Titkos akták: kínaiaké lett volna a Malév

Frissen nyilvánosságra került dokumentumokból kiderül, hogy az állam már hónapokkal korábban készült a Malév "bedöntésére" és egy "új Malév" elindítására kínai befektetők és Demján Sándor bevonásával.

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogerősen pert nyert a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal szemben, ezért az NFM nyilvánossá tette a Malév pénzügyi helyzetének rendezéséről szóló dokumentumokat – írja a HVG. A dokumentumokat ide kattintva bárki megtekintheti.

A feltöltött jegyzőkönyvekből és más iratokból kiderül, hogy az állam úgy akarta megmenteni a Malévot, hogy a cég megszüntetését követően új vállalatot épít, két befektetői bázisra alapozva: egyik tulajdonosa ugyanis a kínai Hainan légitársaság mögött álló csoport, másik pedig a Demján Sándorhoz kötődő Euroinvest lett volna.

A reptér 75%-a a kínaiaké lehetett volna

A HVG cikkében leírja, hogy a nyilvánosságra hozott dokumentumok szerint a tárgyaló felek 2010 decemberében a kínaiak Budapest Airportban való tulajdoni részesedésének megvásárlásáról egyeztettek Pekingben. A magyar delegáció akkor azt akarta megtudni, hogy a kínaiak megvennék-e a Budapest Airport legalább 75% mínusz egy szavazatát, illetve, hogy inkább együtt fektetnének-e be a Malévba és a repülőtérbe.

Egy összefoglalóban az szerepel, hogy az Európai Bizottság szerint a magyar állam mintegy 366,5 millió euró hitelösszeget nyújtott jogellenesen a Malévnak, amit a légiközlekedési vállalat nem tudott visszafizetni, ezért nem volt fenntartható a működése. A dokumentum megemlíti az újabb tőkeemelést, azonban csak akkor, ha elérhető közelségbe kerül az új befektető bevonása. A 2011. júliusi dokumentumban azonban megjegyzik: a magyar légitársaságot mindenképpen felszámolják, ez esetben pedig két verzió lehetséges: az egyik szerint utód nélkül szűnik meg a vállalat, a másik szerint új befektető bevonásával egy új céget indítanak.

100 millió euró kellett volna az új Malévhez

A magyar állam azonban semmilyen szempontból nem lehetett volna meghatározó a cég felépítésében, részesedése maximum 25 százalékos lehetett volna, az új Malév elindításához pedig körülbelül 100 millió euróra lett volna szükség, melyből csak 40-50 millió forint lehetett volna hitel.

A Malév utód nélküli megszűnése esetén azonban azt is részletezi egy dokumentum, hogy ha ez történik, akkor esélyes, hogy a repülőtér üzemeltetője is bedől, mivel elveszíti forgalmának 40 százalékát, akkor viszont a magyar államnak egymilliárd eurót kellett volna fizetnie a privatizációs szerződésben foglaltak miatt.

A Hainan Airlines állítólag rendkívül lassan reagált az új Malévvel kapcsolatos tárgyalási folyamatban, Demján Sándorral kapcsolatban pedig a dokumentumban kijelentették, hogy nem rendelkezik a szükséges tőkével. Az irat szerint az állam akár megvette volna a Demján tulajdonában lévő Korda Stúdiót is, hogy a vállalkozónak legyen elegendő pénze arra, hogy beszálljon az új magyar légitársaságba, de erre végül nem került sor.

2011 augusztusában azonban már közölték a kínaiakkal és Demjánnal is, hogy csúszásban van a projekt, és legfeljebb 2011 novemberéig képes finanszírozni az állam a Malév üzemelését. „Ha a Malév működését egy új légitársaság nem veszi át novemberig, a Magyar Állam leállítja a Malév működését, és a Malév operációs jogutós nélkül kerül felszámolásra” – idézi a HVG a dokumentumot.

2012. február 3-án végül leállt a Malév, amely nem tudta kifizetni a hiteleit, és a tervezett "új Malévből" a mai napig nem lett semmi. A repülőtér üzemeltetője - az anyagokban szereplő pesszimista forgatókönyv ellenére - nem ment csődbe, sőt azóta is köszöni szépen, jól van, és utasforgalmi rekordokat döntöget

A Malév egykori dolgozói általában nagyon rosszul jártak, kevesen találtak állást a szakmában, állami kárpótlásuk egészen tavaly novemberig váratott magára. Akkor is csak elmaradt járandóságaik harmadát kapták meg az államtól.

Ha új Malév nem is, de új magyar légitársaság megpróbált szárnyra kelni a nemzeti légitársaság megszűnése után. A Sólyom Airlines-ról aztán rövid idő alatt kiderült, hogy egyetlen járatot sem tud üzemeltetni, bár a társaság alapítója nem tett le még végleg a légitársaság újraindításának tervéről. 

Forrás: HVG


Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.
Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án

Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án 

A méhektől nemcsak a természet legfinomabb ajándékát, a mézet kapjuk, de sokat is tanulhatunk tőlük!
103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben

103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben 

Magasra szökött az egy négyzetméterre jutó magyar olimpiai aranyak száma a Madame Tussauds Budapest sport termében.
Augusztusban Szabadság Szigete

Augusztusban Szabadság Szigete 

Az idei Sziget Fesztivál minden eddiginél fenntarthatóbb és higiénikusabb lesz – ígérte a szervezőcsapat a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás

Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás  

A Helló Európa! Fesztivál programjai a szabadság, az európaiság és a sokszínűség jegyében keltik életre Budapest ikonikus helyszíneit, köztereit és épületeit.
Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot

Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot 

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket.
Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?