Kalandorok és eszképisták - feltörekvőben a Z generáció

Az első globális nemzedéknek is tartott Z generáció tagjai kulcsszerepet játszanak napjaink technológia-központú kultúrájának alakításában. E legifjabb fogyasztók - akik közül még a legidősebbek is csak tizenévesek – már most is domináns hatással vannak a többi korosztály fogyasztói hozzáállására és magatartására. Arra számíthatunk, hogy a változások motorja 2015-ben és később is a fokozódó fogyasztói aktivitás lesz – mivel e nemzedék egyre inkább motivált arra, hogy túllépjen a konvenciókon, új normákat állítson fel, elutasítsa a kudarcot megbélyegző viselkedést, és elfogadja a mobilitás nagyobb szabadságot és kreativitást megengedő új formáit. A Ford által kiadott „Looking Further with Ford 2015” című jelentés fogyasztói felmérések eredményeit és számos, a világ különböző részen élő, véleményformáló személy meglátásait tartalmazza. Azzal a céllal készült, hogy átfogó képet adjon a 2015-ben – illetve a későbbiekben – a termékekre és márkákra hatással bíró mikrotrendekről.

A Ford harmadik, éves trendelemzése szerint a 2015-ös év a jobbítást szolgáló változások iránti széleskörű társadalmi igény jegyében telik majd, amiben jelentős szerep kap a társadalmi felelősségvállalás iránt elkötelezett fiatal fogyasztók növekvő befolyása, a modernkori lázadók nagyobb elfogadottsága, illetve a kudarcot korábban övező megbélyegzés elutasítása. A „Looking Further with Ford 2015” elemzésben megtalálhatók a fogyasztói magatartásban és szokásokban 2015-ben és később várható, kultúraformáló globális változásokkal kapcsolatos adatok és magyarázatok. Az egyik bemutatott trend (Utat a Z generációnak!) az elemzés egészében meghatározó szerepet játszik. A most húszas-harmincas éveiben járó millennáris nemzedéket követő Z generáció az első valóban globális korosztály, amely már egy minden igényt kiszolgáló, technológia-központú kultúrában született. Ez a világ össznépességének több mint 20 százalékát kitevő, digitálisan képzett, társadalmilag tudatos fogyasztói réteg – melynek nagyobb része még tizenéves – fogja meghatározni napjaink és a távolabbi jövő trendjeit.

“Míg a demográfia mindenképpen szerepet játszik a jövőkutatásban, 2015-ös elemzésünk középpontjában ez a felnövekvő Z generáció áll, ami már most is meghatározó hatással van a többi korosztály fogyasztási szokásaira és magatartására” – avat be Sheryl Connelly, a cég globális fogyasztói trend- és jövőkutatási vezetője. “A millennáris generációnál is hasonló jellemzőket figyeltünk meg, de a Z generációhoz tartozó tudatos és tájékozott fogyasztók azok a globális akarnokok, akiknél a 2015-re általunk várt 10 mikrotrend mindegyike érvényesülni látszik.”

A hangulat optimista, még az olyan aktuális problémák ellenére is, mint a klímaváltozás, a magánszféra védelme, a geopolitikai ellentétek és a globális járványok fenyegetése. A fent említett elemzés ezek fényében mutatja be a modernkori lázadót, aki leszámol a konvenciókkal és új normákat állít fel, illetve aki minden korábbi nemzedéknél erősebben motivált arra, hogy kockáztasson a siker érdekében – így ennek köszönhetően fokozatosan eltűnik a kudarccal korábban járó megbélyegzés is. Ebben az elszánt szellemben az együttműködő fogyasztás és mobilitás új formái kezdenek megjelenni, melyek nagyobb szabadságot engednek meg számunkra ötleteink és érzelmeink kibontakoztatására.

A 2015-ös évre várható trendek

1. "Utat a Z generációnak!": A jelentős nyomásgyakorlás és elvárások mellett a Z generáció mantrája egyszerű: „Azokkal történnek jó dolgok, akik cselekszenek.”

2. Kiállás a lázadók és renegátok mellett: A társadalom mindig imádta azokat, akik kockáztatnak, de a piac még soha sem volt ennyire fogékony a formabontó és úttörő dolgokra.

3. Kérkedés a kudarccal: A kudarccal járó megbélyegzés egyre kevésbé fenyeget; az állandó változás korában az egyetlen valódi kudarcnak az számít, ha nem is próbálkozunk, nem fejlődünk, nem javulunk.

4. Hagyd otthon: Napjainkban a fogyasztók nem szeretnek magukkal cipelni dolgokat, és ez egyre kevésbé szükséges. Az új technológiák, mint a hordható kütyük és az okostelefonos alkalmazások átformálják azt a mechanizmust, ahogyan az árukért és szolgáltatásokért fizetünk, ahogyan a kereskedők elérik a vásárlókat – és azt is, hogy az emberek kire bízzák legértékesebb információikat.

5. Kötöttségek nélküliség: Egy olyan világban, ahol ennyire gyorsan áramlik az információ, senki sem akar lemaradni és olyan terméket megvenni, ami már elavult. Ennek eredménye egyfajta "a la carte" mentalitás kifejlődése, aminél inkább a hozzáférés számít a tulajdonlással szemben.

6. A család fogalmának kitágulása: A hagyományos családi és közösségi modell háttérbe szorulásával a "család" szó értelme is változóban van, átfogóbbá válik, és teljesen az egyéni megközelítéseknek megfelelően fejlődik.

7. Valamit valamiért a magánszférában: A magánszféra védelme valódi kötéltánccá vált, kompromisszumok köttetnek arról, hogy a fogyasztók milyen információkat hajlandók megosztani, és cserébe milyen előnyöket várnak el.

8. Csalóka egészség: A fogyasztók egészséges életmódra nevelését szolgáló, összehangolatlan kampányok miatt az emberek világszerte összezavarodnak, egyre kövérebbek és betegesebbek lesznek. A fogyasztóknak világos jelzésekre lenne szükségük, amit kiszűrhetnek ebből a zajból, és ami cselevésre ösztönzi őket.

9. Szabadulóművészet: Napjaink 24/7 kultúrájában is sokakban erőteljesen él a vágy, hogy mind testileg, mind mentálisan kiszabaduljanak ebből a környezetből. Az emberek fokozott érdeklődést mutatnak a kalandok iránt, így az eszképizmus valódi művészetté válik.

10. Sokarcú mobilitás: Az állandó innováció korában a szállítás és kommunikáció konvergenciájával a mobilitás fogalma már túlmutat a szó eredeti értelmén.


Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen

Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen 

Az országos környezetszépítő verseny legnépszerűbb kategóriái 2025-ben az Év főtere és az Év fasora.
 Nyugdíjasok megpróbálják beállítani Phileas Fogg rekordját

Nyugdíjasok megpróbálják beállítani Phileas Fogg rekordját 

Negyven nap, majdnem 30.000 kilométer, 3274 gyalogló.
Kulturális randevú Göcsejben

Kulturális randevú Göcsejben 

Az eseménysorozat a göcseji dombok között idén 22 településen több mint 60 programot és közel 100 élményt kínál a „fenntartható lassúság” jegyében.
Indul a nyári szezon a Tisza-tó fővárosában

Indul a nyári szezon a Tisza-tó fővárosában 

Ezen a nyáron is rengeteg kalanddal és élménnyel vár Tiszafüred.
Megvan az Év kerékpárútja

Megvan az Év kerékpárútja  

Az Év kerékpárútja címet hatodik éve dönti el szavazással a nagyközönség, idén a Murakeresztúr kör nyerte el a címet 2938 szavazattal.
Nosztalgiagőzös és galambröptetés Fehérváron

Nosztalgiagőzös és galambröptetés Fehérváron 

A pünkösdi hétvégén tovább pezseg a székesfehérvári kulturális élet.
Felgyorsult a Balaton vizének melegedése

Felgyorsult a Balaton vizének melegedése 

A klímaváltozás nemcsak a vízmelegedést hozta el.
Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete

Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete 

Szigetfürdőt terveznek a látogatóknak.
Új elemekkel bővül Zalaegerszeg legnagyobb fesztiválja

Új elemekkel bővül Zalaegerszeg legnagyobb fesztiválja 

Új elemként belvárosi korzót is nyitnak a helyi kereskedőkkel együttműködve, illetve gimnazisták saját szervezésű programjait is színpadra viszik.
Lesz-e változás jövőre az Utazás Kiállítás megjelenésében és üzenetében?

Lesz-e változás jövőre az Utazás Kiállítás megjelenésében és üzenetében? 

A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a 2025-ös kiállítás kapcsán szervezett B2B workshop sikeres volt, amelyet 2026-ban szeretnének továbbfejleszteni.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.