Dübörgő budapesti nyár, a vártnál kevesebb külföldi a Szigeten, zöld lámpa a Rác fürdőnek

A Turizmus Világnapja alkalmából, szeptember 27-ére Fővárosi Turisztikai Kerekasztalt hívott össze a Budapest Brand nZrt., Faix Csaba vezetésével, amelynek fő témája a Tourism & Green Investments volt. A nyári aktivitásokról eredményekről először a vezérigazgató számolt be a meghívott közönségnek, majd a szakmai program további részeként Kádár Tamás, a SZIGET Kulturális és Menedzser Iroda Kft. cégvezetője, őt követően Szűts Ildikó, a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. vezérigazgatója, végül dr. Böröcz Lajos, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetségének főtitkára tartottak előadást, illetve válaszoltak Faix kérdéseire.

Budapest az idei évben a 2019-es rekordévnél jobb számokat produkált, a vendégszám (2,7 millió) 200 ezer fővel haladja meg az előző év azonos időszakában mértet, emelte ki prezentációjának elején Faix Csaba, a Budapest Brand nZrt. vezérigazgatója.

Forma 1, Sziget, atlétikai vébé

A Budapest Kártyáról szólva megtudtuk, mintegy 30 százalékkal haladta túl az eladások számai a tavaly értékesített kártyákat. A nyár nagy turisztikai eseményei kapcsán Faix elmondta, a Formula 1-re való, szintén Budapest Kártyával való kijutás lehetőségével nagy sikert könyvelhettek el, akárcsak azzal a CityPass-nak nevezett, általuk kínált kártyával, amellyel a Sziget látogatóit „csalogatták be”, a városba, a koncertfolyam ideje alatt a Hajógyári-szigetről. És persze az Atlétikai vébé sem maradhatott ki a sikerek felsorolása közül, hiszen itt is részt vett a Budapest Brand, és csak egyet bánnak, mondta a vezérigazgató, hogy ez a sportprogram sajnos nem lesz a közeljövőben, annyi látogatót vonzott a versenyek idején Budapestre.

Az őszi szezonról elmondta, hogy ez az igazi citybreak időszaka – nagy tömegeket várnak tehát, akik rövid városlátogatásra érkeznek majd, végül szólt a karácsonyi vásárok időszakáról is, az is nyilván nagy tömegeket mozgat majd meg a fővárosban – nem véletlenül. Egy olyan jó hírrel is szolgált a jelen lévő fővárosi szolgáltatóknak, hogy Budapesten advent időszakára ismét lesz díszkivilágítás, a Covid keserves sötétbe burkolódzó városképe már a múlté.

Aldi, a Sziget legsikeresebb gasztroszereplője

Kádár Tamás, a Szigettel kapcsolatban elmondta, látványban, megjelenésben az idei Sziget aratott, azonban a nézőszámmal a szervezők korántsem elégedettek. Főleg a 6 napos bérletek területén volt idén látványos visszaesés. A napi jegy, amit alapvetően a hazai közönség vesz igénybe, jól fogyott, ám a hatnapos bérletek visszaesése egyben azt is jelezte számukra, hogy sokkal kevesebb külföldi érkezett a 2023. évi programokra, mint a korábbi években. Lehet ezt a Covid-ra, meg a tavalyi nagy, aszályos esztendőben tapasztalható porfelhőkre fogni, de alapvetően inkább a repülőjegyekben, szállások és fogyasztás esetén történt drasztikus áremelkedésekben kell keresni a fő okot. Egy példát említett: a korábban 50-60 eurós fapados repjegy árak idén már 200-250 euróra rúgtak, és ezt azért már nem igazán engedhette meg magának a Sziget közönsége.

Akiknek kapcsán azt is elmondta a cégvezető, hogy idősödik a koncertfolyam látogatóinak közönsége – ezért jövőre fiatalokat bevonzó, un. U21-eseket megszólító, olcsóbb utazási csomagokat állítanak össze. Vasúti charter, meg buszos megoldások is vannak a képben, a jegyárakon azonban nem akarnak változtatni – szerintük azok európai koncertjegyárakhoz képest versenyképesek. Azonban a Sziget gasztroárainak kapcsán az is árulkodó adat, zárta a beszélgetést a Sziget szakértője, hogy hiába volt egy étel ára mindenütt rögzítve a koncertek idején, az árak mégis elszálltak mindenütt a jelen lévő árusoknál, ezért a Sziget idején a legkeresettebb gasztro-egység bizonyítottan az Aldi kihelyezett üzlete volt.

Drágább a főváros, a fürdők díjai is emelkedtek

Szűts Ildikó, a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. vezérigazgatója prezentációjában először áremelésüket indokolta meg: az európai történelmi fürdők áraihoz igazították a budapestieket, emiatt lett magasabb a belépők ára 30 százalékkal. Ami valóban jelentős emelés, meg is érezték ezt a vendégszámban, tette hozzá a vezérigazgatóasszony. De nem csak a külföldi történelmi fürdők árai nőttek – Budapesten mindenütt drágább az élet, mint tavaly, és ez is tény, ezért sem csoda, hogy a fürdőárak sem maradtak ki a sorból. Így is külföldi vendégszámban mintegy 10 százalékos emelkedést mértek a nyáron, az év első nyolc hónapjában 2,6-2,7 millióan váltottak jegyet hozzájuk, és ennek nagyjából a fele külföldről érkezett.

113 turisztikai partnerrel dolgoznak együtt a fürdőcég, őszi-téli terveik közül pedig kiemelte, hogy folytatják a tavaly nagy sikerrel elkezdett Lumina Park Palatinust idén is, sőt, „megfejelik” még egy attrakcióval: a Római Strand területén is létrehoznak a Christmas Village-t, vagyis egy vadonatúj fényparkot. Végül egy örömhírről is beszámolt a jelen lévő szakmai közönségnek Szűts Ildikó – ami egyébként, aki figyelte az aznapi híradásokat, már végigszaladt a médiában -, miszerint a Fővárosi Közgyűlés a szerdai nappal döntött arról, hogy indulhat a Rác Fürdő felújítása – kiírhatják rá a közbeszerzési pályázatot. És még egy őszi-téli eseményről is beszámolt zárszóként: az Európai Történelmi Fürdővárosok Szövetségének (EHTTA) közgyűlését Budapesten tartják idén, november 31 és december 1-je között.

TOURBAN – a fenntarthatóságért

Záróelőadásként dr. Böröcz Lajos, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetségének főtitkára tartottak előadást, aki többek közt elmondta: „A TOURBAN segítségével a turisztikai kis- és középvállalatok hatékonyan léptek a fenntarthatóság útjára.

Felkerültünk a világtérképre a mozgáskorlátozottak utaztatása terén, és olyan eredmények születtek, amelyek példaként szolgálnak más vállalatoknak a fenntarthatóság irányába, mondta a turisztikai szakértő idei tematikájukkal kapcsolatban.

Átadták a Budapest Turizmusáért díjat
A Madhouse Budapestben megrendezett eseményen dr. Bősz Anett főpolgármester-helyettes adta át a Budapest Turizmusáért Díjat, amelyet évente a Turizmus Világnapjához kapcsolódóan egy olyan turisztikai szereplőnek ítélnek oda, aki belföldi és nemzetközi viszonylatban is hozzájárul a Budapest márka építéséhez. Idén Flesch Tamás vehette át a díjat, aki 40 éve tartó sikerekben gazdag pályafutásának ideje alatt számos hotel munkáját segítette. Társtulajdonosa a Continental Groupnak, amely a magyar turisztikai szakma egyik meghatározó szereplője. A szállodacég alá olyan magas minőséget képviselő hotelek tartoznak, mint az elsőként megnyitott Hotel Moments vagy a dunai panorámával rendelkező Hotel Vision Budapest.

Flesch részt vett a MABEUSZ 2010-es alapításában, valamint 2017-től az MSZÉSZ vezetői karát erősít, ahol 2019-től két és fél évig elnöki pozíciót töltött be. Ez az időszak magába foglalta a koronavírus-járvány következtében kialakult krízishelyzetet, amely során a szervezet vezetőjeként segítette a turizmus-vendéglátásban tevékenykedő vállalkozások életben maradását. 2023. január 1-jétől ismét az MSZÉSZ elnöki pozícióját tölti be, és a folyamatos fejlődést szorgalmazza.
A szakember csapatmunkának nevezte sikereit, és elmondta, hogy a hazai és egyben a budapesti turizmus is visszatért végre oda, ahová vissza kellett térnie.

 

Forrás: Budapest Brand nZrt

Forrás: Fotók: Képszerkesztőség/Pelikán János


Ősszel a Balatonnál

Ősszel a Balatonnál 

Több mint ezerötszázan nyitva vannak a Balatonon ősszel is, negyven pincészet kedvezményekkel várja azokat, akik most indulnak a régióba.
CSR-akció a reptér Runway Run bevételeiből

CSR-akció a reptér Runway Run bevételeiből 

A nevezési díjakból 19 884 768 forint gyűlt össze.
Válságban a fesztiválszektor?

Válságban a fesztiválszektor?  

Vegyes képet mutat az idei szezon.
Három napon át Nemzeti Vágta Szilvásváradon

Három napon át Nemzeti Vágta Szilvásváradon 

Idén háromnapossá bővült 17. Nemzeti Vágta.
Megvan az év kilátója és turistaháza

Megvan az év kilátója és turistaháza 

A tíz kilátó közül a pannonhalmi Boldog Mór-kilátó gyűjtötte be a legtöbb kedvelést, szám szerint 1346-et. A turistaház kategóriában a Turistapark Szentlélek lett a nyertes 1822 érvényes szavazattal.
Pénteken Állatok Világnapja

Pénteken Állatok Világnapja 

Egész évben biztosítanak a szeretetükről és az önzetlen odaadásukról- ezen az októberi napon legyenek ők a reflektorfényben.
Európai közös nyilatkozat az erdők védelméről

Európai közös nyilatkozat az erdők védelméről 

A bonni eseményen 33 ország magas rangú képviselője vett részt.
Ennyibe kerülhet idén egy  céges karácsonyi parti

Ennyibe kerülhet idén egy céges karácsonyi parti 

A 200 fő feletti vállalatok bajban lehetnek, ha még nem foglalták le a céges karácsonyi események helyszíneit.
Száz helyszínen csak design - Budapest Design Week

Száz helyszínen csak design - Budapest Design Week 

A Magyar Divat & Design Ügynökség feladatköre 2024 augusztusával kiegészült a Budapest Design Week megvalósításával.
Egyre több dán és svéd turista Budapesten

Egyre több dán és svéd turista Budapesten 

A dánok ugyanezen listán tavaly a tizenhatodik helyen szerepeltek, idén pedig bekerültek a top háromba. 

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.