A Ford harmadik, éves trendelemzése szerint a 2015-ös év a jobbítást szolgáló változások iránti széleskörű társadalmi igény jegyében telik majd, amiben jelentős szerep kap a társadalmi felelősségvállalás iránt elkötelezett fiatal fogyasztók növekvő befolyása, a modernkori lázadók nagyobb elfogadottsága, illetve a kudarcot korábban övező megbélyegzés elutasítása. A „Looking Further with Ford 2015” elemzésben megtalálhatók a fogyasztói magatartásban és szokásokban 2015-ben és később várható, kultúraformáló globális változásokkal kapcsolatos adatok és magyarázatok. Az egyik bemutatott trend (Utat a Z generációnak!) az elemzés egészében meghatározó szerepet játszik. A most húszas-harmincas éveiben járó millennáris nemzedéket követő Z generáció az első valóban globális korosztály, amely már egy minden igényt kiszolgáló, technológia-központú kultúrában született. Ez a világ össznépességének több mint 20 százalékát kitevő, digitálisan képzett, társadalmilag tudatos fogyasztói réteg – melynek nagyobb része még tizenéves – fogja meghatározni napjaink és a távolabbi jövő trendjeit.
“Míg a demográfia mindenképpen szerepet játszik a jövőkutatásban, 2015-ös elemzésünk középpontjában ez a felnövekvő Z generáció áll, ami már most is meghatározó hatással van a többi korosztály fogyasztási szokásaira és magatartására” – avat be Sheryl Connelly, a cég globális fogyasztói trend- és jövőkutatási vezetője. “A millennáris generációnál is hasonló jellemzőket figyeltünk meg, de a Z generációhoz tartozó tudatos és tájékozott fogyasztók azok a globális akarnokok, akiknél a 2015-re általunk várt 10 mikrotrend mindegyike érvényesülni látszik.”
A hangulat optimista, még az olyan aktuális problémák ellenére is, mint a klímaváltozás, a magánszféra védelme, a geopolitikai ellentétek és a globális járványok fenyegetése. A fent említett elemzés ezek fényében mutatja be a modernkori lázadót, aki leszámol a konvenciókkal és új normákat állít fel, illetve aki minden korábbi nemzedéknél erősebben motivált arra, hogy kockáztasson a siker érdekében – így ennek köszönhetően fokozatosan eltűnik a kudarccal korábban járó megbélyegzés is. Ebben az elszánt szellemben az együttműködő fogyasztás és mobilitás új formái kezdenek megjelenni, melyek nagyobb szabadságot engednek meg számunkra ötleteink és érzelmeink kibontakoztatására.
A 2015-ös évre várható trendek
1. "Utat a Z generációnak!": A jelentős nyomásgyakorlás és elvárások mellett a Z generáció mantrája egyszerű: „Azokkal történnek jó dolgok, akik cselekszenek.”
2. Kiállás a lázadók és renegátok mellett: A társadalom mindig imádta azokat, akik kockáztatnak, de a piac még soha sem volt ennyire fogékony a formabontó és úttörő dolgokra.
3. Kérkedés a kudarccal: A kudarccal járó megbélyegzés egyre kevésbé fenyeget; az állandó változás korában az egyetlen valódi kudarcnak az számít, ha nem is próbálkozunk, nem fejlődünk, nem javulunk.
4. Hagyd otthon: Napjainkban a fogyasztók nem szeretnek magukkal cipelni dolgokat, és ez egyre kevésbé szükséges. Az új technológiák, mint a hordható kütyük és az okostelefonos alkalmazások átformálják azt a mechanizmust, ahogyan az árukért és szolgáltatásokért fizetünk, ahogyan a kereskedők elérik a vásárlókat – és azt is, hogy az emberek kire bízzák legértékesebb információikat.
5. Kötöttségek nélküliség: Egy olyan világban, ahol ennyire gyorsan áramlik az információ, senki sem akar lemaradni és olyan terméket megvenni, ami már elavult. Ennek eredménye egyfajta "a la carte" mentalitás kifejlődése, aminél inkább a hozzáférés számít a tulajdonlással szemben.
6. A család fogalmának kitágulása: A hagyományos családi és közösségi modell háttérbe szorulásával a "család" szó értelme is változóban van, átfogóbbá válik, és teljesen az egyéni megközelítéseknek megfelelően fejlődik.
7. Valamit valamiért a magánszférában: A magánszféra védelme valódi kötéltánccá vált, kompromisszumok köttetnek arról, hogy a fogyasztók milyen információkat hajlandók megosztani, és cserébe milyen előnyöket várnak el.
8. Csalóka egészség: A fogyasztók egészséges életmódra nevelését szolgáló, összehangolatlan kampányok miatt az emberek világszerte összezavarodnak, egyre kövérebbek és betegesebbek lesznek. A fogyasztóknak világos jelzésekre lenne szükségük, amit kiszűrhetnek ebből a zajból, és ami cselevésre ösztönzi őket.
9. Szabadulóművészet: Napjaink 24/7 kultúrájában is sokakban erőteljesen él a vágy, hogy mind testileg, mind mentálisan kiszabaduljanak ebből a környezetből. Az emberek fokozott érdeklődést mutatnak a kalandok iránt, így az eszképizmus valódi művészetté válik.
10. Sokarcú mobilitás: Az állandó innováció korában a szállítás és kommunikáció konvergenciájával a mobilitás fogalma már túlmutat a szó eredeti értelmén.
Forrás: Turizmus Online