Merre tovább magyar turizmus?

A hazai turizmus tartós kibontakozásának lehetőségeit és aktuális problémáit gyűjtötte egy csokorba a Figyelő és a Travelo május huszadikán megrendezett közös konferenciája. 

A rendezvényen Csepreghy Nándor, fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár hangsúlyozta, hogy ha ma Magyarországon csak egyetlen területet nevezünk meg, amelyik kijutott a válságból, az a turizmus. Az ágazat nemcsak a gazdaságfejlesztésben játszik fontos szerepet, hanem a hazai foglalkoztatásban is.

Hozzátette azonban, hogy hatékonyság területén bőven van még mit javítani. Elsősorban az ágazat területi és szezonális koncentráltságát kell szélesíteni, valamint az olyan kitörési lehetőségeket is gőzerővel fejleszteni kell, mint például az egészségturizmus.

Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója előadásában az új piacok keresésének fontosságát emelte ki. Faragó Péter fontosnak tartja, hogy akcióikat egy végiggondolt, követhető stratégia mentén hajtsák végre. Ezt szolgálta a közelmúltban az MT Zrt-nél a Stratégiai Igazgatóság létrehozása, illetve az az újítás, hogy egy évre szóló stratégia helyett három éves turisztikai- és agrárstratégiát hoztak létre, összhangban a kormány és a szakma törekvéseivel. A vezérigazgató kiemelte: bár rekordévet zárt a turizmus, a pozitív tendenciát csak intenzív marketingtevékenységgel lehet fenntartani. Kulcsfontosságú a fiatalok megszólítása, illetve a legkorszerűbb online eszközök alkalmazása a turisztikai marketingben.

Nagy Márton, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója részletesen beszámolt a Növekedési Hitelprogram (NHP) felhasználási lehetőségeiről. Ezt az olcsó hitelt kis- és középvállalkozások maximum 2,5 százalékos kamattal vehetik igénybe. Az MNB kérdőíves felmérése alapján példákat hallhattunk arról, hogy milyen beruházásokra vehetik fel a vállalkozások az NHP-t. A felsorolásban szerepelt új panzió építése, a szállodai kapacitás és szolgáltatási színvonal bővítése, szobák berendezésének korszerűsítése, de akár falusi vendégházhoz kapcsolódó wellness épület és borospince létesítéséhez is felvehető a hitel. Nagy Márton új lehetőségként bemutatta az úgynevezett NHP+ programot, amelyik akár már 1 millió forinttól igényelhető, a maximális összeg pedig 500 millió forint. Ez az új forma kifejezetten a kisebb vállalkozások fejlesztését hivatott segíteni és 2015 decemberéig vehető fel.

Dr. Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke elmondta: a szakma joggal lehet büszke arra a tényre, hogy a turizmus éves devizabevétele immár meghaladja a négymilliárd eurót. A pozitív változások között felsorolta még, hogy a fapados járatok rengeteg vendéget hoztak eddig is Magyarországra, a nagymúltú légitársaságok új járataival pedig, (ilyen például a Quatar vagy az Emirates) egy magasabb színvonalú szolgáltatásokat igénylő vendégkör érkezik hozzánk.

Dr. Niklai Ákos beszélt a negatívumokról is. A turizmus dinamikája az utóbbi években megváltozott. A Magyarországon, különösképpen Budapesten eltöltött idő egyre inkább rövidül. Budapest a belföldi turisták számára egyáltalán nem vonzó célpont, vidékről inkább Bécsbe járnak városlátogatásra. A szállodák egy része Magyarországon nem a valós piaci igények szerint létesült, az árak rendkívül alacsonyak. Az Emirates vezetői jelezték, hogy nincs megfelelő mennyiségű luxus turisztikai termék, ezenkívül Budapesten gond még a nagy befogadóképességű kongresszusi központ hiánya. A Balaton – a számos pozitív változás ellenére – nem újult meg, nem kapott egységes turisztikai arculatot. Probléma még a hostelek, apartmanok kívántnál gyorsabb terjedése, az évente vízumproblémák miatt Ázsiában maradó 7-8 millió turista, az orosz-ukrán vendégforgalom drámai visszaesése, valamint a szobakiadás magas ÁFÁ-ja. Ezeken a területen törvényi szabályozás lenne kívánatos. Dr. Niklai Ákos szerint megoldást jelenthetne a turizmus törvény, ami talán még ebben a kormányzati ciklusban megszülethet.

Hoffmann Henrik, a Balatoni Regionális TDM Szövetség elnöke a már említett Balaton-kérdés megoldását vizionálta. Kiemelte, hogy a turisztikai fogadóterületeken minél alacsonyabb szintű a szervezettség, annál magasabb a kiszolgáltatottság. A hazai desztinációk elkezdtek versenyezni a külföldiekkel, de ma még nem állnak erre igazán készen. A Balaton három megye peremvidéke, ezt igyekszik áthidalni a desztinációs menedzsment, amely az összefogásban és egy új Balaton-márka megteremtésében látja a megoldást. 2000 szolgáltatót, 18 helyi szervezetet, 2 térségi nonprofit kft-t kell egységbe szervezni ahhoz, hogy újra lehessen pozicionálni a tavat.

Új súlypontokat kell kialakítani, a Balatont át kell változtatni attraktív tavaszi és őszi termékek kulisszájává és vonzóvá kell tenni a nemzetközi küldőpiacok számára, elsősorban a bor-kultúra-kulinárium és az aktív szabadidő eltöltés területén. Hoffmann Henrik pozitív példaként említette a 2014 óta megrendezésre kerülő Nyitott Balaton rendezvényt.

Márta István, a Magyar Fesztivál Szövetség elnöke bevezetőjében kiemelte, hogy a fesztivál szó jelentése Magyarországon ma nem kellőképpen definiált. Sok olyan vidéki rendezvény is birtokolja ezt a jelzőt, amire igazából nem is illik a fesztivál szó, és ezt természetesen megtiltani nem lehet. Van viszont lehetőség arra, hogy a megfelelő minőségű rendezvények 3 évre szóló minősítést kapjanak, ami egyfajta rangot ad az adott fesztiválnak.

Kerek Péter, az Accent Hotel Management Kft. értékesítési igazgatója felhívta a szakemberek figyelmét a szállodák helyes pozícionálásának fontosságára. Nyugat-Magyarországi konkrét példákon vezette le, hogy egy hotel helyes pozicionálása, a brand kiépítése és a helyes működtetés akár a vendégkör cserélődését, bővülését is eredményezheti. A szakember elmondta még, hogy Magyarországon szállodai kapacitás bővítésére nincsen már szükség, sokkal inkább a minőség fenntartására és a szolgáltatások javítására.


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.