Agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet az influencer marketing

2021. december 17-én az Európai Bizottság közzétette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló Irányelv (UCP Irányelv) értelmezéséről szóló dokumentumot. A szöveget a CERHA HEMPEL Dezső és Társai Ügyvédi Iroda fogyasztóvédelmi szakértői elemezték a Kreatívnak eljuttatott közleményükben.

A fogyasztóvédelmi hatóságok egy adott kereskedelmi gyakorlat jogsértőnek minősítésekor azt vizsgálják, hogy az alkalmas-e arra, hogy a fogyasztó ügyleti döntését torzítsák.

Mi az az ügyleti döntés?

Az ügyleti döntés fogalmát eddig is nagyon tágan értelmezték a fogyasztóvédelemmel foglalkozó hatóságok, a Közlemény révén ugyanakkor e szigorú jogértelmezés (ti. hogy akár egy weblap felkeresése is minősülhet ügyleti döntésnek) további megerősítést látszik nyerni. A Bizottság a dokumentumban – ami ugyanakkor nem minősül jogszabálynak, így az nem köti a tagállami hatóságokat, bíróságokat – úgy foglal állást ugyanis, hogy egy online reklámra vagy linkre kattintás, valamint egy internetes felületen történő további böngészés vagy legörgetés is minősülhet ügyleti döntésnek.

A dokumentum bár részletesen bemutatja az egyes online térben előforduló kereskedelmi gyakorlatokat, amelyek az Irányelv hatálya alá tartoznak, adós maradt annak kimondásával, hogy az internetet használó átlagfogyasztót célzó reklámok esetén a fogyasztók tudatossága magasabb. Ugyanis megtanulták alkalmazni például az ár-összehasonlító oldalakat, vagy tisztában vannak azzal, hogy egy kattintással elhagyhatják a nekik nem tetsző oldalakat. „Ilyen formán meglátásunk szerint az ügyleti döntés tág értelmezése nincs figyelemmel a megváltozott élethelyzetekre, társadalmi viszonyokra”, magyarázza Kocsis Márton, a vállalat versenyjogi szakértője.

A Bizottság felfigyelt a véleményvezérekre

A Bizottság a korábbi anyagaiban nem tárgyalta az ,,influencer marketing” témáját, azonban a most megjelent Közleményében világossá teszi, hogy nagyon sok esetben megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősülhetnek a véleményvezérek terméket/szolgáltatást népszerűsítő tartalmai.

A Bizottság kiemeli ugyanis, hogy ahhoz, hogy egy tartalom kereskedelmi aspektussal rendelkezzen, vagyis ,,fizetett hirdetés”-nek minősüljön, nem szükséges, hogy azért az influencernek pénzbeli juttatás járjon, hanem az bármilyen ellenszolgáltatás (így még a nem kért ajándékok) esetén is megvalósul. A jogsértés elkerüléséhez feltétlenül szükséges, hogy az influencer tartalmak kereskedelmi eleme / jellege kellően kiemelkedő módon fel legyen tüntetve, figyelemmel a kontextusra, elhelyezkedésre, időzítésre, hosszúságra, nyelvezetre, célközönségre stb., és hogy mindez minden egyes kereskedelmi kommunikációt tartalmazó tartalomnál érvényesüljön.

„A Közleményben ugyanakkor számunkra meglepő és talán túl szigorú újdonság, hogy a Bizottság álláspontja szerint az influencer marketing egyes esetekben agresszív kereskedelmi gyakorlatnak is minősülhet, annál fogva, hogy a véleményvezér-közönség reláció a bizalomra és a személyes kapcsolatra épül. Továbbá – szerintünk helyesen – különösen igaz ez, a sérülékeny fogyasztói csoportok esetén, mint például a gyermekeknél, akiknek szóló reklámozásra (gyerekreklámok) még szigorúbb követelmények vonatkoznak”, fejtette ki a CERHA HEMPEL fogyasztóvédelmi szakértője.

A teljes cikk ITT található

Forrás: Kreativ.hu


A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról 

A SZÉP-kártya felhasználási szabályainak 2025. január elsejei módosítása milyen hatással lehet a hazai turizmus és vendéglátás szektorra?
Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.