A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége – a Booking.com foglalási portál 2015. június 26-án a nemzetközi szakmai sajtóban megjelent alábbi közleményének ismertetésével – a következőkről tájékoztatja a hazai szállodákat, a hazai turizmus képviselőit:
A Booking.com egyetért a francia, az olasz, a svéd versenyhivatalok felé tett kötelezettségvállalásaival, ezért úgy döntött, hogy ezeket egész Európában alkalmazni fogja.
Ennek megfelelően 2015. július 1-jével elhagyja szerződéseiből azokat a megkötéseket, amelyek eddig ár, az availability és a foglalási paritást írták elő a szállodák részére, azaz nem tették lehetővé, hogy azok a részére kínálttól eltérő feltételeket biztosítsanak más foglalási portáloknak. A Booking.com álláspontja szerint ezekkel a változtatásokkal olyan piaci környezet alakul ki, amelyben javul a transzparencia, erősödik a verseny az OTA-k (On-line Travel Agencies) között, ami úgy a fogyasztók, mint a szállodák számára előnyös, mivel a hoteleket arra ösztönzi, hogy különböző árakat, foglalási feltételeket kínáljanak (pl. a szobafoglalások díjmentes lemondását, ingyenes wifit, reggelit stb.) a közvetítőknek.
Ugyanakkor a Booking.com továbbra is megtartja az árakra és foglalási feltételekre vonatkozó eddigi gyakorlatát, amely szerint ugyanazokat az árakat és feltételeket várja el a hotelektől, melyeket azok saját honlapjukon is megjelentetnek. Ezáltal a Booking.com változatlanul költséghatékony marketinget biztosít szerződéses partnereinek, miközben a fogyasztók transzparens módon ugyanahhoz az információhoz, választékhoz, árhoz jutnak. Ilyen módon a Booking.com a szállodák számára továbbra is biztosítani tudja a hatékony marketing lehetőségét, amely lehetővé teszi, hogy a hotelek az egész világon hirdessék magukat, hogy új vendégeket szerezzenek, hogy üzletileg sikeresek legyenek.
Ez a bejelentés azt jelenti, hogy Európában a standard szerződéses feltételek minden partner számára azonosak lesznek, ami elősegíti az egységes európai digitális piac kialakulását.
A francia, az olasz és a svéd versenyhivatalokkal szemben vállalt kötelezettségek úgy fogják erősíteni a versenyt, hogy egyben elősegítik az innovációt, ösztönzik a beruházásokat. A Booking.com azért döntött a paritási klauzulák szerződéses feltételeinek módosításáról az említett versenyhatóságokkal egyetértésben, hogy ebből partnereik és a fogyasztók egész Európában profitáljanak, mondta Gillian
Tans, a Booking.com elnöke. Álláspontja szerint a Booking.com üdvözli és bátorítja a fair versenyt, s bízik abban, hogy a versenytárs foglalási portálok követni fogják példáját a fenti kötelezettségek vállalásában, ami a fogyasztók részére jobb árakat eredményez.
A Booking.com az új paritási klauzulák alkalmazása mellett is folytatni kívánja a „Best Price Guarantee” programját, azaz biztosítani fogja a bármely más portálon kínált legalacsonyabb árat. A Booking.com továbbra is partnereivel együttműködve innovatív módon, az interneten, az egész világon fogja hirdetni a legjobb ajánlatokat.
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének tudomása szerint a hazai szállodák az elmúlt héten értesítést kaptak a Booking.com eddigi szerződéses feltételeinek fentiek szerinti módosításáról 2015. július 1-jei hatállyal.
A Booking.com fenti bejelentésének előzménye – amiről a szakmai sajtóban folyamatosan jelentek meg hírek – , hogy több EU tagország szállodaszövetségének kezdeményezésére, részben a HOTREC koordinálásával perek indultak erőfölénnyel való visszaélés miatt a Booking.com-mal szemben. Ezek közül 2015-ben a Franciaországban, az Olaszországban és a Svédországban indított perek végződtek olyan eredménnyel, amely szerint a paritási klauzulák a Booking.com szerződéseiben nem alkalmazhatók. Az MSZÉSZ információi szerint más foglalási portálokkal szemben is folyamatban vannak perek hasonló témákban.
Forrás: MSZÉSZ