Decemberben romlottak a turisztikai cégek várakozásai

A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről. A tavalyi év utolsó hónapja visszaesést hozott.

A TKI index 2022. decemberben -22 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), mely azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket továbbra is romlónak érzékelik (ezzel összehasonlítva a szolgáltatási szektor egészének konjunktúraindexe -14 pontot mutatott). Novemberhez képest az index értéke 7 ponttal csökkent, így szeptember óta 15 ponttal romlott a konjunktúra az ágazatban. A decemberi csökkenés mindhárom alszektort érintette.


A TKI index alszektorok szerint - 2022. május-december (pont)

Forrás: GKI; Megjegyzés: -100-tól +100-ig terjedő skálán (ahol -100 azt jelenti, hogy jelentősen romlik, +100 pedig azt, hogy jelentősen javul)


A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest -9 ponton áll, mely azt mutatja, hogy lassú ütemben, de csökkent a kereslet  a turisztikai ágazatban a munkaerő iránt. A következő három hónapra vonatkozóan -8 pontot mértünk, mely azt jelenti, hogy a cégek kissé tovább csökkentik a munkaerőállományukat.

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 11%-a vár a növekedést a vendégéjszakák számában (előző hónapban 4%), 44%-uk stagnálást, s 45%-uk vár visszaesést (előző hónapban 13%). A vendéglátásban működők közül 10% vár vendégforgalom növekedést (előző hónapban 4%), míg 61% stagnálást, 29%-uk pedig visszaesést vetít előre (előző hónapban 19%).

A turisztikai cégek 84%-a az áraik, 88%-a a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 17%-ot, míg a működési költségek növekedése 45%-ot tett ki. Vagyis a cégek egyre kevésbé tudják áthárítani a költségnövekedést a fogyasztókra. Az olló novemberben és decemberben jelentősen nyílt (az októberi 5 körüliről decemberre 28 százalékpontra). Mindez alátámasztja azt, hogy a turisztikai érdekvédelmi szervezetek javaslatára a kormány a szektor mikro-, kis- és középvállalkozásai számára a 2023 első negyedéves energiafogyasztás növekmény (előző év azonos időszakához képest) felére vissza nem térítendő támogatást nyújt.

Árak és működési költségek változása az előző 3 hónapban
2022. május-december (%)

 


Forrás: GKI

Decemberben a turisztikai cégek 55%-a jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (novemberben 44% volt ez az arány), 34%-uk nem változtat az árakon, míg 10% jelzett csökkentést (utóbbi jóval magasabb arány, mint az előző havi 1%). A turisztikai cégek 47%-a a közelmúltban is emelt árat és a közeljövőben is emelni fog (ez az arány novemberben 40% volt).
Az üzleti tevékenység eredményének indexe a jelenhez képest a következő három hónapra -27 ponton áll, mely önmagában is visszaesést jelez, ugyanakkor 19 pontos romlást mutat novemberhez képest. A fentiek miatt szükséges az értékesítési árak emelése.

A részletes elemzés a csatolmányban olvasható.


 Turizmusmarketing konferencia Pécsett

Turizmusmarketing konferencia Pécsett 

2025. április 11-én rendezik Pécsett a hazai turizmus- szakmai konferenciák zászlóshajójává vált évenkénti turizmusmarketing konferenciát.
Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein

Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein 

A március 27-28-i régiós üléseken több mint 150 szállodaipari szakember vett részt.
Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány

Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány 

A helyzet azért is aggasztó, mert a két telep a magyar-szlovák határ közelében van.
A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre

A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre 

A fizetés mértéke és a juttatási csomag a legfőbb vonzerő.
Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine  

Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.
Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben 

Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.
Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál 

Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.
Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.
Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön

Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön 

Matyó Húsvét Mezőkövesden április 20-21-én.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.