Dübörgő budapesti nyár, a vártnál kevesebb külföldi a Szigeten, zöld lámpa a Rác fürdőnek

A Turizmus Világnapja alkalmából, szeptember 27-ére Fővárosi Turisztikai Kerekasztalt hívott össze a Budapest Brand nZrt., Faix Csaba vezetésével, amelynek fő témája a Tourism & Green Investments volt. A nyári aktivitásokról eredményekről először a vezérigazgató számolt be a meghívott közönségnek, majd a szakmai program további részeként Kádár Tamás, a SZIGET Kulturális és Menedzser Iroda Kft. cégvezetője, őt követően Szűts Ildikó, a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. vezérigazgatója, végül dr. Böröcz Lajos, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetségének főtitkára tartottak előadást, illetve válaszoltak Faix kérdéseire.

Budapest az idei évben a 2019-es rekordévnél jobb számokat produkált, a vendégszám (2,7 millió) 200 ezer fővel haladja meg az előző év azonos időszakában mértet, emelte ki prezentációjának elején Faix Csaba, a Budapest Brand nZrt. vezérigazgatója.

Forma 1, Sziget, atlétikai vébé

A Budapest Kártyáról szólva megtudtuk, mintegy 30 százalékkal haladta túl az eladások számai a tavaly értékesített kártyákat. A nyár nagy turisztikai eseményei kapcsán Faix elmondta, a Formula 1-re való, szintén Budapest Kártyával való kijutás lehetőségével nagy sikert könyvelhettek el, akárcsak azzal a CityPass-nak nevezett, általuk kínált kártyával, amellyel a Sziget látogatóit „csalogatták be”, a városba, a koncertfolyam ideje alatt a Hajógyári-szigetről. És persze az Atlétikai vébé sem maradhatott ki a sikerek felsorolása közül, hiszen itt is részt vett a Budapest Brand, és csak egyet bánnak, mondta a vezérigazgató, hogy ez a sportprogram sajnos nem lesz a közeljövőben, annyi látogatót vonzott a versenyek idején Budapestre.

Az őszi szezonról elmondta, hogy ez az igazi citybreak időszaka – nagy tömegeket várnak tehát, akik rövid városlátogatásra érkeznek majd, végül szólt a karácsonyi vásárok időszakáról is, az is nyilván nagy tömegeket mozgat majd meg a fővárosban – nem véletlenül. Egy olyan jó hírrel is szolgált a jelen lévő fővárosi szolgáltatóknak, hogy Budapesten advent időszakára ismét lesz díszkivilágítás, a Covid keserves sötétbe burkolódzó városképe már a múlté.

Aldi, a Sziget legsikeresebb gasztroszereplője

Kádár Tamás, a Szigettel kapcsolatban elmondta, látványban, megjelenésben az idei Sziget aratott, azonban a nézőszámmal a szervezők korántsem elégedettek. Főleg a 6 napos bérletek területén volt idén látványos visszaesés. A napi jegy, amit alapvetően a hazai közönség vesz igénybe, jól fogyott, ám a hatnapos bérletek visszaesése egyben azt is jelezte számukra, hogy sokkal kevesebb külföldi érkezett a 2023. évi programokra, mint a korábbi években. Lehet ezt a Covid-ra, meg a tavalyi nagy, aszályos esztendőben tapasztalható porfelhőkre fogni, de alapvetően inkább a repülőjegyekben, szállások és fogyasztás esetén történt drasztikus áremelkedésekben kell keresni a fő okot. Egy példát említett: a korábban 50-60 eurós fapados repjegy árak idén már 200-250 euróra rúgtak, és ezt azért már nem igazán engedhette meg magának a Sziget közönsége.

Akiknek kapcsán azt is elmondta a cégvezető, hogy idősödik a koncertfolyam látogatóinak közönsége – ezért jövőre fiatalokat bevonzó, un. U21-eseket megszólító, olcsóbb utazási csomagokat állítanak össze. Vasúti charter, meg buszos megoldások is vannak a képben, a jegyárakon azonban nem akarnak változtatni – szerintük azok európai koncertjegyárakhoz képest versenyképesek. Azonban a Sziget gasztroárainak kapcsán az is árulkodó adat, zárta a beszélgetést a Sziget szakértője, hogy hiába volt egy étel ára mindenütt rögzítve a koncertek idején, az árak mégis elszálltak mindenütt a jelen lévő árusoknál, ezért a Sziget idején a legkeresettebb gasztro-egység bizonyítottan az Aldi kihelyezett üzlete volt.

Drágább a főváros, a fürdők díjai is emelkedtek

Szűts Ildikó, a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. vezérigazgatója prezentációjában először áremelésüket indokolta meg: az európai történelmi fürdők áraihoz igazították a budapestieket, emiatt lett magasabb a belépők ára 30 százalékkal. Ami valóban jelentős emelés, meg is érezték ezt a vendégszámban, tette hozzá a vezérigazgatóasszony. De nem csak a külföldi történelmi fürdők árai nőttek – Budapesten mindenütt drágább az élet, mint tavaly, és ez is tény, ezért sem csoda, hogy a fürdőárak sem maradtak ki a sorból. Így is külföldi vendégszámban mintegy 10 százalékos emelkedést mértek a nyáron, az év első nyolc hónapjában 2,6-2,7 millióan váltottak jegyet hozzájuk, és ennek nagyjából a fele külföldről érkezett.

113 turisztikai partnerrel dolgoznak együtt a fürdőcég, őszi-téli terveik közül pedig kiemelte, hogy folytatják a tavaly nagy sikerrel elkezdett Lumina Park Palatinust idén is, sőt, „megfejelik” még egy attrakcióval: a Római Strand területén is létrehoznak a Christmas Village-t, vagyis egy vadonatúj fényparkot. Végül egy örömhírről is beszámolt a jelen lévő szakmai közönségnek Szűts Ildikó – ami egyébként, aki figyelte az aznapi híradásokat, már végigszaladt a médiában -, miszerint a Fővárosi Közgyűlés a szerdai nappal döntött arról, hogy indulhat a Rác Fürdő felújítása – kiírhatják rá a közbeszerzési pályázatot. És még egy őszi-téli eseményről is beszámolt zárszóként: az Európai Történelmi Fürdővárosok Szövetségének (EHTTA) közgyűlését Budapesten tartják idén, november 31 és december 1-je között.

TOURBAN – a fenntarthatóságért

Záróelőadásként dr. Böröcz Lajos, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetségének főtitkára tartottak előadást, aki többek közt elmondta: „A TOURBAN segítségével a turisztikai kis- és középvállalatok hatékonyan léptek a fenntarthatóság útjára.

Felkerültünk a világtérképre a mozgáskorlátozottak utaztatása terén, és olyan eredmények születtek, amelyek példaként szolgálnak más vállalatoknak a fenntarthatóság irányába, mondta a turisztikai szakértő idei tematikájukkal kapcsolatban.

Átadták a Budapest Turizmusáért díjat
A Madhouse Budapestben megrendezett eseményen dr. Bősz Anett főpolgármester-helyettes adta át a Budapest Turizmusáért Díjat, amelyet évente a Turizmus Világnapjához kapcsolódóan egy olyan turisztikai szereplőnek ítélnek oda, aki belföldi és nemzetközi viszonylatban is hozzájárul a Budapest márka építéséhez. Idén Flesch Tamás vehette át a díjat, aki 40 éve tartó sikerekben gazdag pályafutásának ideje alatt számos hotel munkáját segítette. Társtulajdonosa a Continental Groupnak, amely a magyar turisztikai szakma egyik meghatározó szereplője. A szállodacég alá olyan magas minőséget képviselő hotelek tartoznak, mint az elsőként megnyitott Hotel Moments vagy a dunai panorámával rendelkező Hotel Vision Budapest.

Flesch részt vett a MABEUSZ 2010-es alapításában, valamint 2017-től az MSZÉSZ vezetői karát erősít, ahol 2019-től két és fél évig elnöki pozíciót töltött be. Ez az időszak magába foglalta a koronavírus-járvány következtében kialakult krízishelyzetet, amely során a szervezet vezetőjeként segítette a turizmus-vendéglátásban tevékenykedő vállalkozások életben maradását. 2023. január 1-jétől ismét az MSZÉSZ elnöki pozícióját tölti be, és a folyamatos fejlődést szorgalmazza.
A szakember csapatmunkának nevezte sikereit, és elmondta, hogy a hazai és egyben a budapesti turizmus is visszatért végre oda, ahová vissza kellett térnie.

 

Forrás: Budapest Brand nZrt

Forrás: Fotók: Képszerkesztőség/Pelikán János


Felpörgött a lakossági hitelezés az Ersténél

Felpörgött a lakossági hitelezés az Ersténél 

Az Erste által kezelt befektetési alapok eszközértéke meghaladja a 2400 milliárd forintot.
Hiánypótló beruházás a Tisza-tónál

Hiánypótló beruházás a Tisza-tónál 

Megnyitotta kapuit a tiszafüredi Kérész Központ.
Erdők és csillagok nyomában a Zselicben

Erdők és csillagok nyomában a Zselicben 

Második alkalommal szervezi meg a Somogy Megyei Erdész és Természetvédő Egyesület a Somogyi Erdők Napja elnevezésű családi programot a zselici erdőben.
Bujtor István és Ötvös Csöpi alakját kelti életre a Budapesti Fesztiválzenekar

Bujtor István és Ötvös Csöpi alakját kelti életre a Budapesti Fesztiválzenekar 

A nyári vitorlás szezont Bujtor István emlékesttel nyitják a Budapesti Fesztiválzenekar zenészei.
Közönség előtt alkotnak a művészek a "Hűség városában"

Közönség előtt alkotnak a művészek a "Hűség városában" 

Csoportos kiállítás és művésztelep a SopronFest keretében.
Ha elvonulna a város zajától...

Ha elvonulna a város zajától... 

Május 17-től kinyitja kapuit a Városháza pop-up park.
Több mint kétmillió eurót fordíthat turisztikai fejlesztésre a Magyar Nemzeti Múzeum

Több mint kétmillió eurót fordíthat turisztikai fejlesztésre a Magyar Nemzeti Múzeum 

Az esztergomi vármúzeum és a zselízi Esterházy-kastély felújítására nyert pályázatot.
Turizmus Konjunktúra Index: a turizmus lehet idén a húzóágazat

Turizmus Konjunktúra Index: a turizmus lehet idén a húzóágazat  

Az ágazat szereplői helyzetüket pozitívnak érzékelték.
Új üzletág igazgató a HotelPremio Group-nál

Új üzletág igazgató a HotelPremio Group-nál 

Fazakas F. János a cégcsoport növekedéséért felel ez év május 1-től.
Stand up, flamenco, örökzöld slágerek: közeledik a pécsi Zsolnay Piknik

Stand up, flamenco, örökzöld slágerek: közeledik a pécsi Zsolnay Piknik 

Ingyenes kultúrális és családi programok június elsején és másodikán.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.