Budapest az idei évben a 2019-es rekordévnél jobb számokat produkált, a vendégszám (2,7 millió) 200 ezer fővel haladja meg az előző év azonos időszakában mértet, emelte ki prezentációjának elején Faix Csaba, a Budapest Brand nZrt. vezérigazgatója.
Forma 1, Sziget, atlétikai vébé
A Budapest Kártyáról szólva megtudtuk, mintegy 30 százalékkal haladta túl az eladások számai a tavaly értékesített kártyákat. A nyár nagy turisztikai eseményei kapcsán Faix elmondta, a Formula 1-re való, szintén Budapest Kártyával való kijutás lehetőségével nagy sikert könyvelhettek el, akárcsak azzal a CityPass-nak nevezett, általuk kínált kártyával, amellyel a Sziget látogatóit „csalogatták be”, a városba, a koncertfolyam ideje alatt a Hajógyári-szigetről. És persze az Atlétikai vébé sem maradhatott ki a sikerek felsorolása közül, hiszen itt is részt vett a Budapest Brand, és csak egyet bánnak, mondta a vezérigazgató, hogy ez a sportprogram sajnos nem lesz a közeljövőben, annyi látogatót vonzott a versenyek idején Budapestre.
Az őszi szezonról elmondta, hogy ez az igazi citybreak időszaka – nagy tömegeket várnak tehát, akik rövid városlátogatásra érkeznek majd, végül szólt a karácsonyi vásárok időszakáról is, az is nyilván nagy tömegeket mozgat majd meg a fővárosban – nem véletlenül. Egy olyan jó hírrel is szolgált a jelen lévő fővárosi szolgáltatóknak, hogy Budapesten advent időszakára ismét lesz díszkivilágítás, a Covid keserves sötétbe burkolódzó városképe már a múlté.
Aldi, a Sziget legsikeresebb gasztroszereplője
Kádár Tamás, a Szigettel kapcsolatban elmondta, látványban, megjelenésben az idei Sziget aratott, azonban a nézőszámmal a szervezők korántsem elégedettek. Főleg a 6 napos bérletek területén volt idén látványos visszaesés. A napi jegy, amit alapvetően a hazai közönség vesz igénybe, jól fogyott, ám a hatnapos bérletek visszaesése egyben azt is jelezte számukra, hogy sokkal kevesebb külföldi érkezett a 2023. évi programokra, mint a korábbi években. Lehet ezt a Covid-ra, meg a tavalyi nagy, aszályos esztendőben tapasztalható porfelhőkre fogni, de alapvetően inkább a repülőjegyekben, szállások és fogyasztás esetén történt drasztikus áremelkedésekben kell keresni a fő okot. Egy példát említett: a korábban 50-60 eurós fapados repjegy árak idén már 200-250 euróra rúgtak, és ezt azért már nem igazán engedhette meg magának a Sziget közönsége.
Akiknek kapcsán azt is elmondta a cégvezető, hogy idősödik a koncertfolyam látogatóinak közönsége – ezért jövőre fiatalokat bevonzó, un. U21-eseket megszólító, olcsóbb utazási csomagokat állítanak össze. Vasúti charter, meg buszos megoldások is vannak a képben, a jegyárakon azonban nem akarnak változtatni – szerintük azok európai koncertjegyárakhoz képest versenyképesek. Azonban a Sziget gasztroárainak kapcsán az is árulkodó adat, zárta a beszélgetést a Sziget szakértője, hogy hiába volt egy étel ára mindenütt rögzítve a koncertek idején, az árak mégis elszálltak mindenütt a jelen lévő árusoknál, ezért a Sziget idején a legkeresettebb gasztro-egység bizonyítottan az Aldi kihelyezett üzlete volt.
Drágább a főváros, a fürdők díjai is emelkedtek
Szűts Ildikó, a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. vezérigazgatója prezentációjában először áremelésüket indokolta meg: az európai történelmi fürdők áraihoz igazították a budapestieket, emiatt lett magasabb a belépők ára 30 százalékkal. Ami valóban jelentős emelés, meg is érezték ezt a vendégszámban, tette hozzá a vezérigazgatóasszony. De nem csak a külföldi történelmi fürdők árai nőttek – Budapesten mindenütt drágább az élet, mint tavaly, és ez is tény, ezért sem csoda, hogy a fürdőárak sem maradtak ki a sorból. Így is külföldi vendégszámban mintegy 10 százalékos emelkedést mértek a nyáron, az év első nyolc hónapjában 2,6-2,7 millióan váltottak jegyet hozzájuk, és ennek nagyjából a fele külföldről érkezett.
113 turisztikai partnerrel dolgoznak együtt a fürdőcég, őszi-téli terveik közül pedig kiemelte, hogy folytatják a tavaly nagy sikerrel elkezdett Lumina Park Palatinust idén is, sőt, „megfejelik” még egy attrakcióval: a Római Strand területén is létrehoznak a Christmas Village-t, vagyis egy vadonatúj fényparkot. Végül egy örömhírről is beszámolt a jelen lévő szakmai közönségnek Szűts Ildikó – ami egyébként, aki figyelte az aznapi híradásokat, már végigszaladt a médiában -, miszerint a Fővárosi Közgyűlés a szerdai nappal döntött arról, hogy indulhat a Rác Fürdő felújítása – kiírhatják rá a közbeszerzési pályázatot. És még egy őszi-téli eseményről is beszámolt zárszóként: az Európai Történelmi Fürdővárosok Szövetségének (EHTTA) közgyűlését Budapesten tartják idén, november 31 és december 1-je között.
TOURBAN – a fenntarthatóságért
Záróelőadásként dr. Böröcz Lajos, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetségének főtitkára tartottak előadást, aki többek közt elmondta: „A TOURBAN segítségével a turisztikai kis- és középvállalatok hatékonyan léptek a fenntarthatóság útjára.
Felkerültünk a világtérképre a mozgáskorlátozottak utaztatása terén, és olyan eredmények születtek, amelyek példaként szolgálnak más vállalatoknak a fenntarthatóság irányába”, mondta a turisztikai szakértő idei tematikájukkal kapcsolatban.
Átadták a Budapest Turizmusáért díjat
A Madhouse Budapestben megrendezett eseményen dr. Bősz Anett főpolgármester-helyettes adta át a Budapest Turizmusáért Díjat, amelyet évente a Turizmus Világnapjához kapcsolódóan egy olyan turisztikai szereplőnek ítélnek oda, aki belföldi és nemzetközi viszonylatban is hozzájárul a Budapest márka építéséhez. Idén Flesch Tamás vehette át a díjat, aki 40 éve tartó sikerekben gazdag pályafutásának ideje alatt számos hotel munkáját segítette. Társtulajdonosa a Continental Groupnak, amely a magyar turisztikai szakma egyik meghatározó szereplője. A szállodacég alá olyan magas minőséget képviselő hotelek tartoznak, mint az elsőként megnyitott Hotel Moments vagy a dunai panorámával rendelkező Hotel Vision Budapest.
Flesch részt vett a MABEUSZ 2010-es alapításában, valamint 2017-től az MSZÉSZ vezetői karát erősít, ahol 2019-től két és fél évig elnöki pozíciót töltött be. Ez az időszak magába foglalta a koronavírus-járvány következtében kialakult krízishelyzetet, amely során a szervezet vezetőjeként segítette a turizmus-vendéglátásban tevékenykedő vállalkozások életben maradását. 2023. január 1-jétől ismét az MSZÉSZ elnöki pozícióját tölti be, és a folyamatos fejlődést szorgalmazza.
A szakember csapatmunkának nevezte sikereit, és elmondta, hogy a hazai és egyben a budapesti turizmus is visszatért végre oda, ahová vissza kellett térnie.
Forrás: Budapest Brand nZrt
Forrás: Fotók: Képszerkesztőség/Pelikán János