A Német Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (DRV) szerint 2004-ben pozitív tendenciát mutatott a német utazási piac. Két gyenge év után a szövetség 5000 tagjánál átlagosan 6 százalékos forgalomemelkedés volt tapasztalható. A TUI milyen évet zárt?
– A TUI Deutschland számára 2004 kedvező esztendő volt. Az erős 2003/2004-es téli szezon után a számunkra jóval fontosabb nyári időszak is sikeresen zárult. A forgalom 2003-hoz képest 3,5, a vendégszám pedig 1,2 százalékkal emelkedett. Tavaly több mint 7 millióan utaztak a TUI Deutschlanddal. Két valóban nehéz év után kitűnő eredményt értünk el a német piacon, elsősorban a következetes előfoglalási stratégiának és egy valamelyest konzervatív kapacitástervezésnek köszönhetően. A TUI Deutschland a 2004-es évet magas, kétjegyű millió eurós eredménynyel zárta, amivel hozzájárult a TUI konszern szintén pozitív eredményéhez. A kiemelkedő teljesítményt nagyban segítette a Hapag Lloyd légitársaság történelmien magas kapacitáskihasználtsága is. Három év után tavaly nőtt újra azon utasok száma, akik jó előre lefoglalták üdülésüket.
Mennyire befolyásolta a német gazdaság korábbi gyengélkedése a kiutazások alakulását?
– Németországban minden gazdasági ágazatban érezhető volt a fogyasztás visszaesése. Ennek egyik oka valószínűleg az alapvető szociálpolitikai reformok miatt érzett bizonytalanság, másik a vásárlókra jellemző várakozó álláspont. A lakosok megtakarítási szintje az országban olyan magas, mint még évtizedek óta soha, 2004-ben azonban újra növekedés tapasztalható, amelyet a forgalom emelkedése is tükröz.
Melyek voltak a német közönség kedvenc desztinációi 2004-ben, és miért?
– A német turisták messze legkedveltebb desztinációja Spanyolország, amelyet Törökország, Németország és Görögország követ. Spanyolország többek között azért népszerű, mert nagyon könnyen megközelíthető. Naponta közlekednek járatok Németország szinte minden repülőteréről bármelyik spanyol úti célra. Ez az egyik legjobb turisztikai infrastruktúrával rendelkező ország, biztonságos úti cél, és klímája miatt télen is attraktív. Törökország nagyszerű ár-érték arányával tűnik ki, továbbá egészen új szállodai kínálatával, a különösen kedves kiszolgálással, valamint családbarát és célcsoport-orientált szállodáival.
Mit gondol, az idén milyen úti célokat választanak majd leginkább a német utazók?
– Véleményem szerint 2005-ben továbbra is Spanyolország számít majd a legkedveltebb német úti célnak. A sorban Törökország és Egyiptom következik majd, utóbbi desztináció iránt a 2004-es évben robbanásszerűen emelkedett az érdeklődés.
Huszonöt százalékkal nőtt a TUI nyári katalógusában a magyarországi utak száma. Mit várnak a kínálat bővítésétől?
– A magyarországi ajánlatok a TUI több katalógusában is megjelennek: így a városlátogatásokat, wellnessajánlatokat magukban foglaló, valamint a kelet-európai országokat programozó füzetekben. A Budapestre közlekedő diszkont-légitársaságoknak köszönhetően is emelkedhet a Magyarországra utazók száma. A viszonylag magas árszint miatt csökkent az érdeklődés a klasszikus nyaralóprogramok, így a Balaton és a puszta iránt. Egyre többen érdeklődnek azonban a városlátogatások és a wellnesslehetőségek iránt.
A hírek szerint a TUI 800 munkahelyet szüntetett meg Angliában, Hollandiában irodái egynegyedét tervezi bezárni, Németországban 70 irodát számoltak fel. A döntéseket az internetes foglalások térnyerésével indokolták. Hogyan változtak az utóbbi években ezek a vásárlói szokások?
– A német nyaralóknak még mindig közel 95 százaléka az irodákban foglalja le utazásait, az internetes foglalások aránya azonban folyamatosan gyarapodik. Az internetes repülőjegy-foglalások részesedése lényegesen magasabb. A TUI német fapados légitársasága, a Hapag-Lloyd Express foglalásainak több mint 80 százaléka például az interneten keresztül zajlik. 2003-ban a TUI konszern Európa-szerte 726 millió eurós bevételt könyvelhetett el az interneten keresztül. Egyes piacoknak, mint például a brit és a skandináv, lényegesen magasabb az internetaffinitása, mint a németnek vagy a belgának.
Mit gondol, az erős euró hogyan befolyásolja a turisztikai piacot?
– Az erős euró többek között a nyaralni vágyók távoli utazásait teszi lényegesen olcsóbbá. Ezért tudtuk jelentősen csökkenteni majdnem minden fontos dollárelszámolású úti cél, mint például a Karib-térség és Mexikó árait az elmúlt két szezonban.
A közelmúltban a WestLB bank eladta 30 százalékos részesedését a TUIban, amelynek több mint felét a Riu vásárolta meg. Változik-e valami a tulajdonoscserével?
– Az új tulajdonosi felépítéssel a TUI nagyszerű megoldásra talált. A Riun keresztül szorosabban tudunk együttműködni a szállodákkal.
Eladó a balatonvilágosi Club Aliga. Felmerült olyan ötlet is, hogy Magic Life klubszállodát lehetne kialakítani belőle.
– Németországból jelenleg nem tervezünk hasonló beruházást.
Tárgyalnak-e a magánpénztárakkal, hogy nőjön a Magyarországra beutazó nyugdíjas gyógyturisták száma?
– Nem.
Ön hogyan látja az előttünk álló évet?
– Optimistán tekintünk a 2004/2005-ös turisztikai évre. A november elsején indult téli szezon foglalásai jól alakulnak, és a következő nyári időszakra is növekedés várható a TUI németországi kiutazásaiban.
TUI
1997 óta a magyar piacon
A TUI Magyarország Kft. 1997 óta van jelen a hazai turisztikai piacon. A vállalkozás kezdetben idehaza csak beutaztatással foglalkozott. A Dunán közlekedő nemzetközi hajók földi kiszolgálását bonyolította, szállodai szobákat értékesített, valamint segítette a TERRA termékek értékesítését az egyéni autós utazók számára. A német TUI AG leányvállalata, az osztrák Gulet Touropa Touristik (GTT) Holding 2001-ben tűzte célként maga elé, hogy új piacokat teremt az Ausztriával szomszédos országokban, amelyek közül elsőként Magyarországon jelent meg. A döntés után 2002-től kezdődött el a magyarországi charterutak szervezése. A társaság magyar nyelvű katalógusai azóta is kizárólag szerződött partnerirodákon keresztül jutnak el az utazóközönséghez. Szintén 2002-ben indult a TUI Utazási Központok hálózatának kiépítése.
A cégcsoporttal a 2001/2002-es üzleti évben 33 ezren indultak autós (TERRA) útra, Budapestről charterekkel összesen 8900 turista utazott, Bécsből pedig 5500 magyar charterutasuk volt. A TUI Austria és a TUI Deutschland külföldi indulású útjain további 1500 magyar vett részt. A 2002/2003-as évben minden ágazatban növekedett a forgalom: a Terra Reisen katalógusajánlatait 8 százalékkal többen, közel 35 500-an választották. Harminckét százalékkal bővült a budapesti charterekkel utazók száma, azonban az utasok száma a tervezett 17 ezer helyett végül 14 200 lett. Bécsi indulással 22 százalékkal több, összesen 6500 hazánkfia indult a TUI-val pihenni. A külföldi indulású utakon több mint kétszer annyian, 1500-an vettek részt. 2004-ben a repülős utaknál a tervezett 30 százalékos bővülés helyett 20 százalékos növekedést értek el, a terrás utasszám 2-3 százalékkal nőtt.