Minél több infót az érdeklődőknek
Miklós István az MTÜ kreatív és média igazgatója azt hangsúlyozta, hogy az inspiráció és tervezés fázisában kell megszólítani a potenciális vendéget. A MTÜ által gyűjtött adatok alapján az látszik, hogy az emberek 2-3 hónappal az utazás előtt megkezdik az úti célok keresgélését, az utazás tervezgetését, de manapság a foglalást átlagosan csak 13 nappal az utazás előtt ejtik meg. A szakember szerint az a cél, hogy ebben a két és fél hónapban minél több információval lássák el a megszerezni kívánt vendéget az általa kinézett hely turisztikai kínálatáról, megközelíthetőségéről, attrakcióiról, szálláshelyeiről. Vagyis az információátadásra komoly hangsúlyt helyez a társaság online felületein és ennek jegyében az elmúlt időszakban elindította új, 17 nyelven elérhető honlapját, a visithungary.com-ot, valamint megújította teljes kiadványportfólióját, amelyben térségi és turisztikai termékalapon megbontott kiadványok egyaránt szerepelnek.
11 térség, 11 márkaszemélyiség
Májustól helyi, regionális turisztikai szakemberek bevonásával létrejöttek a térségi márkák is, annak eredményeként, hogy korábban a kormány kijelölte, hogy hazánkban melyek a fejleszthető és fejlesztendő turisztikai térségek. Ezek ma hazánk turisztikai kínálatának legjelentősebb részét lefedik. „Mára egy hosszú és komoly szakmai munkával zajló GINOP projekt végére saját arculattal, önálló márkaszemélyiséggel rendelkező márkák születtek a 11 turisztikai térségben. Minden turisztikai térségben a leglátogatottabb attrakció a víz – termál, gyógy, vagy természetes vizek formájában – de mind rendelkezik további értékes, megkülönböztető termékelőnnyel is, amely egy következő szintre emelheti a marketingtevékenységet” – hangsúlyozta Miklós István, aki azt is hozzátette, hogy tavasztól már bevezető imázskampány is futott belföldön és 5 külföldi küldőpiacon az új térségi márkák szerepeltetésével, amelynek eredményeit most elemzik.
Célzottabb reklámok, mérhető hatékonyság
A szakember szerint az NTAK a kommunikáció hatékonyságának mérésében is hatalmas előrelépést jelent, hiszen abból, hogy hány emberhez jutott el egy kampány, hányan látták, kedvelték, még nem derül ki, hogy vajon mennyi embert buzdított valóban arra, hogy felkeresse a reklámozott úti célt. Az NTAK-ban azonban a foglalások növekedéséből is kiderül, hogyan találta el a kampány a célközönséget. Az igazgató azt is elmondta, hogy az akciók kreatívjait is visszamérik: a májusi kampány után végzett kérdőíves hatékonysági felmérésből az derült ki, hogy a megkérdezettek 53 százaléka legalább 3 turisztikai attrakciót felismert a térségi imázsfilmekből, a mobilcella adatokból pedig az látszik, hogy jelentős részük fel is kereste valamelyik látott helyet. A szakember szerint egy sikeres kampányhoz nagyon fontos a mobilra való optimalizáltság, példaként említette, hogy a felhasználók 60-65 százaléka okostelefonján néz YouTube videókat, a tartalmat tekintve pedig emberi arcokat, élményeket favorizálnak a panoráma vagy drón snittek helyett, ez váltja ki a legjobb aktivizáló hatást.
Rengeteg adatból dolgoznak
Az igazgató azt is kiemelte, hogy az NTAK óriási előnye az adatalapú marketing megvalósításában, hogy a historikus adatok mellett már előfoglalási adatokat is mutatja, azaz naprakész, valós idejű statisztikákra alapozva trendeket is képes megállapítani, előrejelzéseket felállítani. Valamint előnye az is, hogy a kereskedelmi mellett a magánszálláshelyek számait is tartalmazza, nemzetiség, lakóhely, életkor alapján is kereshetők benne az anonimizált adatok, valamint a szálláshelyi költéseket is mutatja - és mindezt napi szintű adatszolgálatatás alapján. Mindemellett az MTÜ nem csupán az NTAK adatait használja az adatalapú döntéshozatalban, hanem igénybe veszik a mobilcella-, a turisztikai applikációkról érkező, a bankkártya, a keresési, reptéri és a NAV online kassza adatokat, valamint különféle indexeket, és a közösségi médiák használatából látható szokásokat.
Az igazgató beszélt arról is, hogy az MTÜ-nél már a médiavásárlás megtervezése is adatokra alapozva történik. A társaság arra fókuszál, hogy mely küldőterületeken a legnagyobb a különbség a prognózisaik és az elfoglalási adatok között, és tudják, hogy ezeken a pontokon kell beavatkozni. Például ha azt látják, hogy valamelyik térségben egy adott időszakban csökkennek a foglalások a cseh vendégektől, ottlehetőség van célzott kommunikációra. A látott adatok alapján pedig jövőbeni trendeket, prognózisokat is fel tudnak állítani, ami Miklós István szerint forradalmi lépés.
Bevált a showbiznisz
A szakember hozzátette még, hogy folytatják nagyívű kampánytevékenységüket, amely során olyan tömegeket elérő médiafelületeken szerepeltek imázsfilmjeik mint a CNN, a National Geographic, vagy a Frankfurter Allgemeine Zeitung és új kampányaikban már a térségi márkák is meg tudnak jelenni. A társaság látva a hatékonyságot, igyekszik jobban kihasználni a nemzetközi szórakoztatóipari együttműködéseket, például azt, hogy filmsztárokkal vagy a nagy nemzetközi érdeklődésre számot tartó események megrendezésével vonják a világ figyelmét az országunkra. Hangsúlyozta, a sportrendezvények a béke nagykövetei, amelyekre napjainkban különösen nagy szükség van, és amelyek azt az üzenetet is hordozzák, hogy hazánk nemcsak rendezvényhelyszínnek kiváló, de biztonságos úti cél is.