A 90-es években elég volt, ha valaki weboldallal rendelkezett, talán még az sem zavarta tulajdonosát, ha nem hozott foglalásokat. Az idő előrehaladtával először a design, majd a megtalálhatóság, végül a tartalom és funkcionalitás vált egyre fontosabbá. Ezzel párhuzamosan szaporodtak a felhasználók is. Mára az internetezők 80%-a használja utazási cél kiválasztására vagy a szállás lefoglalására az internetet. A fejlődés új iparágat is teremtett; az online marketinget, amely 2009-re minden részletében mérhető, költséghatékony és kiszámítható marketingstratégiákat szült.
Az internet fejlődése során rá kellett döbbenni, hogy nemcsak a látogatókat, hanem az egyre népszerűbb és akár rengeteg látogató vonzására is képes keresőket is ki kell szolgálni. A látogatók kiszolgálása a legfontosabb, hiszen ők informálódnak és foglalnak, tehát az ő viselkedésük és információigényük a fő mozgatórugó. A keresőrobotokra pedig érdemes odafigyelni, hiszen segítségükkel újabb látogatók, azaz potenciális vendégek érkeznek. A keresőrobotok feladata egy-egy témában releváns találatokat biztosítani, azaz megtalálni azt a honlapot, amelyik nemcsak gazdagon tartalmazza a keresett információt, hanem gyorsan át is tudja adni a látogatónak. A szállodai weblap célja ugyanez. És itt zárul a kör. A keresők és a honlap is az emberekért van, így céljuk azonos: átlátható, információkban gazdag, a látogatót kiszolgáló felületet biztosítani, a lehető leggyorsabban.
Információigény kielégítése
Amiért az emberek legtöbbször az internethez fordulnak, a tudás megszerzése, illetve valamilyen információigény kielégítése. Tisztában kell lennünk azzal, hogy elsősorban ezért keresik fel honlapunkat. Vagy a szállodáról akarnak többet tudni, vagy a környékről. Egy látogató fejével gondolkozó szálláshely minderre gondol, és megteremti a lehetőséget az információk lehető leggyorsabb elérésére. Gondoljunk bele, milyen vonzó, ha szállodai árakat keresve a látnivalókról és a programokról is egy helyen olvashatunk. Az információ birtokosa így bizalmat kap látogatójától, ami egyenes út lehet a foglalás felé.
A navigálhatóság értéke
Hiába van értékes tartalma egy honlapnak, ha a látogató előtt ez titok marad. A látogató biztonságérzetét növeli, amikor tudja, hol jár, és merre mehet tovább, milyen lehetőségei vannak. Kiemelt fontossággal bír a nyitólap, amely amellett, hogy jó kiindulópont, biztos, hogy ide mindig visszatérhet, aki eltévedt. Meg kell találni azokat az utakat (és itt tényleges látogatói útvonalakról beszélek), amelyeket a látogató általában bejár a honlapon. Ezeket előtérbe kell helyezni és úgy módosítani, hogy az oldal üzenetét mindenképp átadják. A látogató tudatos irányítása és a könynyű navigálhatóság a mai rohanó környezetben komoly versenyelőnyhöz juttatja a tulajdonost. Ennek eléréséhez a látogatói szokások ismerete, a statisztikák figyelése és néha bizony kísérletezgetés szükséges.
Kommunikáció elvégzése
Mára egy honlap képes lehet kommunikálni, illetve felvenni a kapcsolatot látogatójával. Meglévő elérhetőséggel – e-mail cím – csak programozás kérdése, mikor mit és hogyan kommunikálunk. Miért van erre szükség? A személyes kapcsolatok, a rendszeres megkeresések minden üzletnek használnak.
Nézzük végig, mit tehet egy látogató, miután bizalmat ébresztett benne egy honlap! Optimális esetben azonnal szállást foglal, vagy eldönti, hogy később visszatér. Utóbbi esetben vagy megjegyzi az oldal címét, vagy elmenti a kedvencek közé. Ezekben az esetekben viszont teljesen rajta múlik a döntés, eszébe jut-e még a weblap. Van viszont egy módszer, amellyel magunk emlékeztethetjük, ez pedig nem más, mint a hírlevél. Sokaknak sokféle tapasztalatuk van ezen a téren, de egy biztos: egy jól felépített, érdekes, reklámokat csupán 10%-ban tartalmazó hírlevél sokat segít a folyamatos kommunikációban.
Keresőrobotok kiszolgálása
A honlap egyik legjobb barátja a keresőrobot, amely időről időre visszatér, és átnézi a honlap tartalmát, majd rangsorolja a különböző kulcsszavakra történő keresések listájában. Ezeken a listákon pedig jobb elöl lenni, mint hátul. Alapvető elvárás egy honlaptól, hogy segítse a munkáját, azaz beengedje mindenhova, és figyelembe vegye elvárásait. A keresőbarátsággal nem azért lehet előrébb kerülni, mert jutalmaz a kereső, hanem azért, mert másokat „büntet”. Mivel egyre többen készítenek keresőbarát honlapot, a konkurenciával szembeni védekezés, ha a saját oldal is ilyen. Mit nem lát a robot? A flash honlapokat, a javascriptben íródó menüt, a képek tartalmát. Mindegyikre van megoldás!
Tölcsérfunkció
Az oldalnak ugyan nem szerves részei, de elengedhetetlen tartozékai a más honlapokról rámutató linkek. Más honlapok lehetnek partneroldalak, linkgyűjtemények, fizetett banner vagy egyéb hirdetés, hírportálokon íródott cikkek, blogok, közösségi oldalak, utazási katalógusok stb. A linkeknek több funkciójuk is van: látogatókat hoznak és erősítik az oldalt a keresőkben. Egy jó kapcsolatokkal rendelkező honlapra több tíz-, akár százezer link is mutathat. A linkeket tölcsérként fogja össze a szálloda honlapja, amelyen foglalásként realizálódik a látogatás. A honlapok konverziós száma azt mutatja meg, hány látogatóból hány foglalás történik. Értékes linkekkel ez a szám növelhető, míg kevésbé témába vágókkal csökken.
Szemléletváltás
A szállodaiparban szemléletváltásra van szükség! Egyre többen tulajdonítanak jelentőséget az internetnek, de kevesen foglalkoznak vele eleget. Meg kell tanulni a látogató fejével gondolkozni, állandóan terjeszkedni és minden elemet mérni. Ma már csak a gyorsan változó trendek követésével, friss tartalmak biztosításával, más honlapokkal való együttműködéssel lehet az élen maradni. Ebből következik, hogy a honlapkészítési munkának nem akkor van vége, amikor átadásra kerül a honlap. Ekkor kezdődik igazán.