Kolbász- és sódarmustrával indul a szezon Gyulán

Gyulán stílszerűen a VII. Kolbász- és Sódarmustrával március utolsó napján kezdődik a turisztikai szezon a Várkertben. A Gyulai Pálinka Manufaktúra kóstolóházában március 9-én az eseményt beharangozó sajtótájékoztatót és tanulmányutat szerveztek.

A gasztrofesztivál március 31-től április 2-ig tart, lesz kolbász- és sonkakiállítás, sonkaszobrászat, az erdélyi csapat ételkészítési bemutatót tart, de a hagyományos disznóvágás és természetesen a sonkasaccolás sem marad el. Ez utóbbi a legsikeresebb eseménye a mustrának, mert aki a legpontosabban találja el annak súlyát, az haza is viheti.

A fesztivál főszervezője a tájékoztatón elmondta, még nem lehet pontosan tudni, hogy hányan neveznek, mert az utolsó napig várják a jelentkezőket. Tavaly 117-en voltak, azt már tudja, hogy érkeznek Erdélyből és a Felvidékről is kézműves termékekkel a versenyzők. Megrendezik az első Viharsarki Kolbász Bajnokságot is, amely idén új elem, és a szárazkolbászok és hagyományos eljárással készült sonkák készítői is versenyeznek egymással, kinek jobb ízű a terméke. A magas gasztroszakmai színvonalat a Gyulai Hentesek Hagyományőrző Egyesülete garantálja, mint a program szakmai felügyelője.

Bordás Tibor lapunk munkatársának elmondta, hogy szeretnék, ha nemzetközivé válna jövőre a VIII. Kolbász- és Sódarmustra, de ennek most még főleg állategészségügyi akadályát látja. Reméli, hogy jövőre vendégül láthatnak itt majd több országból is résztvevőket.

A város polgármestere a turisztikai szezont megnyitó mustrától szólva elmondta, hogy ezzel a rendezvénnyel nyitják meg a rendezvények sorát. Dr. Görgényi Ernő szerint a rendezvényszervezés kockázatos szakma, ezért öt éves szerződést írtak alá a Gyula System Kft.-vel és a szervezőkkel, a város évente kétmillió forinttal támogatja a rendezvényt, hogy az biztosan tervezhető legyen, és mint hungarikumot, a Gyulai Kolbászt népszerűsítsék.

A polgármester bízik abban, hogy az utóbbi idők beruházásai, a Várfürdőben az Aquapalota kialakítása, az Almásy-kastély felújítása, valamint a fesztiválok szervezése egész évben hozza majd a turistákat, nemcsak a főszezonban. A vendégéjszakák száma a tavalyaihoz képest 11 százalékkal nőtt, 2016-ban 476 ezer 634 vendégéjszakát regisztráltak a békési fürdővárosban. A város idegenforgalmi adóból (ifa) származó bevétele 37 százalékkal nőtt 2015-höz képest, igaz, tavaly 380-ról 450 forintra nőtt az ifa mértéke. A befolyt ifa és annak központi költségvetésből történő kiegészítése együttes összegének 20 százalékát, továbbá az ifa-emelés különbözetét (adóköteles vendégéjszakánként 70 forintot) a Gyulai Turisztikai NKft. kapja költségeire. Komoróczki Alíz megerősítette, hogy ők gazdálkodnak ezzel a pénzzel, ez segítette őket abban, hogy tavaly két új infópontot is kialakítsanak, és a turisztikai irodát is fent tudják tartani, valamint ellássák a város turisztikai marketingfeladatait.

A Gyulai Turisztikai NKft. ügyvezetője elmondta, hogy a város turisztikai kínálatába bevonják a helyi termékeket is, melyeket – a hagyományos gasztronómiai kínálat mellett – a garantált programlehetőségek sorában és gasztronómiai fesztiválok keretében jelenítenek meg. A fesztivál hozzájárul az előszezoni hétvége vendégforgalmának növeléséhez. Mint mondta, 2016-ban a vendégek 86 százaléka belföldről, 14 százaléka külföldről, főként Romániából érkezett a városba. Az átlagos tartózkodási idő 3,4 éjszaka volt.

A tájékoztató előtt a Gyulai Hentesek Hagyományőrző Egyesülete segítségével a vállalkozó szellemű meghívottak saját kezükkel gyúrhatták a kolbász alapanyagát, majd néhány órával később megkóstolhatták a 150 éves tradícióval rendelkező gyulai kolbászt. A Gyulai Pálinka Manufaktúra asszisztense, Kovács Julianna tartott kóstolót termékeikből. Az újságírók a kóstolás után úgy döntöttek, hogy médiapálinkát választanak, a nyertes a 42 fokos vadcseresznye lett. A vendégeknek a Gyulai Pálinka Manufaktúra kóstolóházának vezetője, Fabulya Attila okleveles pálinkabíráló mutatta be a pálinkakészítés menetét.

Gasztronómia, szórakozás, fürdő és kultúra

Gyula számtalan kiváló vendéglője várja a turistákat, az újságírók kétnapos tanulmányútján a szervezők gondoskodtak róla, hogy többet is kipróbáljanak és jobban megismerjék a város kínálatát.

Gyula belvárosában, a vár és a belvárosi sétálóutca között a Patriota Gyulai kisvendéglőbe tértünk be, amely harmadik alkalommal került be a Dining Guide Top 100-ba. Két tulajdonosa van, Nyári Katalin vezényli az éttermi életet, Csiszér Árpád birodalma a konyha. Azt mondják, ha egyszer egy férfi főzésre adja a fejét, akkor nagyot tud alkotni. Ez látszik a kínálatból is. Irodalmi esteket és borvacsorákat is rendeznek, gulyáskocsonyájuk pedig megyeszerte híres.

Ha valaki a Gyulai Várat akarja megnézni, és előtte enni egy jót, útba esik a Várkonyi Bisztro és Bár, amely kétszer egymást követően elnyerte a top 50 megfizethető étterem díját, és ahol a fiatal gárda kiváló ételeket szolgál fel, köztük lazacot és rántott borjúlábat.

A résztvevők Jónás Balázs idegenvezetővel este bejárták a város egy részét, majd az eső miatt betértek a város egyik legkedveltebb szórakozóhelyére, a Red Hole Music-ba, ahol a dél-alföldi régió legnagyobb italválasztéka található rum-, pálinka- és whiskey-különlegességekkel, csapolt Guinness, Dab, Radeberger és Lindemans Kriek meggyes sörrel. Ez egy igazán egyedi pincekocsma a belvárosban csocsóasztallal, nagyméretű kivetítővel és koncertekkel.

Az egy éve megnyílt Almásy-kastélyt és látogatóközpontot Fábián Tamás, az Erkel Ferenc Nonprofit Kft. kommunikációs vezetőjével és két idegenvezető kalauzolásával nézték meg a résztvevők, melynek a nyitás óta több mint 80 ezer látogatója volt. A héten ünneplik a kastély megnyitását, ahol több újdonságról is beszámolnak majd.

A Gyulai Várfürdő és Aquapalota kommunikációs és marketing igazgatója Dombóvári Vanda. A tévés személyiség nemrég ugyanis úgy döntött, hogy kisfiával gyermekkora városába, Gyulára költözik. Máris tele van tervekkel, és Kun Miklóssal, a várfürdő ügyvezető igazgatójával a szolgáltatási színvonal emelésére és a látogatói élmény fejlesztésére helyezik a hangsúlyt, új, kreatív marketingkampányokat indítanak, amelyek tovább növelik a fürdő és a város látogatottságát.

A következő vendégcsalogató rendezvényt, a 18. Gyulai Pálinkafesztivált idén április 28-30-a között rendezik meg, amelyen az ország mintegy húsz pálinkagyártójának több száz termékével ismerkedhetnek meg a látogatók.


Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.