Fontosabb a turizmus, mint az autóipar

Németország előző évi és idei számai egyaránt arról tanúskodnak, hogy a turizmus korábbi válságától amúgy sem nagyon szorongatott német turizmus erőteljes menetelése folytatódik. Mára a méltán híres német autóipart is megelőzve veszi ki 4,4%-os részesedését az ország GDP-jéből. Mintegy 2,9 millió embernek ad munkát az idén a vendégéjszakák terén 8,5%-kal növekvő ágazat.

- Ebből mi magyarok 20. küldőpiacként jelentősen kivesszük a részünket; 2011-ben több mint 600 ezer éjszakát töltöttünk németéknél. Tavaly 21,1%-kal többet, mint 2010-ben. Ezáltal Németország Ausztria után második fogadó országunkká nőtte ki magát - tudtuk meg a DZT budapesti képviseletét vezető Novák Viktóriától.

Németország további növekedéssel számol összes küldő országából. Mindezt várhatóan csökkenő marketingköltségvetésből. Petra Hedorferrel, a DZT igazgatótanácsának elnökével csütörtökön a DZT budapesti sajtótájékoztatója előtt beszélgettünk.

Jól érzem, hogy Magyarország mintha kitüntetett szerepet kapna a DZT marketingstratégiájában? Jóllehet, Németország 20. küldőpiaca vagyunk vendégéjszakáink alapján.


Remélem, hogy minden piacunkon úgy érzik, ők az egyetlenek. De komolyan, az okok egyrészt történelmiek. Hosszú múltra tekint vissza a két ország viszonya; 1995 óta működik Budapesten képviseletünk. De természetesen a potenciál elemzése alapján úgy gondoljuk, Magyarország érdemes a marketingmunkára. Az ország uniós csatlakozása tovább növelte a lehetőségeket. Másfelől Németországnak nincs olyan küldőpiaca, mely a beutazó forgalom többségét, a bevételek 50%-át adná, ezért minden piacon kezdeményezőnek kell lennünk. És természetesen ne feledjük, Magyarország segítségét a német újraegyesítésben. Igazán hálásak lehetünk önöknek a fal leomlásában játszott szerepükért. Akkor is foglalkozunk Magyarországgal, ha mostanában akadnak is önöknél nehézségek.

Ahhoz, hogy minden küldőpiac elsőnek érezhesse magát, bizonyára hatalmas marketing költségvetés szükséges. Nő-e, marad-e a DZT költségvetése?

Ez nem így van. Nem kell ehhez óriási költségvetés. A DZT költségvetése más, hozzánk hasonló országokkal összevetve csökken. Idén 34 millió euróból gazdálkodtunk, 27,9 milliót kapunk a német államtól. Ez a teljes költségvetés, működésre is ebből jut. A többszintű stratégiában hiszünk, de egyre többet foglalkozunk az online marketinggel, közösségi oldalakkal is.

Az online pedig egyre inkább előtérbe került az utóbbi években. És ezzel kapcsolódunk az egyik következő évi marketing kampányhoz, az ifjúsági turizmushoz.

Foglalkozni kell az utazók jövőbeni generációjával. Úgy látom, hogy ők teljesen más módon hozzák meg utazással kapcsolatos döntéseiket. Meg akarják osztani, beszélni tapasztalataikat a barátaikkal az interneten, kétszer is ellenőrzik az információkat a Facebookon, és hasonló csatornákon. Ezeket a csatornákat nekünk is használnunk kell. Az ezeken folyó párbeszédek részéve kell válnunk. Először vesszük célba ilyen formában a célcsoportunkat. Lényeges hogy a teljes tartalmunk kompatibilis legyen az okos telefonokkal. A fiatalokat nem vásárokon és hagyományos prospektusokkal lehet megnyerni; a meggyőzés online folyik.

És az így elért utazók a jövőre működésbe lépő Hotspotok segítségével elvégzik a további marketing munkát a DZT-nek, azáltal, hogy szinte azonnal megoszthatják úti élményeiket.

Igen. Jelenleg egyébként német utazásszervezők érdeklődnek a fiataloknál, milyen utazási csomagot állítanának össze, javasolnának külföldi fiataloknak. Ennek eredményeit felhasználjuk mi is, és ezek alapján is kapcsolatba lépünk a célcsoporttal.

Innen úgy tűnik, hogy Németország téli desztinációként kevés kommunikációt kap. Jóllehet, München pályázott - sajnos sikertelenül - a 2018-as téli olimpiára. Terveznek téli kampányt?

Létezik ilyen, de nagyon piac-specifikus. Erős mezőnyben kell küzdenünk; Ausztria, Svájc, Franciaország a vetélytársunk. Nekünk inkább középhegységeink vannak, ahol ugyan létezik téli turizmus, és például a hollandok jelentős számban érkeznek.

Ez eladható lenne a közép-európai régióban?

Igen, de nem nagy kampányok árán, inkább a honlapunkon hozzáférhető információ formájában. Ki kell számolni, mely marketing akció térül meg. Biztos lenne kereslet, de mégis a többség ebben a szezonban inkább a karácsony környéki eseményeket keresi.

2012 az üzleti turizmust is bevette kampánytémái közé. Kell-e Németországnak az üzleti turizmust reklámozni?

Igen. Persze első körben mindenki a nagy német cégekre gondol és az ezekkel kapcsolatos üzleti forgalomra. Ez adja magát. Ugyanakkor látni kell azt is, hogy az üzleti élettel szorosan összefüggő MICE turizmusban további lehetőségek vannak, nagy a harc a piacért, ott kell lennünk.

Idén tavasszal nyitott a balkáni régióért felelős belgrádi képviselet. Teljesítik az elvárásokat?

Látva a román és bolgár számokat, kétjegyű a növekedés, akárcsak Magyarországról. A német légitársaságok is intenzíven megjelentek a régióban. A képviselet sikeres, bizakodva tekintünk a jövőbe. 1,7 millió érkezést regisztráltunk idén a régióból, további komoly potenciállal számolunk. A térség fiataljai készek utazni szerte Európában.

Az érkezésekből mekkora részt hasítanak ki a régió vendégmunkásai?

Ez a szegmens létezik, de a motivációkat vizsgálva azt látjuk, hogy 10 éves folyamat eredményeképp növekszik a kereslet a szabadidős utazásokra.

Megelőzték a franciákat, Ausztriát és Olaszországot az európai érkezések számában. Folytatódik a tendencia?

A nagyon közeli jövőt nézve, 2012-ben mindenképp folytatódik. Németország ár-érték aránya kedvezőbb mint Franciaországé vagy Olaszországé. Ennek is szerepe van a 8,5%-os, európai átlagot meghaladó növekedésben. A trend folytatódásához azonban stabil gazdasági környezet kell. Ha viszont felbomlik az eurózóna, egy másik mérkőzés kezdődik.

Az Európai Turisztikai Bizottság (ETC) elnöki pozíciójáról leköszönt, de bizonyára jól látja a turizmus irányait. Visszaáll-e a válság előtti állapot?

Európa továbbra is világ a legnagyobb küldőpiaca, részesedése azonban csökken. Ezt mindenki tudja, ahogy azt is, hogy a kereslet növekedése Ázsiában például sokkal nagyobb, mint nálunk. Így az igény, hogy az Európa márkát kifele meghatározzuk, óriási. Ugyanakkor ma az európaiak 70%-a saját kontinensét választja. Az emberek még nem utaznak messzire. A válságból való kilábalás továbbra is tart. Az emberek még mindig többet utaznak otthon, a kiút csak lassan épül újra fel, nem könnyű helyzet. Európa esélyei azonban biztatóak; határok nincsenek, a kulturális hagyományok közösek, jelentős a növekedési potenciál.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.