„Itthon láss csodát!” – hangzik a Kulturális Turizmus Éve belföldi szlogenje. Valóban, Magyarország számos felfedezésre váró „csodát” kínál az utazó számára. A gazdag kulturális kínálatra és a turisztikai szakma véleményére alapozva a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) ezért – a 2006-os „Nagy Ízutazás”, a 2007-es „Zöldturizmus Éve” és a 2008-as „Vizek Éve” sikere után – 2009-re a Kulturális Turizmus Évét hirdette meg. A témaév legfőbb célja a magyar lakosság érdeklődésének felkeltése hazánk kulturális turisztikai kínálata iránt, a vendégéjszakák számának növelése, a belföldi vendégforgalom bővítése, ezáltal a turizmusból származó bevételek növelése. A kampányév segítségével széles rétegek szólíthatók meg és csökkenthető a szezonalitás is. A kampány elsősorban belföldre koncentrál, ugyanakkor a kulturális turizmus olyan téma, amely külföldi küldőpiacaink érdeklődésére is számot tarthat, az MT Zrt. ezért 2009-ben külföldön is nagy hangsúlyt helyez kulturális turisztikai kínálatunk megismertetésére. Idén minden eddiginél erőteljesebb módon igyekeznek a belföldi vidéki lakosságot kulturális eseményekkel a fővárosba csábítani, és megszólítják a jövő utazóinak számító, belföldön könnyen mobilizálható, 18–30 év közötti korosztályt.
A témaév programját a Magyar Turizmus Zrt. stratégiai partnerével, az Oktatási és Kulturális Minisztériummal és az érintett szakmai szervezetek közreműködésével állította össze. A Zrt. célja, hogy a kulturális vonzerők gazdáit, az esemény és rendezvényszervezőket, a kulturális és turisztikai médiát, az utazási szakmát, a Tourinform-irodákat és más, nem közvetlen turisztikai, de nagyközönségi kapcsolatokkal rendelkező szolgáltatókat a kampányévbe aktív résztvevőként vonjon be.
A kulturális turisztikai kínálatot az MT Zrt. öt téma köré rendezte, ezek a következők: bor és gasztronómia, élő hagyományok, fesztiválok, kulturális rendezvények, a XXI. század kultúrája, kortárs művészet és városlátogatás. Az öt téma „védnökeként” ismert személyek ajánlják az érdeklődők figyelmébe a kulturális turizmus öt pillérével kapcsolatos attrakciókat, eseményeket. Bor és gasztronómia témában Konyári János borász, fesztiválok, kulturális rendezvények témában Novák Péter zenész, színész, élő hagyományok témában Szalóki Ági énekes, a XXI. század kultúrája, kortárs művészet témában Szűcs Zoltán koreográfus, előadóművész, városlátogatás témában pedig Török András útikönyvíró. A Kulturális Turizmus Évének beharangozó kiadványában ők ajánlják az olvasók figyelmébe a kulturális turizmus öt pillérével kapcsolatos attrakciókat, eseményeket.
A témaévhez kapcsolódó hirdetésekkel, felhívásokkal az év folyamán sokfelé találkozhatnak majd az utca emberei. Ott lesznek a hirdetések és PR-cikkek a legnépszerűbb televízió-csatornákon, napi- és hetilapokban, illetve óriásplakátokon, city light-okon. A témaévet bemutató általános, figyelemfelkeltő kiadványok mellett eseménynaptár, ajánlati katalógus, kastélykiadvány is készül. Már működik a kampány weboldala, mely a www.itthon. hu oldalról érhető el. A honlapon nem csupán a szálláshelyek ajánlatai között böngészhetnek az érdeklődők, hanem információt kaphatnak a kulturális eseményekről, a turisztikai régiók kínálatáról. Elkészült a falinaptár is, amely eseménynaptárként is használható, hiszen közel kétszáz kulturális eseményt ajánl az olvasók figyelmébe. A kampányévet érintő aktuális információkról, a kulturális rendezvényekről, fesztiválokról, valamint kulturális érdekességekről az év során öt alkalommal megjelenő EXIT különszámokból is tájékozódhatnak az érdeklődők. Az első szám már meg is jelent. Az MT Zrt. 2009- ben 150 nagy forgalmú Mol benzinkútnál létesít információs pontokat, amelyek a helyi nevezetességek és az adott régióról szóló információ mellett a Kulturális Turizmus Évének ajánlatait is közvetítik. Az Utazás Kiállításra elkészül a részletes ajánlati katalógus is.
A vendégéjszakaszám növelése érdekében a Magyar Turizmus Zrt. a szolgáltatókkal együttműködve országszerte, egész évre kínál szálláskedvezményeket 2=3, illetve 3=4 akciókkal. Arra is ösztönözi a szolgáltatókat, hogy kulturális ajánlatokat tartalmazó csomagokat biztosítsanak a vendégeknek.