Tananyag lehet a balatoni iskolákban a vitorlázás

A vitorlázás ma is fontos eleme a balatoni turizmusnak, és a jövőben még inkább erre lehet számítani, állítja dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke.

A vitorlázás ma is fontos eleme a balatoni turizmusnak, és a jövőben még inkább erre lehet számítani, állítja dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke, akit a szervezet helyzetéről, tevékenységéről és a hajók balatoni motorhasználatával kapcsolatos véleményéről is kérdeztem.

A pécsi érsebész professzort 2013 májusában kisebbfajta palotaforradalommal választották a szövetség élére az előző elnök, az Orbán-kormány korábbi államtitkára, Gál András Levente helyett. A vezetőváltás után a szövetséget támogató több állami cég, köztük a Magyar Villamos Művek (MVM) megvonta a további segítséget az MVSZ-től, ami azért jelentett különösen nagy problémát, mert éppen indult a versenyszezon.

"Az akkor kialakult helyzet okozott egy kis izgalmat, de ma már nyugodt légkörben tudunk dolgozni. A régi szponzorok egy része visszajött, és új szponzorok is megkerestek bennünket. A tavalyi évben már egy jelentős adósságállományt le tudtunk dolgozni, most pedig összességében azt tudom mondani, hogy a vitorlásszövetség pénzügyi helyzete jelenleg stabil. Ebben nagyon nagy szerepet játszott az idei sikeres Kékszalag, ami nem csak egy nagyon jó verseny volt jó szélviszonyok között - hiszen rekordok születtek -, hanem 18 millió forint nyereséget is termeltünk, ami jelentősen stabilizálta a szövetség működését" - beszélt az elmúlt másfél évről az elnök.



Kollár Lajos szerint nem csak a szövetség anyagi helyzete alakult megnyugtatóan, hanem a vitorlázás három alapvető szegmensében végzett munkájuk is eredményes volt.

"Az élsportban továbbra is nagyon jók vagyunk. Azok a fiatalok, akik tavaly is bizonyítottak, idén is egymás után nyerték a világversenyeket. Ez azért is nagyon fontos, mert az idei és a jövő évben derül ki a megszerezett kvóták alapján, hogy ki fog kikerülni két év múlva az olimpiára. Az gondolom, hogy a már indulási jogot szerzett Berecz Zsombor mellett Tomai Balázsnak is nagy esélye van erre. Érdi Mári esetében az a nagy gondunk, hogy a 16 éves kora nem a legjobb ebben a pillanatban. A korosztályában már világbajnok, miközben >>harapdálja<< a felnőtt mezőnyt. Lehet, hogy már most ott is meg tudja futni a kvótaszerzést, de ő a 2020-as olimpiára fog igazán beérni. Ugyancsak nagyon komoly esélyei vannak a Vadnai testvéreknek is."

A balatoni vitorlásversenyek is fontosak

Az elnök nagyon sikeresnek és színvonalasnak tartja a szövetség tevékenységének másik fontos szegmensét jelentő balatoni vitorlásversenyeket is. Bár az idei Kékszalagon nem érték el a korábbi részvételi rekordot, a több mint ötszáz benevezett hajó mindenképpen kielégítőnek tekinthető egy ilyen versenyen, véli Kollár.

"Bajokat inkább a magyar bajnokságokon láttam, ahol jelentősen csökkent az érdeklődés. Ennek nagyon sok összetevője van. Mi a saját lehetőségeinken belül maradva igyekszünk megfelelő hajóosztály szabályokat, feltételeket kidolgozni a jövő évi versenyekhez. Nagyon nagyot nyitottunk a tömegsport felé. Szeretnénk, ha nem csak a profi versenyvitorlázók, hanem a túravitorlázók is minél több versenyen vennének részt. Szélesíteni szeretnénk erősen a vitorlázók táborát. Ennek érdekében kötöttünk együttműködési szerződést a Balatoni Hajózási Zrt-vel, nevünket adjuk és támogatjuk a Yardstick kupát. Az érintett minisztériummal egyeztetve kidolgoztunk egy munkaanyagot ahhoz, hogy a Balaton-parti iskolák testnevelési óráin tanrendbe iktatva oktassák a vitorlázást. Azt szeretnénk, ha minél több gyerek jutna hajóhoz és vízhez. Füreden és Siófokon zajlanak az előkészületek, de szeretnénk bevonni Almádit, Keszthelyt, Balatonföldvárt is. Egyeztetünk az önkormányzatokkal, és próbálunk hozzá anyagi forrást szerezni. Az iskolarendbe illesztett oktatással is segíteni szeretnék az utánpótlás nevelést."

Kollár Lajos szerint a vitorlázás a sport mellett egyre inkább meghatározó eleme a balatoni turizmusnak, és ezt további fejlesztésekkel, programokkal erősíteni szeretnék.

"Balatonfüreden már ma is exponenciálisan megemelkedik a vendégéjszakák száma, amikor a Kékszalag versenyt rendezzük. Azt szeretnénk, ha minden ilyen balatoni verseny egyfajta turisztikai nevezetességé válna. Erre is készítünk egy programot a Balaton Fejlesztési Tanáccsal és az érintett önkormányzatokkal."

Az MVSZ elnöke is úgy látja, hogy sokkal kevesebb vitorlás mozog a Balatonon annál, mint amit a kikötőkben lévő hajók száma egyébként indokolna. Abban bízik, hogy ezen is változtatni tudnak majd a tömegsport és a turisztikai programok erősítésével. Ugyanakkor a vitorlások motorhasználatát csak korlátok között tartaná a jövőben is elfogadhatónak.

"Ellene vagyok a teljesen liberalizált motorhasználatnak. Ha korlátok nélkül ráengednék a belsőégésű motorokat a Balatonra, megjelennének a jet skik. Ez egy olyan zajszennyezést okozna, amit nem szabad megengedni. Azzal egyetértek, hogy a vitorlások segédmotorjának használatán lazítani kellene. Első lépésként mi azt a javaslatot tettük, hogy legalább a túraversenyeken résztvevő vitorlázók kapjanak jogot a motor használatára a verseny helyéig és vissza a saját kikötőbe, ha érvényes nevezéssel rendelkeznek. Jelenleg sok vitorlázó azért marad távol az ilyen versenyektől, mert egy esetleges nulla szélben esélye sincs, hogy a verseny után visszaérjen a saját kikötőjébe, miközben másnap esetleg már dolgoznia kell. Úgy néz ki, hogy erre lenne fogadókészség. Bár a vádat is nyomban megkaptuk, hogy ez kivételezés lenne, ha a versenyen indulók megkapnák az engedélyt, a túrázók meg nem. Szerintem a túrázás a vitorlázásról szól, nincs időhöz kötve, a túrázónak sokkal nagyobb a mozgástere, a szélviszonyoknak megfelelően módosíthatja a programját, így nem igazán indokolt a motorhasználat. Bár engem egyébként az sem zavarna, ha a túrázók is több lehetőséget kapnának, de egy olyan szabályozási rendszer kellene, ami nem azokat szolgálja, akik még soha életükben nem húzták fel a vitorlát a hajójukon, csak motoroznának egyfolytában" - hangsúlyozta az MVSZ elnöke.


Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.
Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül
Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.