Új utazási trendek a Google-keresések alapján

A COVID–19-világjárvány teljesen átformálta 2020-as terveinket, így turisztikai preferenciáinkat és szokásainkat is. A lezárások és az utazási tilalmak jelentős hatást gyakoroltak a globális iparágakra, de különösen az utazási ágazatot érték súlyos károk. A Google megvizsgálta az aktuális turisztikai keresési trendeket, hogy képet adjon, hogyan vélekednek a magyarok az utazásról és a turizmusról ezekben a példátlan időkben. Az iparágban működő vállalkozások pedig felhasználhatják ezt a tudást ahhoz, hogy a lehető legjobban alkalmazkodjanak a jelen helyzethez, illetve felkészüljenek a következő időszakra.

Visszaeső keresési volumen turizmus témakörben
 
Magyarországon a turizmus témájú keresések volumene a 2020-as év elején 10-15%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának számait. A COVID–19-járvány azonban látványosan megtörte ezt a trendet: március, április és május hónapban jelentős csökkenés volt megfigyelhető a keresések számában, így 2019 azonos időszakához képest idén áprilisban mintegy 50%-kal volt alacsonyabb a turizmussal kapcsolatos böngészések száma, de a nyári időszak is csak a 2018-as szintet érte el, ami a tavalyi adatokhoz képest átlagosan 15%-os csökkenést jelent. Tovább emelkedett a mobilról indított keresések száma, 2020-ban a felhasználók közel kétharmadára (65%) jellemző ez.
 
 

2020 a hazai úti célok keresésének éve

2019 márciustól szeptemberig terjedő időszakában szinte egyenlően oszlottak meg a külföldi és a hazai desztinációkra irányuló turisztikai keresések (55-45%). Az idei év jelentős eltolódást hozott ebben az arányban: a Magyarországról indított turisztikai keresések 72%-a irányult belföldi célokra, míg a külföldre vonatkozó keresések 28%-ra estek vissza.

Az idei év a hazai keresésekről szólt 
 
Hazai (Magyarországról Magyarországra) vs. külföldi (Magyarországról külföldre) turizmus kategóriabeli keresések:

Ha kifejezetten a szálláshelyekre irányuló kereséseket vizsgáljuk, akkor is hasonló trendeket láthatunk: 2020 március és augusztus között a keresések 84%-a volt belföldi irányultságú, szemben az egy évvel korábbi 55%-kal. A belföldi keresések júliusban, a nyári főszezon tetőzésekor 11%-kal nőttek a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a nemzetközi szállásokkal kapcsolatos böngészések -szintén júliusban -közel 50%-kal csökkentek. Fontos kiemelni azonban, hogy a magyar desztinációkra vonatkozó keresések növekedése mellett is összességében 10%-os volt az éves csökkenés a teljes volumenben 2019 júliusához képest.

Csökkenő külföldi kereslet Magyarország, mint úti cél iránt

A határok lezárása a külföldről érkező, Magyarországra vonatkozó keresések volumenére is hatással volt. A nemzetközi keresések száma 2020-ban 57%-kalcsökkent, és az országok közötti megoszlás is jelentős változásokon ment keresztül. Míg Németország megőrizte vezető pozícióját, addig például Olaszország több helyet esett vissza a keresési listán 2019 számaihoz képest. Jól mutatja a külföldről érkező szállás jellegű keresések csökkenését, hogy Magyarországra Magyarországról 31-szer több keresés történt, mint a második helyezett Németországból.

Magyarországról külföldi országokra 41%-kal kevesebbet kerestünk 2019-hez képest. A drasztikus csökkenés mellett a legnépszerűbb úti célok sorrendje is megváltozott: 2019 azonos időszakához képest Horvátország átvette a vezetést Olaszországtól, utóbbi desztináció egyébként a legnagyobb volumencsökkenést szenvedte el a vizsgált időszakban: idén közel 70%-kal csökkent az országra irányuló keresések száma.

Változó szálláshely preferenciák

A Google keresési adatai alapján tehát a magyarok nem mondtak le teljesen az utazásról idén nyáron sem, azonban szokásaik nagyban változtak. Ez a változás nem csak az úti célokon, hanem a választott szálláshelyek típusain is meglátszik. Habár a turisztikai jellegű kereséseken belül a hotel kategória továbbra is háromszor akkora, mint más szállástípusok, 2020 március-szeptember időszakában az “egyéb szálláshelyek” (apartmanok, panziók, vendégházak stb.) és a kempingek népszerűsége a járvány ellenére is 10%-os növekedést ért el 2019 azonos időszakához képest. Ha pedig a szállás kategória pontos keresési kifejezéseit vizsgáljuk, az is kiderül, hogy a legnagyobb növekedés a vidéki és “nem hotel” típusú böngészéseknél figyelhető meg, helyenként két-háromszoros növekedést mutatva az előző évhez képest. A legnagyobb emelkedés a “wellness faház szállás” (+383%), a “szállás Tisza-tó” (+142%), az “erdei szállás” (+140%) és az “olcsó balatoni szállás” (+129%) keresési kifejezéseknél volt tapasztalható.

Vidéki és természetközeli desztinációk előnyben

A kevesebb ember, a nagyobb terek és a természet közelsége is magyarázhatja, hogy a vizsgált időszak legnagyobb nyertesei turisztikai szempontból a vidéki desztinációk. A Magyar Turisztikai Ügynökség  kampányainak szintén a magyarok országon belüli utazási kedvének visszaállítása volt a célja, ezzel fokozatosan újraindítva a szálláshelyek forgalmát. Hatalmasat nőtt az érdeklődés a vidéki településekkel kapcsolatban, többek között a Tisza-tó partján fekvő Poroszló (+58%) vagy Tiszafüred (+22%), a Balaton környéki települések, amelyek közül látványosan kiemelkedik Badacsonytomaj (+30%), a Békés megyei Szarvas (+19%), vagy a Kelet-Magyarország Káli-medencéjeként is emlegetett Noszvaj (+14%) iránt. A COVID negatív hatása leginkább a fővárosban látványos: a TOP10 legkeresettebb magyarországi város közül a legnagyobb visszaesést tapasztalta a keresési adatok alapján (-54%).

A vidék dominanciáját mutató trendek a látnivalók népszerűségének alakulásán is meglátszanak: a Balaton környéki és természetközeli látványosságok tudták a legnagyobb népszerűség-növekedést elkönyvelni 2020 vizsgált időszakában. A Folly arborétum keresései például 107%-kal nőttek 2019 azonos időszakához képest, de a Turai kastély (+208%) és a Rudabányai tó (+109%) iránti érdeklődés is hatalmasat emelkedett ezekben a hónapokban.

Felkészülés a jövőre

"A koronavírus-járvány teljesen átformálta a turisztikai preferenciákat, szokásokat és lehetőségeket. A Google által mért magyarországi keresési trendek egyik legnagyobb tanulsága, hogy a hazai turisztikai iparág jelenleg túlnyomó részben a belföldi kereslettől függ. Az idei év sutba dobott utazási tervei után sokan gondolkodnak a következő lehetséges úti célokról, azonban ebben a folyamatosan változó helyzetben nehéz megmondani, hogy ténylegesen milyen irányba fog változni a fogyasztói magatartás. Ebben kíván segítséget nyújtani a Google. A Google Trends valós idejű keresésekből származó információkat szolgáltat a piac szereplői számára, hogy jobban megértsék és gyorsabban tudjanak reagálni a fogyasztók változó igényeihez. Ezen kívül a Google a kormányoknak és a közegészségügyi szerveknek is segítséget nyújt a koronavírus elleni küzdelemben, a hetente frissülő és nyilvánosan elérhető COVID-19 közösségi mobilitási jelentéseivel, amelyek az utazási, illetve helyváltoztatási szokások trendjeinek alakulásába adnak betekintést" - hangsúlyozta Erdős Ádám, a Google iparági menedzsere.

“A Covid által okozott átalakulás a már évek óta meglévő trendeket erősítette fel, így az ezekhez való alkalmazkodás hosszú távon is kulcs a hazai turizmus sikeréhez. A szálláshelyeknek egyedi jellemzőkkel kell rendelkezniük, továbbá igazi hangulatot és megkülönböztető élményt kell biztosítani a hosszú távú sikerhez. A digitalizáció megkerülhetetlen lesz a turizmusban, amelyben a Szallas.hu érintésmentes biztonságos fizetési szolgáltatásával is segíti a kisebb szálláshelyeket” - tette hozzá Szigetvári József, a Szallas.hu ügyvezető igazgatója.

 

Forrás: Turizmus Online


Ezen az éjszakán érdemes kémlelni az eget!

Ezen az éjszakán érdemes kémlelni az eget! 

Ugyanis szabad szemmel is látható lesz öt égitest együttállása a nyári égbolton.
Kürtöskalács Piknik Tihanyban

Kürtöskalács Piknik Tihanyban 

A tavalyi Kürtőskalács Piknik sikerén felbuzdulva idén is megrendezik augusztus 2-4-e között a Kürtős Summer Party-t a Tihanyi-félszigeten.
Új trend: erdőfürdés, avagy erdőterápia

Új trend: erdőfürdés, avagy erdőterápia 

Ez alapvetően más, mint a hagyományos túrázás - nem az a célja, hogy valaki egyik pontról eljusson egy másikba, hanem az elmerülés a természet szépségében.
Közeledik a KŐFESZT - a nyugalom fesztiválja

Közeledik a KŐFESZT - a nyugalom fesztiválja 

150 program, 6 településen, 12 helyszínen - július 31. és augusztus 4. között tartják a VI. KŐFESZT - A nyugalom fesztiválját Kővágóörsön, Kékkúton, Balatonhenyén, Köveskálon, Pálkövén és Révfülöpön.
Van úgy, hogy az utolsókból lesznek az elsők

Van úgy, hogy az utolsókból lesznek az elsők 

Az idei Kékszalag verseny legutolsó befutójaként, szombat éjjel 2 óra 40 perc 07 másodperckor, több mint negyvenegy és fél órás vitorlázás után, a 456. helyen teljesítette a távot az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj utolsó hajója, a Prosecco.
A hitelkártyát úgy kezelik a magyarok, mintha rendes bankkártya lenne

A hitelkártyát úgy kezelik a magyarok, mintha rendes bankkártya lenne 

Nem újdonság, hogy nyaralásukat sokan idehaza hitelből finanszírozzák. Egyre nő azok száma, akik átmeneti pénzzavarban inkább a hitelkártyájukra hagyatkoznak.
Hogy került a titokzatos Esernyős Ember a volt Postapalota tetejére?

Hogy került a titokzatos Esernyős Ember a volt Postapalota tetejére? 

Hétfő reggel járókelők azt vették észre, hogy egy esernyős alak áll az MNB Felügyeleti Központjának és a Pénzmúzeumnak helyet adó Széll Kálmán téri épület homlokzatán, a korábbi Postapalota épületének tetején.
Best of Balaton 2024: Ön mit szeret a Balatonon?

Best of Balaton 2024: Ön mit szeret a Balatonon? 

A Best of Balaton negyedik éve mutatja be, miért érdemes bármely évszakban felkeresni a „magyar tengert”.
Hamarosan Auer Fesztivál Veszprémben

Hamarosan Auer Fesztivál Veszprémben 

A veszprémi születésű Auer Lipót hegedűművész és hegedűpedagógus emlékére július 29-én kezdődik a komolyzenei rendezvényfolyam.
A Weight kapta az 56. Kékszalag KPMG Fair Play Díját

A Weight kapta az 56. Kékszalag KPMG Fair Play Díját 

Véget ért az 56. Kékszalag vitorlás verseny, és a programsorozat zárásaként átadták a KPMG Fair Play Díjat is.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.