2015 nyarán több olyan étterem is zárva tartott, ahol az idénymunkára nem találtak megfelelő séfet, pincért, miközben a beutaztató utazási irodákat a sofőrhiány sokkolta a főszezonban - írja Érsek M. Zoltán Az Utazón. A probléma már a szállodaiparba és Budapestre is begyűrűzött, ami az egész ágazat színvonalát, sőt lassan biztonságos működését veszélyezteti. Abban a munkaadókat a munkavállalókat és a kormány képviselőit összefogó turizmus ágazati bizottság minden szereplője egyetért, hogy nagy a baj. Kérdés, hogy a megoldási javaslatokban mennyire találnak közös nevezőre.
Azt, hogy sok jóra nem számíthat a szálloda- és vendéglátóipar, jól jellemzi Kollin Gergely története. A Novotel Budapest Danube igazgatója korábban az Accor csoport angliai háromcsillagos szállodáinak igazgatójaként Londonban, majd Porthmouth-ban minden reggel ugyanazzal a rutinkérdéssel nyitott: „ki nem jött be ma”. Az MSZÉSZ (Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége) budapesti régióvezetője hamar megtapasztalta kint, hogy a britek közül szinte már senki nem akar a rendkívül alacsony presztizsűnek tekintett munkakörökben dolgozni. Nem véletlen, hogy az EU kibővítése után Nagy-Britannia elsőként nyitotta meg munkaerőpiacát, mely gyorsan felszívta a legjobb kelet-európai szakembereket. Szavai szerint, a korábban anyagilag és erkölcsileg is megbecsült szakma presztizse itthon is nagyon esett, miközben a képzett munkaerő nyugatra költözése is fokozza a mélyrepülést. Angliában a szakma iránti érdektelenséget csak egy-egy sikeres tévés főzőshow töri meg, de az is csak átmenetileg.
Kovács Pál a Turizmus Ágazati Bizottság munkavállalói oldalának képviselője – aki emellett a Hilton Budapest PR-igazgatója – szerint a szakma presztizscsökkenésében nagy szerepe van annak, hogy a korábban jól fizető szakmák ma már kifejezetten rossz keresetet nyújtanak. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a turizmusban a nemzetgazdasági átlag 60 százaléka a hivatalos – vagyis bejelentett, biztos – jövedelem. Ezzel a mezőgazdasággal vállvetve a legrosszabban fizető ágazat. Jellemző, hogy például a budapesti 4-5 csillagos házakban dolgozó szobalányok annyit keresnek, mint a kórházi takarítók. Pedig a követelmények jóval magasabbak és a munkaidő is hektikusabban változik. Azt is látni kell – érvel –, hogy miközben a munkaadók gyorsan reagáltak a gazdasági válságra, azonnal csökkentve a létszámot, napjainkban, a turizmus fellendülése ellenére sem vesznek fel új embereket. A csökkentett létszámmal – azonos fizetés mellett –, most 15–20 százalékkal több feladat vár a személyzetre. Amelynek többsége az alacsony hazai minimálbérre van bejelente, miközben Ausztriában még ezért is több mint ezer eurót adnak. Nem véletlen, hogy a jobban képzett, bátrabb, nyelvet beszélők jó része elhagyja az országot vagy a szakmát, miközben az éttermi, szállodai szakma iránt érdeklődő tanulók száma is drasztikusan csökkent. Kovács Pál szerint az alacsony fizetésben annak is szerepe van, hogy miközben az EU-ban, a magas élőmunkaigény miatt sok munkahelyet teremtő ágazatot különféle kedvezményekben részesítenek, Magyarországon ez semmiféle előnyt nem jelent. Emellett az EU-s átlagban a legmagasabb áfakulcs is jelentősen gyengíti az amúgy is alacsony jövedelemtermelő képességű ágazat nemzetközi verseny-, és szakmában tartó képességét.
Gál Pál Zoltán, a vendéglátóipari munkaadókat tömörítő VIMOSZ elnöke szerint a munkavállalók elvándorlása, ami a szállodaiparban már a 2004-es EU csatlakozás után megkezdődött, mára már a közétkeztetést is elérte. Már olyan is megtörtént, hogy az a cég, amelynek étkeztetését egy külsős vállalkozás biztosítja, jobb fizetéssel, betanított munkásnak, a gépsor mellé szipkázott el konyhai dolgozót. A munkaadók képviselője szerint a szakma munkaerő-megtartó képességéhez három dologra lenne mihamarabb szükség. A nemzetközi összehasonlításban rendkívül magas áfa csökkentésével kellene növelni a szállodaipar és a vendéglátás jövedelemtermelő képességét. A cafeteria-arányok visszaliberalizálásával a melegétkeztetés támogatásának növelésével kellene erősíteni a belső keresletet. Ez növelné a forgalmat, emelné a jövedelmezőséget és lehetőséget adna a bérek emelkedéséhez. A harmadik javaslat az egyszerűsített foglalkoztatás szabályainak újraértelmezése lenne azért, hogy az idénymunkára kedvezőbb feltételekkel felvett alkalmi munkások foglalkoztatásával megspórolt forrásokat, a fixen alkalmazott munkatársak bérnövelésére lehessen átcsoportosítani.
Forrás: Az Utazó