Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Az Utazás+ Kiállítás 2025. február 20-23. között várja a látogatókat Budapesten, ahol az utazás szerelmesei és szakmai érdeklődők egyaránt izgalmas programokkal találkozhatnak. 

A kiállítás minden évben kiemelt figyelmet fordít egy belföldi és egy külföldi díszvendég bemutatására. 2025-ben a Balaton négy évszakos turisztikai lehetőségeit ismerhetik meg az érdeklődők, amelyet a VisitBalaton365 szervezet mutat be, hogy a látogatók felfedezhessék, a Balaton nemcsak nyári úti cél, hanem az év minden szakában számos programlehetőséget kínál, legyen szó aktív kikapcsolódásról, családi programokról vagy akár kulináris élményekről.

A külföldi díszvendég Szlovákia, amely kulturális sokszínűségét és gasztronómiai hagyományait hozza közelebb a látogatókhoz. Az érdeklődők megismerkedhetnek az ország látnivalóival, a szlovák folklórral, a hagyományos kézműves mesterségekkel és a régió híres ételeivel, mint a bryndzové halušky.


Fotó: Hungexpo

A kiállításon 35 országgal ismerkedhetnek az érdeklődők, a nagyobb kiállítók között jelen van Üzbégisztán, Indonézia, Bulgária, Ciprus, Málta és Marokkó. Ez utóbbitól megtudtuk, hogy a legfrissebb adatok szerint 2024-ben több mint 70 000 magyar turista látogatott el, és ahol a COVID-járvány után jelentős változások történtek a turizmusban, egyre több az új szálloda. A turisztikai ágazat még a járvány előtti szintnél is jobban teljesít, magyarázta mondta a Marokkói Turisztikai Hivatal Közép-és Kelet Európai régióért felelős igazgató helyettese, Hassan Tamim.

Marokkó gazdag történelemmel és kulturális sokszínűséggel rendelkezik.

Az utazók csupa egyedi élménnyel gazdagodhatnak köszönhetően a helyi gasztronómiának, a különleges szállásoknak – például a tradicionális riádoknak – és a változatos természeti tájaknak – emelte ki. A legnépszerűbb úti célok közé tartozik Marrákes, amely Marokkó kulturális központja és a leglátogatottabb város, Rabat, Marokkó fővárosa, amely a közelmúltban jelentős fejlődésen ment keresztül, és ma már vetekszik az európai nagyvárosokkal, illetve Tanger, amely az egyik legfontosabb gazdasági központtá válik, köszönhetően a jelentős ipari és kereskedelmi beruházásoknak.

A kiállítás nemcsak turisztikai inspiráció, hanem a szakma találkozóhelye is.

Az első napon tartott workshopok lehetőséget teremtettek az új üzleti kapcsolatok kialakítására, a piac legújabb trendjeinek megismerésére és a turizmus aktuális kihívásainak megvitatására. Megtudtuk, hogy az idei évben különös figyelmet kap az egészség, a sport és az aktív életmód turizmusra gyakorolt hatása. Az első alkalommal megrendezésre kerülő workshop keretein belül kivételes lehetőség nyílt a turisztikai szakma szereplőinek mélyebb megismerésére, szakmai kapcsolatok építésére és az iparági trendek feltérképezésére, megvitatására.

Amit nagyon szeretünk: Szlovákia

Soňa Jelínková, a Szlovák Turisztikai Képviselet vezetője
Soňa Jelínková, a Szlovák Turisztikai Képviselet vezetője
Fotó: Slovakia Travel

A Slovakia Travel képviselőitől megtudtuk, hogy Magyarország hosszú ideje a negyedik helyen áll a Szlovákiába érkező turisták számát tekintve, az összes látogató körülbelül 5,3 százalékát adva. 2024-ben több mint 125 ezer magyar turista látogatott Szlovákiába, ami 8,5 százalékos növekedést jelent 2023-hoz és 1,3 százalékos növekedést 2019-hez képest. A magyar látogatók egész évben viszonylag egyenletesen érkeznek, de a legtöbben augusztusban (11 százalék) és februárban (10,4 százalék), míg a legkevesebben szeptemberben (5,8 százalék) utaztak. Mint mondták a magyar turisták főleg a hegyekbe mennek és az aktív programokat keresik, a régiók közül pedig leggyakrabban a Prešov és Pozsony régiókat keresik fel.  2024-ben a magyar látogatók több mint 260 ezer vendégéjszakát töltöttek Szlovákiában, ami 10,4 százalékos növekedés 2023-hoz és 2,4 százalékos növekedés 2019-hez képest. Az összes külföldi vendégéjszaka 5,3 százalékát a magyar turisták adták.

Zakopane mindent visz, Varsó egyre népszerűbb

Az utóbbi években a magyar turisták száma Lengyelországban jelentősen megnőtt. A pandémia előtti időszakban, 2019-ben 86 654 magyar turista látogatott az országba, 2023-ra már 78 517 főre nőtt, és a becslések szerint 2024-ben akár 100 000 magyar is ellátogathat Lengyelországba, mondta Farkas Melinda a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet vezetője.

Ország Anna lengyel idegenforgalmi szakértő és Farkas Melinda a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet vezetője
Ország Anna lengyel idegenforgalmi szakértő és Farkas Melinda a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet vezetője
Fotó: Szia Lengelország Facebook oldala

A magyar turisták egyik legkedveltebb célpontja Zakopane. 2023-ban 23 608 magyar látogatót regisztráltak itt, és 2024-re ez a szám 40 000 fölé emelkedhet.  Mint kiderült, mi magyarok Lengyelországban is az aktív kikapcsolódást és a természeti élményeket keressük. „Sokan már ismerik a szlovák és osztrák hegységeket, így most Lengyelország felfedezése van soron, és a lengyel Tátrában rengeteg túraútvonal, biciklis lehetőség és természeti látványosság várja a látogatókat.” – emelte ki Melinda, majd hozzátette, hogy a lengyel gasztronómia szintén nagy vonzerőt jelent, hiszen a magyar ízlésvilág igen közel áll a lengyel konyhához. A helyi ételek – például a pierogik, a káposztás ételek, a sűrű, savanyú levesek és húsos fogások – rendkívül népszerűek a magyarok körében.

Bár a legtöbb magyar turista Krakkóra és Zakopanére koncentrál, az is látszik, hogy Varsó egyre vonzóbb úti cél. A modern, fiatalos, és hihetetlen mértékben fejlődő főváros sokakat meglephet. Egy rövid repülőút után egy dinamikus metropoliszba érkezik az utazó, ahol történelmi és modern elemek keverednek.

A jövő egyik nagy lehetősége lehet a lengyel tengerpart, amelyet már most egyre többen keresnek alternatív nyaralási lehetőségeket a forró, zsúfolt déli üdülőhelyek helyett. Lengyelország hosszú homokos tengerpartja, a Balti-tenger partvidéke, ideális lehet azok számára, akik változatos programokat keresnek – például múzeumlátogatásot, természetjárást vagy biciklitúrákat. Bár a tenger vize egyelőre még hűvös, az időjárás évről évre melegebb.

Az egész éves Ausztria


Fotó: Depositphotos

Ausztria 2025-ös terveit illetően Borsi Valéria, az osztrák turisztikai szervezet, az Österreich Werbung marketing vezetője elmondta: az idei évben Ausztria turizmusában kiemelt cél, hogy az ország ne csak téli és nyári szezonra koncentráljon, hanem a teljes 365 napot lefedő élményeket kínáljon, de mellette egyre jobban előtérbe kerül a gasztronómiai és a sportturizmus. A turizmus szakemberei azon dolgoznak, hogy az osztrák versenyek vonzerejét még tovább növeljék, de ezzel együtt a látogatók számára vonzóvá tegyék a környékbeli látnivalókat is. Hozzátette: a magyar turisták száma folyamatosan emelkedik, különösen Stájerország és Karintia régióiban, amelyek a legnépszerűbb úti célok közé tartoznak a magyar látogatók körében.

Mit mondanak az utazási irodák?

Villányi Regina a Proko Travel munkatársa elmondta, hogy cégük stabil növekedést mutat, az előző évben 2023-hoz képest is közel 20%-kal emelkedett az utaslétszám. A COVID-időszak alatt megtartották a munkatársakat, így a visszatérés is zökkenőmentes volt, és az iroda továbbra is fejlesztésekkel és új csoportos utak szervezésével kíván alkalmazkodni az utazási trendekhez. Ezt követően bemutatta idei legújabb programjaikat, amelyek összeállításánál figyelembe vették az utasok visszajelzéseit és igényeit, valamint az idegenvezetők tapasztalatait. Ezek alapján az látszik, hogy az utazók egyre igényesebbek a szállások minőségére, ezért az iroda jelentős munkát fektetett a szállások kiválasztására. Idén több új csoportos utazási programot hirdettek meg nagy sikerrel: Kínába, Kubába, Mexikóba, de szintén újdonság az „Óperenciás túra” az Alpok szerelmeseinek vagy éppen Namíbiai és a Viktória vízesés program is. Új desztináció Hollywood is a Grand Canyonnal. Elmondta, hogy ügyfeleik körében kifejezetten népszerűek az idegenvezetők történelmi és kulturális háttérmagyarázatai, sokan éppen miattuk jelentkeznek egy-egy utazásra, akik ragaszkodnak egy-egy idegenvezetőhöz.

A beszélgetések során egyértelműen látszik, hogy a turizmus átalakuláson megy keresztül, és napjainkban az élményalapú utazások egyre nagyobb szerepet kapnak.

Az utazási trendek folyamatosan változnak – kezdte Tófalvi Réka, az OTP Travel kiutaztatási üzletágvezetője. „A vendégek ma már nemcsak egy utazást, hanem teljeskörű élményt szeretnének kapni – legyen szó exkluzív borkóstolókról, egyedi túrákról vagy személyre szabott programokról.” Jelenleg a legnépszerűbb úti céljaik az Amerikai Egyesült Államok és Kína, ugyanakkor több mint 105 útvonalon és számos időpontban biztosítanak utazási lehetőségeket, ahol egyre inkább előtérbe kerülnek az egyedi, tematikus élmények.

„Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy az európai városlátogatásokat új szemlélettel közelítsük meg. Egyre nagyobb az érdeklődés a tematikus utak iránt, például gasztronómiai túrák vagy olyan különleges programok, mint a Harry Potter tematikájú londoni utazás. Ezek az utak lehetőséget adnak arra, hogy az utazók más szemszögből fedezzék fel a már ismert városokat, így azok számára is tartogatnak újdonságokat, akik már jártak az adott helyen.” – tette hozzá Lázár Gergely viszonteladói vezető.

Az elmúlt három évben, a COVID-járvány hatására, jelentős változások figyelhetők meg az utazási szokásokban is. Mint mondták, egyre többen fordulnak utazási irodákhoz, mert így biztonságban érzik magukat, ha bármilyen váratlan helyzet adódik, az iroda segítséget nyújt. Emellett az európai úti célok iránti kereslet is nőtt, ezért a kínálat folyamatos bővítése elengedhetetlen.

A gasztroturizmus mellett a természeti látnivalók iránti kereslet is jelentősen nőtt.

Egyre gyakoribb az a trend, hogy az emberek keresik azokat a desztinációkat, ahol elkerülhetik a zsúfolt helyeket, és inkább a természet közelségét szeretnék élvezni.

A foglalási számok alapján a 2024-es év is ígéretesnek tűnik, bár az utazási piac dinamikája változó. A bizonytalan világgazdasági és geopolitikai helyzetek hatással lehetnek a foglalásokra, de az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az utazók ingerküszöbe megemelkedett, még ha átmenetileg vannak is bizonytalanságok a kereslet gyorsan visszaáll.

Az látszik, hogy a jövő az egyedi, prémium élményekben rejlik – legyen szó egy Michelin-csillagos vacsoráról, egy történelmi kastélyban eltöltött éjszakáról vagy egy luxus hajókirándulásról, az utazók maradandó és különleges élményeket keresnek, amelyekre örökké emlékezhetnek.


 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.
Utcaszínházi produkciók a VéNégy Fesztiválon

Utcaszínházi produkciók a VéNégy Fesztiválon 

A fény varázsa, virtuóz zsonglőr- és akrobatamutatványok, óriási lángoló eszközök, tánc és humor várja a Dunakanyarban fesztiválozókat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.