Az április 25-i nepáli földrengés súlyosan érintheti azokat az utazásszervezőket, melyeknek a közeljövőben indulna útjuk az ázsiai országba. Eddig az utasok izgulhattak, hogy visszakapják-e a pénzüket, mivel a sztornóbiztosítás az ilyen jellegű, vis maior esetekre nem terjed ki, azonban most, hogy Nepált a Konzuli Szolgálat utazásra nem javasolt térségnek minősítette, az utazásszervezők bukhatnak nagyot.
Az Ab Agro Utazási Iroda például május 2-án indít egy eredetileg Nepált is érintő körutat. Dr. Bognárné Kovács Zsuzsanna, az utazásszervező igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy a meghirdetett 15 napos körút háromnegyede Bhutánt, Szikkimet és Darzsilinget érinti, a katasztrófa miatt viszont úgy kellett átdolgozni a programot, hogy teljesen elhagyva a nepáli programrészt, a többit meghosszabbítva pótolják azt az időt. A kinti partnereikkel jelenleg folynak az egyeztetések és a tárgyalások amiatt, hogy hogyan tudják átszervezni az utat. A partnerirodáiknak már minden költséget kiutaltak, és mivel a többi érintett ország biztonságos, így az ottani szolgáltatók nem térítenek vissza semmit. Dr. Bognárné Kovács Zsuzsanna elmondta, hogy mindent megtesznek, hogy a legmegfelelőbb megoldást megtalálják, mely elfogadható mindegyik fél számára. Hozzátette, hogy az utasok más-más módon reagáltak a helyzetre, akiknek a türelmét és megértését kérik, amint sikerül egy végleges megoldást találniuk, azonnal tájékoztatni fogják őket.
Az Agra Kulturális Utazási társaságnak októberben indul Nepált is érintő, 14 napos programja, melyre érkeztek már foglalások, sőt, a földrengés óta is volt érdeklődő, jelenleg pedig nem tartózkodik a helyszínen utasuk – mondta Mikola György, az utazási iroda cégvezetője. Útlemondás eddig nem történt, de erre az utasoknak lehetősége van, illetve igény szerint másik útra is átjelentkezhetnek. Elmondta, hogy az utasok egyelőre kivárnak, ami jogos is, hiszen még csak pár napja történt a földrengés. A kinti partnerrel információszerzés miatt sikerült felvenni a kapcsolatot. Reményeik szerint ezt a távoli időpontot azonban nem fogja érinteni a jelenlegi katasztrófahelyzet, hiszen közel fél év múlva indul csak az út, így reális esély van arra, hogy addig rendeződjenek a viszonyok. Ráadásul a körutazásnak kisebb részét érinti csupán a nepáli helyzet, hiszen a nagyobb részét képező Tibetben sem a városokban, sem az alaptáborban nem történtek jelentős események. Szükség esetén természetesen létezik egy alternatív útvonal Kínán keresztül, de az iroda lehetőség szerint szeretné érinteni Nepált az ottani emberek kedvessége és a csúcslátnivalók miatt. Mikola György hozzátette, hogy ezzel az utazással akár segíthetnek is az ott élők helyzetén, hiszen minden utas egy-egy pozitív üzenetet jelent. Elmondta, hogy nemrégiben volt egy kisebb méretű, de az útvonalukat szervesebben érintő földmozgás Kodarinál, a tibeti-nepáli határvidéken, és az előzetes jóslatokkal ellentétben ott például nagyon hamar helyreálltak az útviszonyok. Az utazási iroda mindent megtesz azért, hogy korrekt információkkal lássa el az utasait, a kép pedig napról napra tisztul.
Vis maiorra nem terjed ki a sztornóbiztosítás
Nagy Róbert, a Mondial Assistance értékesítési igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy jelenleg egy utas van, aki náluk kötött biztosítást nepáli útjára, ő azonban már átfoglalta az utazását. Közölte, hogy vis maior esetekre a mindenkori feltételek szerint nem terjed ki a sztornóbiztosítás, vagyis ha egy utas most le szeretné mondani a nepáli útját a katasztrófahelyzetre hivatkozva, akkor a biztosítók ezért nem kötelesek fizetni. Hozzátette, a biztosítási szerződésben részletesen le van írva, hogy milyen esetben kártalanít és milyen esetben nem fizet a biztosító, ezért annak megkötése előtt mindenképpen érdemes elolvasni a szerződés szövegét, hiszen az utas aláírásával elfogadja az abban foglaltakat. Amennyiben azonban kint tartózkodna utasuk, akkor minden esetben – így vis maior helyzetben is – intézkedik a biztosító, és az az elsődleges szempont, hogy azonnali hatállyal hazahozzák az utast. Nagy Róbert mindenkinek azt javasolja, hogy jelen – és más, ehhez hasonló – esetben az utas az utazásszervezőhöz forduljon, aki segíthet neki, amennyiben le akarja mondani az utazást vagy át szeretné foglalni más időpontra. Méghozzá azzal, hogy utánanéz, adott szolgáltatások lemondhatók vagy módosíthatók-e, valamint a kötbérsávokat minél hamarabb megvizsgálva minden egyes szolgáltatótól – például a légitársaságtól, a szálláshelytől, az idegenvezetőtől stb. – visszaigényli a megállapodásban foglalt százalékos összeget. De olyan esetről is tud például, amikor egy hagyományos légitársaság a repülőjegy árát lemondás után voucherben adta vissza az utasnak, aki ezután azt bármilyen másik útra felhasználhatta.
A Konzuli Szolgálat weboldalán a mai nappal Nepál is felkerült az utazásra nem javasolt országok közé, így ez esetben a már megkötött BBP biztosítás sem nyújtana fedezetet az utas számára.
Jellemzően segítenek az utazási irodák
Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének alelnöke elmondta: a Polgári törvénykönyv rendelkező része kimondja, hogy vis maior helyzet esetén a szerződő feleknek – vagyis az utazásszervezőnek és az utasnak – el kell számolniuk egymással. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy az adott ügylet kapcsán felmerült költségeket mindkét félnek igazolt módon be kell mutatnia. Hozzátette, a tapasztalatok azt mutatják, hogy egy ilyen helyzetben az utazási irodák a lehetőségükhöz mérten mindent megtesznek az utasokért, legyen szó bármilyen hasonló, nem várt eseményről, ezért az utazásszervezőnél vásárolt csomagok esetében az utasok jellemzően nagyobb biztonságban voltak és vannak, mint azok, akik például az interneten foglalják le útjukat.
Az utazásszervező köteles helyettesítő szolgáltatást nyújtani vagy visszafizetni a befizetett összeget
Mivel azonban a Konzuli Szolgálat nem javasolja az utazást Nepálba, így az ország az utazási szerződésről szóló 281/2008. (XI. 28.) Korm. rendelet 8. § (6) bekezdésének hatálya alá tartozó területek közé került.
A kormányrendelet ide vonatkozó részének értelmében ez azt jelenti, hogy az utazásszervező köteles azonos vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatást nyújtani a csomagra már befizetett utas számára. Ha a helyettesítő szolgáltatás az eredetinél alacsonyabb értékű, az utazásszervező köteles a díjkülönbözetet az utasnak megtéríteni. Ebben az esetben, ha az utas elfogadja a helyettesítő szolgáltatást, a felek módosítják az utazási szerződést, de el is állhat a szerződéstől, ekkor viszont az utazásszervező köteles a teljes befizetett díjat azonnal visszafizetni.