"Nyolc éve töretlen fejlődés jellezi a globális idegenforgalmat. 2017 kilencéves távlatban a legjobb esztendőnek számít. Ismét elérte a 7 százalékot a növekedés, ami utolájára a válság utáni első jó évben, 2010-ben fordult elő. A siker több tényezőn múlt: nagyon erős volt a nyári szezon, a világgazdaság szintje már negyedik éve volt igen magas, nőtt az elérhető lakosság szabadon elkölthető jövedelme, 2010 óta először bővült a kereslet minden régióban és 3-4 szűk esztendő után újra erősödött az orosz kiutazás. A bevételek nem minden régióban növekedtek arányosan, mivel gyarapodott az alacsonyabb költésű, fiatal korosztályok, illetve a kisebb jövedelműek részaránya.
Európa a kiugróan magas, 8 százalékos bővüléssel 51 százalékra növelte részarányát a világ leglátogatottabb régiójaként 671 millió vendégérkezéssel. Az Európai Unióban tavaly 38 millióval több vendégérkezést regisztráltak mintegy 538 milliót. Ez többek között a schengeni vízum hatása, amelynek köszönhetően a kínai turisták egy vízummal számos európai országba utazhatnak be. A kínai vendégérkezések száma 146 millióval nőtt 2008 óta. A nemzetközi költést tekintve Kína, az Egyesült Államok és Németország állnak a dobogón, Hongkong most először került fel a toplistára, Oroszország pedig visszaküzdötte magát a világelsők rangsorába. Idén is növekedést vár a UNWTO a világ összes régiójában. Becsléseiket rendszerint túlhaladják a valós számok. Óvatos előrejelzésük szerint idén a világ és Európa turizmusa egyaránt 4-5 százalékkal, az USÁ-é 3,5-4-5 százalékkal, Ázsia-Óceániáé 5-6 százalékkal, Afrikáé 5-7 százalékkal nő majd. A szervezet prognózisa szerint Európa 2030-ra évi 744 millió vendégérkezéssel büszkélkedhet majd" - összegezte a főtitkár-helyettes.
Somogyi Zoltán azt is elmondta, tavaly sikerrel zárult a Fenntartható Turizmus Éve, amelyben 12 jószolgálati nagykövetet választottak különböző területekről. Elkészült továbbá a Vitairat a fenntartható turizmusról, amely a cég ekönyvtárában ingyen elérhető. A főtitkár-helyettes hangsúlyozta, hogyha a fenntarthatóság számára szeretnék megnyerni a turizmus résztvevőit, elsősorban a fogyasztókat kell megcélozniuk. Ezt szolgálta a Travel. Enjoy. Respect kampány.
A UNWTO kérdőívben térképezte fel a turisztikai szolgáltatók tapasztalatait arról, hogy az új alapokon nyugvó üzleti modellek (pl. Uber és Airbnb) valamint a technológia hatása mely szegmensekbe gyűrűzött be a leginkább: az információszerzés, a szállásfoglalás és a közlekedés mindkét területen dobogósok. Kiemelte azt is, hogy számos európai városban (pl. Barcelona, Madrid, Párizs) a szálláshelyek oroszlánrésze már digitális platformokon kel el. A UNWTO szerint a közösségi gazdaság szereplői megférhetnek a hagyományos gazdasági szereplőkkel, ehhez azonban szükséges a megfelelő szabályozás, amely, ha kell enyhít vagy éppen szigorít a feltételeken annak érdekében, hogy igazságos verseny alakuljon ki a szereplők között. A szakember előadása végén azt is elárulta, hogy jövőre, főtitkár-helyettesi mandátumának másodszori lejártával visszatér Magyarországra.
Forrás: Turizmus Online