, akik azért dolgoznak, hogy más jól érezhesse magát a pihenése alatt?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.