Az elmúlt évben az északi régióban a kereskedelmi szálláshelyeken megfordult vendégek száma meghaladta a kétmilliót. Összességében 2014-ben 1,7 millió belföldi vendégéjszakával a Balaton után a második legnépszerűbb turisztikai régió az észak-magyarországi lett a belföldi utazóközönség körében. A 330 ezer külföldi vendégéjszakában pedig a legmeghatározóbb piac Lengyelország és Szlovákia. Érdekesség, hogy a szlovák és a német beutazó forgalom volumene megegyezik a régióban.
Milliárdos fejlesztések, új attrakciók
Molnár Anita, a Magyar Turizmus Zrt. Észak-Magyarországi Régió Marketing Igazgatóságának vezetője lapunknak elmondta, hogy továbbra is a belföldi kereslet a meghatározó a régióban. A térséget erős területi koncentráció jellemzi. A megyék közötti rangsorban Heves, majd Borsod-Abaúj-Zemplén és harmadikként Nógrád megye rendelkezik a legtöbb vendégéjszakaszámmal. A felmérések szerint az észak-magyarországi városok közül az első öt leglátogatottabb Eger, Miskolc, Egerszalók, Gyöngyös és Mátraszentimre volt. Ezek után Tokaj, Sárospatak, Sátoraljaújhely és Salgótarján következik a 2007-2014-es KSH vendégforgalmi adatok alapján.
Mindez azzal is magyarázható, hogy az első öt helyre került városokban az elmúlt években több milliárd forint értékű szálláshelybővítést valósítottak meg európai uniós támogatással. Ezek pedig azt eredményezték, hogy – a korábbiakhoz képest – jelentős mértékben nőtt a vendégéjszakák száma. A sikerekben a megújult és az új turisztikai attrakciós programoknak is fontos szerepük volt. Például újjáépítették a diósgyőri várat, Lillafüreden pedig a függőkertet, és fejlesztették a miskolci barlangfürdőt is. Egerben ugyancsak fontos fürdőfejlesztést valósítottak meg. Emellett több hotelt is felújítottak, illetve újranyitottak a hevesi megyeszékhelyen. Megújult a Szépasszonyvölgy és az egri belváros, továbbá a meglevők mellett ma már új éttermek is várják a vendégeket.
Kiemelt a lengyel és a szlovák piac
Nógrád megyében a világörökségi területen újul meg Hollókő a várral, és várhatóan idén októberben megnyitják a négycsillagos hotelt is. Az elmúlt évben is több új és sikeres turisztikai rendezvényt tartottak a régióban. Például Egerben a nagy érdeklődéssel kísért Bikavér Ünnepet, Mezőkövesden és Hollókőn pedig a húsvéti programokat. De nőtt a jelentősége a Miskolci Kocsonya Farsangnak, illetve az Opera Fesztiválnak is.
Molnár Anita a marketingigazgatóság idei terveire is utalt. Kiemelte, hogy 2015-ben a marketingkommunikációs munkában nagyobb szerephez jut a nemzetközi piac. Két kiemelt országban, Szlovákiában és Lengyelországban indítottak éves szakmai kampányt közösen a TDM-ekkel. E két országnál az eredményesség érdekében lengyelül és szlovákul beszélő szakembert bízott meg a marketingigazgatóság. A munkát már az idei első szakvásárokon megkezdték, az észak-magyarországi régió turisztikai kínálata mindkét országban megjelent, prezentációkat tartottak és workshopokat rendeztek az érdeklődőknek. Ezeken kívül folyamatosak a Facebook-bejegyzések, illetve rendszeres hírleveleket juttatnak el a szakmai partnereknek.
Meghatározó a belföldi forgalom
A következő időszakban online-kampányokat indítanak és termék-, továbbá nagyközönségi rendezvényeken vesznek részt. Például bemutatkoznak a Krakkói Bornapokon, valamint a Pozsonyban és Kassán megtartásra kerülő rendezvényen is.
Ám a régió turizmusában idén is fontos és meghatározó marad a belföldi piac. Ennek érdekében 2015 első három hónapjában több hazai turisztikai vásáron jelent meg kínálatával Észak-Magyarország turizmusa. Ezeken kívül tovább folytatják az Alföld Roadshow-t is Kecskeméten, Szegeden és Nyíregyházán, ahol tovább népszerűsítik a régió idegenforgalmi adottságait.