A beutazási illeték meg az olajfolt

Sohasem fordult elő, hogy magyar utazási iroda nélkül nyissák meg a Pow-wow-t. A legnagyobb amerikai utazási vásáron – amelynek idén a floridai Orlando adott otthont – így hiába várta magyar üdvözlő felirat a delegátusokat, csak a magyar újságírók örülhettek neki.

A legfontosabb küldőországok
toplistája (2009)

látogatók
száma
változás
Kanada 17,96 millió -5
Mexikó 13,16 -4
UK 3,9 -15
Japán 2,92 -10
Németország 1,69 -5
Franciaország 1,2 -–3
Brazília 0,89 16
Olaszország 0,75 -–3
Dél-Korea 0,744 -–2
Ausztrália 0,724 5

A több mint ötezer résztvevő egy recessziós sújtotta iparágat próbál meg életre kelteni, s ebben az amerikai kormány viszi a prímet: ősztől várhatóan regisztrációs díjat kell fizetni az elektronikus beutazási engedélyt kérőknek. Az ESTA-rendszerre és vízummentes utazásra jogosult 36 ország állampolgárainak tíz dollár illetéket és ezen felül ötdolláros adminisztrációs díjat kell fizetniük az új turizmuspromóciós törvény szerint. A várhatóan idén ősszel életbe lépő törvény így évente 200 millió dolláros forrást biztosít majd az USA promóciójára. Az agresszívnak ígérkező kampánytól az amerikai utazási ipar azt várja, hogy évente 1,5 millióval többen keressék fel az országot. Roger Dow, az amerikai utazási ipar szervezetének (USTA) elnöke az Orlandóban zajló Pow-wow utazási vásáron ezzel kapcsolatban semmi további konkrétumot nem tudott elmondani, csupán azt, hogy a turizmus fellendülése már jövőre érezhető lesz, és – véleménye szerint – egy évtizedes hanyatlás után ismét elérik az évi 60 millió beutazót. A turisztikai ipar fellendülését egyébként maga az elnök is szorgalmazza, hiszen Barack Obama az amerikai export megduplázását tűzte ki célul – külön kiemelve az idegenforgalom jelentőségét. Az ASTA elnökének optimizmusát egyelőre nem erősítik meg a számok: az USA-ba látogatók száma ugyanis tavaly is 5,3 százalékkal csökkent. A legtöbben továbbra is Kanadából érkeznek, 18 millióan. A második helyen Mexikó áll 13, a harmadik pedig az Egyesült Királyság áll 3,9 millióval. Az elmúlt évben Ausztráliából és Brazíliából érkeztek többen, ez utóbbiból 16 százalékkal. Kiugró eredményt ért el tavaly Kína. Bár a látogatók száma csak félmillió volt, egy főre vetítve viszont ők költik a legtöbbet utazásra, szállásra és vásárlásra. A magyar turisták körében az erősödő dollár ellenére is népszerű az USA. Tavaly már 50 ezren utaztak hazánkból – immár vízum nélkül – az Egyesült Államokba.

Vízumkönnyítés, egyszerűbb beléptetés

AZ USTA a vízummentes országok – Visa Waiver – körének bővítését szorgalmazza, elsősorban a nagy turistaküldő dél-amerikai és távol-keleti országokra fókuszálva. A beutazók számának növelését szolgálná az az újítás is, hogy a vízumkérőket ne személyesen, hanem videokonferencián keresztül tudják meginterjúvolni az USA konzulátusának munkatársai. Ennek főleg Kínában és Indiában vennék nagy hasznát, ott ugyanis esetenként ezer kilométert is utazni kell a legközelebbi konzulátusért. Az új rendszer már tesztüzemben működik, bevezetését jövőre tervezik.

Az amerikai kormány határőrizetért felelős osztálya – Department of Homeland Security – pedig bejelentette, hogy a vízummentes országok állampolgárainak immár nem kell kitölteniük belépéskor az I–94 W jelű regisztrációs ívet. A zöld színű kérdőív már eddig is felesleges volt, hiszen tartalma megegyezett az elektronikus beléptetési rendszer (ESTA) kérdőívével. A kérdőív elhagyásával az amerikai kormány a beléptetések felgyorsítását szeretné elérni. Az amerikai reptereken ugyanis átlag fél-háromnegyed óráig kell sorban állni a bevándorlási tisztviselők előtt. Az országba való belépéshez az előzetes internetes engedélyt követően biometrikus azonosítás is szükséges – tekintet nélkül arra, hogy az illető vízummal vagy anélkül utazik be az Egyesült Államokba. Ez mindkét kéz lenyomatát és az íriszről készült képet tartalmazza.

Küldőországok toplistája a költés alapján
ország milliárd
dollár
változás
2008-hoz
képest
Kanada 16,2 -–13%
Japán 12,9 -–11
UK 12,1 -–27
Mexikó 8,3 -–14
Németország 5,6 -–16
Brazília 4,2 +2
Franciaország 4,2 -–12
India 3,6 -–16
Kína 3,5 -–3
Ausztrália 3,3 -–11
forrás: USA ker. min.

Milliárdos károkat okoz az olajfolt

A Mexikói-öbölben továbbra is szivárgó olaj miatt a turisztikai iparág is aggódhat. Az egy hónapja az öbölbe ömlő olaj már most is komoly veszteségeket okoz a floridai szállodásoknak. Elsőként a Missisipi torkolatvidékéhez közel eső üdülőhelyek – Pensacola, Destin, Panama City Beach – aggódhatnak. Bár a szennyeződésnek egyelőre itt nincs nyoma, csak idő kérdése, hogy mikor sodorja erre az olajat a víz. A BP egész oldalas újsághirdetéssel próbálja megnyugtatni az itteni lakosokat. Eszerint saját 2500 fős szakembergárdája mellett 15 000 önkéntes és környezetvédelmi szakértő segít a védekezésben. A helyzetet csak nehezíti a június elején kezdődő és november végéig tartó hurrikánszezon. Az idén is várható 15 hurrikán ugyanis szétterítheti az olajszennyeződést, amely a Mexikói-öbölből kiindulva már az Atlanti-óceán partvidékét is fenyegetheti. Az első számú nyári turisztikai célpontnak számító Floridában érthetően tartanak a vendégek elmaradásától. Az utolsó májusi hétvégén még nem lesz baj, mert a Memorial Dayre minden hotelszobát kiadtak. A fenyegető szennyeződés ugyanakkor távol tarthatja a nyári szünidőt itt tölteni szándékozókat. Panama City szállodásai 200 dolláros fájdalomdíjat fizetnek azoknak, akiknek a szabadságát elrontja az olajfolt, a Destin környéki hotelesek pedig – szokásukkal ellentétben – nem számítanak fel törlési díjat, ha valaki lemondja emiatt utazását. Igazán nagy érvágást a légitársaságoknak jelent a terjedő olajfolt, hiszen ők máris járattörlésekre kényszerültek. És, ami a „ráadás”: a környék új, nemzetközi repterét, a Northwest Florida Beaches International Airportot éppen május közepén nyitották meg...

Politikai vihar

A Top Kill elnevezésű akció május 26-án kezdődött a tenger alatti fúrás helyszínén. A BP olajcég egy ilyen mélységben eddig még nem használt módszerrel próbálja meg eltömni a lyukat: nagy mennyiségű iszapot pumpálva a résbe. A betonnal kevert iszapot hetek óta szállították a helyszínre és csak szerdán délelött dőlt el, hogy nekilátnak a műveletnek. Tony Hayward a BP vezérigazgatója 60-70 százalékos esélyt adott annak, hogy ezzel a módszerrel sikerül lezárni a kutat – szakértők szerit azonban közel sem biztos, hogy sikerrel jár a BP manővere.

A Top Kill - amelyet egyenes adásban közvetített a CNN – meghiúsulása esetére nincs pótterv, ilyen kasztrófára ugyanis egyik kőolajcég sem készült fel. Hayward ezt azzal indokolta a CNN-ben, hogy az elmúlt 25 évben – amióta mélytengeri olajfúrásokat végeznek – egyszer se fordult elő hasonló eset. A károk pedig már most is felmérhetetlenek. Pontos nagyságukról még a megkérdezett szakértők se nyilatoznak, csak abban biztosak, hogy az olajfúróra érvényes felelősség biztosítás 75 millió dolláros összegénél nagyságrenddel nagyobbak. A Wall Street Journaban nyilatkozó biztostási szakemberek szerint már 1-3 milliárd dollár közötti értékről beszélnek – s ebben még nincsenek benne azok a kisebb összegű kártérítési perek, amelyeket a halászok, a szálloda– és étterem tulajdonosok indítanak az olajcég ellen – feltéve hogy sikeresen eltudják fojtani az olaj kiömlését. A katasztrófa nem csak gazdasági, de politikai vihart is kavar: több szenátor egyenesen a hadsereg bevetését követeli az elnöktől. Obama egy tévébeszédben fejtette ki, hogy a katasztrófaelhárítására csakis az olajcégek rendelkeznek megfelelő technológiával, a hadsereg nem.

Potter jön, King Kong visszatér

Szinte egy időben két nagyszabású látványosságot vet be a Universal Studios a vendégek csalogatására. Rengeteg titkolózás után június 18-án nyitja meg kapuit az orlandói témaparkban a Harry Potter-show. A floridai Universal stúdió területén felépített Potter-világ egészen fenomenálisra sikeredett: a regényfolyam olvasói és a filmek nézői számára minden ismerős: a gőzmozdony, a falu és a rejtélyes vár is. Ez nem is csoda, hiszen a kalandfalu egyik tervezője Stuart Craig, a Potter-filmek dizájnere volt, kreatív igazgatója pedig nem más, mint Alan Gilmore, aki szintén egyik alkotója volt a Potter-féle álomvilágnak. A parkot az idei Pow-wow-n mutatták be a sajtónak, de csak részben – a területet bejárhatták, megismerkedhettek a „korhű” ruhába öltöztetett személyzettel, ihattak mézsört, de az igazi nagy dobást, a Hogwartskastélyban robogó „szellemvasutat” még nem próbálhatták ki.

A külsőségekből ítélve ez is méltó lesz a filmhez és alkotóihoz. Nem kell nagy jósnak lenni ahhoz, hogy megjövendöljük: ez a kalandpark lesz az elkövetkezendő évek legnépszerűbb attrakciója.

Vagy mégsem? Néhány héttel Harry Potter floridai „támadása” után indul ugyanis a kaliforniai Universalban a háromdimenziós King Kong-kaland. Az óriásmajom évtizedeken keresztül a legnépszerűbb, leglátogatottabb attrakciója volt az ottani Unversalnak, de két évvel ezelőtt a tűz martalékául esett. Akkor azt mondták, nem építik újra. Nem is tették. Helyette most világszenzációt mutatnak be: a háromdimenziós King Kong-vasutat. Ennek tervezője sem akárki: az Oscar-díjas Peter Jackson. Az új King Kong-kalandról egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy a stúdió területén egy tekintélyes méretű New York-i negyedet építettek fel ennek kedvéért. A 45 perces vonatút alatt 3D-s filmek veszik körbe az utasokat – az óriásmajommal és egyéb őskori lényekkel „feltuningolva”. Ilyen nagyságú és felbontású háromdimenziós vetítés még nincs a világon – állítják a stúdió vezetői, akik szerint King Kong újjászületése korszakhatárt is jelent majd a szórakoztatásban.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.